Forum > Newbie Forum

ADB Liberty

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
SupermarioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2012
Laatste: 17-4-2012
Berichten: 2
23-2-2012 21:00
Hoi,
Ik ben verantwoordelijk voor een klein theaterzaaltje verbonden aan onze muziekschool.
Onlangs was er een stroomuitval en in het donker heb ik een glas water over mijn lichttafel ADB Bolero gestoten. Resultaat... paneeltje stuk.
Omdat het zo plezierig werken was met ADB heb ik gisteren een nieuwe tafel besteld: een ADB Liberty met 120 kanalen. Binnen een tweetal weken zou het paneel afgehaald kunnen worden. Probleem is dat ik een paar dagen later al een muziekshow moet uitlichten en dus weinig tijd zal hebben om het paneel eerst grondig te leren kennen. De Online-handleiding vind ik al bijzonder ingewikkeld.
Wat wil ik met het nieuwe paneel doen? Wel ik heb een dimmerpack met 12 kanalen en daaraan de traditionele theaterverlichting, verder nog 12 Plano Ledparren, een 4 kanaals DMX-swith (Showtec), een DMX-strobo en 2 Moving Heads. De Led-parren en de moving heads hangen nu nog aan respectievelijk een Showmaster en een Scanmaster, beiden van Showtec. Het enige wat ik daarmee kon doen was de kleuren van alle ledparren tegelijk veranderen en wat stuntelige bewegingen met de moving heads. Echt programmeren van de scanmaster heb ik nooit gedaan... wat een ongebruiksvriendelijke gedoe is me dat?
Nu mijn vraag: Is er iemand met gebruikservaring met de ADB Liberty en die me op een eenvoudige manier kan uitleggen hoe mijn eerste stappen kan zetten. Bijvoorbeeld: Hoe 'link' ik het paneel aan de dimmer en zorg ik ervoor dat bij het bedienen van kanaal 1, de eerste lamp zal gaan branden? Hoe hang ik vervolgens het switchpaneeltje, de ledparren en de moving heads aan het paneel? Ik heb dmx-bekabeling (nu dus drie afzonderlijke; 1 tussen dimmer en Bolero, 1 tussen Ledparren, switchpak, strobo en Showmaster en een derde tussen moving heads en Scanmaster), verwijderd en alle toestellen na elkaar doorverbonden met 1 enkele DMX-lijn. Ik hoop dat ik daar goed aan gedaan heb?
Zal ik op alle toestellen nu een uniek dmx-nummer geven en zoja: welke nummering gebruik ik dan best?
Ik hoop nu elke ledpar afzonderlijk te kunnen bedienen en dan op het paneel wat show-kes te maken. Is zoiets moeilijk op een Liberty? Zitten er op de Liberty standaard show-kes voor de moving heads? Of is het weer elke beweging, elke kleurtje, elke gobootje gaan instellen?
Enfin, veel vragen dus, sorry. Ik zie het eventjes niet meer zitten :-) Hopelijk iemand van jullie wel.
Alvast bedankt,
Mario
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
23-2-2012 21:29
Als het alleen water is, is het meestal nog wel te redden... eventueel alles reinigen met gedestilleerd water. en daarna goed laten drogen.
Als er verder nog iets stuk is, is het veelal alleen een voedingsgedeelte.

Wat je overige vragen betreft, lees de pagina "beginnersinformatie licht" eens goed na. Verder zou ik niet halsoverkop een nieuwe tafel kopen, maar eerst een tafel huren. Je kunt dan meer tijd nemen om een goede beslissing te maken en ook andere tafels eens uitproberen.

En ja, je kunt natuurlijk als je een "grote" tafel hebt, alles op een dmx lijn hangen. Als je elke lamp apart wilt aansturen, geef je ze allemaal een apart adres. Handig is het wel als je vrij veel fixtures op een lijn hebt hangen (> 20 ofzo), om de lijnen te splitsen met dmx splitsers. Zo verklein je de kans op een totale duisternis bij storing, en bekabel je veelal een stuk gemakkelijker.

Het handigst is om met kanaal één te beginnen op je conventioneel (niet bewegend licht), daarna houd je wat ruimte voor eventuele uitbreiding of inhuur. Daarna zet je je intellegente fixtures. Voordeel is dan dat je conventioneel ook nog met de showmaster kunt doen voor kleinere klusjes (en natuurlijk als reserve).

Een meer uitgebreide tafel kun je verder ook "softpatchen", dat houdt in dat je een apparaat dat op kanaal 10 zit bijvoorbeeld uit de tafel aanspreekt met kanaal 20.
Niet goed, wel hard!
SupermarioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2012
Laatste: 17-4-2012
Berichten: 2
24-2-2012 11:38
Merci, ondertussen de beginnershandleiding doorgelezen. Interessant, maar de basis over dmx had ik al een beetje. Het mankeert me gewoon aan praktische ervaringen.
Het paneeltje heb ik nog getracht aan de praat te krijgen maar het stuurt geen enkel signaal meer uit. Enfin, op het dimmerpak brandt zelfs het dmx-signaal lampje niet meer. Voorlopig gebruik ik dan maar de showmaster. De ADB Liberty is besteld, daar kan ik Niet meer onderuit. Misschien dom van mij om zomaar lukraak die tafel te bestellen zonder naar andere te kijken. Tis maar omdat ik content ban van ADB dat ik voor dat merk kies. De knoppen voelen 'vet' en stevig aan en je ziet hetbmerk toch in veel theaters. Misschien niet zo geschikt voor disco, maar dat is ook niet de bedoeling. Over de paneeltjes van Showtec ben ik niet zo te spreken: de knoppetjes voelen maar prullerig aan, en er vallen er zelfs een paar af. Verder vind ik de lengte van de potmeters te klein om fijn te regelen. (de toneelspelers zij soms veeleisend, hoor :-)
Bedankt voor de uitleg, tot nu toe. Misschien is er iemand die wat ervaring heeftbmet de ADB en die me gewoon wat gebruikerstips kan geven. Zoals ik reeds vermelde: ik heb slechts een paar dagen om ze te installeren en te 'patchen?' en om er wat scenes in te zetten. De gebruikershandleiding biedt giervoor niet echt een oplossing... veel te uitgebreid. Misschien kan het zelfs niet eenvoudig? Daar zit ik nu al een beetje voor te vrezen. Laatste vraag: er is een aansluiting voor schermen, kan ik op die schermen een voorbeeld zien hoe de volgende cue eruit ziet? Dat zou wel handig zijn.
Alvast bedankt voor de info en groeten,
Mario

Terug naar forum Reageer (zonder quote)