Forum > Geluid

Versterken spraak musical

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
8-2-2012 13:09
PZM's in combinatie met goede EQ's is in dit geval dan eigenlijk de enige werkende oplossing als je geen headsets mag/kan gebruiken.

Condensatoren (richt, shotgun) gaan je vooral problemen geven met feedback omdat ik gok dat het om amateurs gaat. Ik heb hele slechte ervaringen uit het verleden met het gebruik van condensators aan de rand van een podium of er boven (men praat nu eenmaal niet omhoog) voor spraak/zang versterking (zeker met amateurs die geen budget hadden voor headsets). Mijn ervaring met PZM's bij koren als ook op scholen (en kinderen zijn echt een ramp als de zaal eenmaal vol met ouders zit anders kunnen ze praten en gillen als de beste) zijn redelijk tot goed maar het is niet te vergelijken met headsets, wonderen bestaan alleen in Harry Potter films.

Toch zou ik proberen te achterhalen waarom geen headsets en uitleggen wat de voordelen zijn ten opzichte van de alternatieven. Ze zien opstellingen op TV (Henny Huisman met dat koren programma bijvoorbeeld) maar de mics die ze zien is voor de opname en niet voor de zaalversterking.

Edit: Tom was mij net voor zo te lezen.

Edit 2:
Lees op een ander forum dat slechte ervaringen de oorzaak zijn dus pas mijn laatste regel een beetje aan;

Toch zou ik proberen te achterhalen waarom geen headsets (wat was/waren de slechte ervaring(en)) en uitleggen wat de voordelen zijn ten opzichte van de, toch zeker slechtere, alternatieven (proberen weg te nemen van de bezwaren). Headsets zijn eigenlijk de enige juiste methode in deze situatie en waarom gaat het in de pro wereld altijd (meestal) gewoon goed.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
8-2-2012 14:25
Als er geen budget was voor draadloos dan deed ik musicals/sprookjes met 2 grensvlakmicrofoons (op het podium) en 3 richtpijpjes (vlak vóór het podium). Meerdere luidsprekers in de zaal, goed EQ'en en vingers kruisen. Het is te doen maar waardeloos vergeleken met draadloos.

Ooh. Instrueer de mensen wel dat ze zo min mogelijk over de grensvlakmicrofoons moeten lopen (laat staan er met een bezem op stampen). Was voor mij een harde les... ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 390
8-2-2012 18:21
En wat voor grensvlak mics nam jij daarvoor Dre?
En hoe groot was het podium dat je ongeveer had en dit aantal mics toepaste?
Ik doe namelijk ook zo nu en dan wat musicals en de ene keer wil het wel met richtpijpjes
maar een andere keer is het niet te doen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
9-2-2012 09:48
Helaas hebben veel regisseurs een verkeerd beeld bij het woord 'richtmicrofoon'. In hun ogen is dat een of andere magische microfoon waarvan je er ééntje voor het podium zet en je direct iedere speler uitstekend kunt verstaan...
Helaas zit de realiteit wat anders in elkaar, toch blijkt het heel moeilijk om dat beeld dat er over die 'magische richtmicrofoons' bestaat, uit het hoofd van die mensen te praten.

Ik zou nogmaals met de regisseur van de voorstelling in gesprek gaan en hem er van proberen te overtuigen dat headsets eigenlijk de enige goede oplossing zijn.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
9-2-2012 10:02

dexter schreef:

En wat voor grensvlak mics nam jij daarvoor Dre?
Poeh. Waren een paar Beyer Dynamics (geen idee welk type). Richtpijpjes waren de 416 van Sennheiser. Stonden wel een beetje in het zicht (maar ach, beter wat horizonvervuiling dan geen geluid). Ik liet ze dus niet van boven komen (mensen praten vaker naar beneden dan naar boven) maar zette ze zo dicht mogelijk vóór het podium (met de arm over de rand).
En hoe groot was het podium dat je ongeveer had en dit aantal mics toepaste?
12 x 6 zo ongeveer.
Ik doe namelijk ook zo nu en dan wat musicals en de ene keer wil het wel met richtpijpjes
maar een andere keer is het niet te doen.
Het was altijd randje niet te doen. ;-)

De grensvlakjes en richtpijpjes vulden elkaar mooi aan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 390
10-2-2012 00:34
Okee dank voor de info Dre.
Ik zat zelf nog te denken als ik een vergelijkbare musical heb ipv 4 toppen met
12 inch speakers misschien een set 10 of 8 inch speakers te gebruiken eventueel
aangevuld met kleine subs (voor de soms best wel leuke liedjes op cd)
Is dit een goede optie of kun je beter een set 12 inches hebben?
Dat ze goed fase rein zijn en liefst zo vlak mogelijk in frequentie respons snap
ik wel want de condensators pikken direct de iets sterkere frequentie op.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2052
10-2-2012 07:58
Als ik je vragen zo lees, heb ik de indruk dat je nog nooit iets van theater of musical hebt gedaan.
In dat geval zou ik toch een ervaren iemand meenemen omdat je anders genadeloos op je bek gaat.
Want richtpijpen, PZM's of een combinatie vragen iets anders dan een drive-in show of bandje.
Zelfs een andere techniek, volume en verstaanbaarheid dan het werken met headsets.

Of je nu 8-10-12 inch pakt, de kwaliteit van de speaker is minstens zo belangrijk. 15" zou ik afraden, maar ik ben geen 15"toppenfan.
Dergelijke theater dingen draaien wij op dubbel 8 of dubbel 12 inchers met dikke driver, beiden actief gecrossed.
Afhankelijk van de gevraagde spreiding 1 of 2 per kant.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 390
10-2-2012 11:22
Sorry maar ik heb 5 jaar geluidstechniek gestudeerd en 4 jaar in een theater gewerkt. shut up :X
Ik zit meer in het band wereldje maar vind dit leuk om er bij te doen.
Echter in een theater heb je wel meer mogelijkheden dan op een school.

Ik heb sowieso 2x per jaar een musical in een rot zaal met kinderen op het pdoium
en 200 ouders in de zaal.
Ik kom hier elke keer nog weg met 4 condensators op de podium rand precies zoals Dre zegt
en 4 speakers in de zaal. (Mics: Beyer Opus 83 en Neumann KM184 Speakers 4x Das DS12)
Echter wil ik kijken of het nog iets beter kan, want ik doe deze klussen nu zeker al een jaar of 7
op betreffende locatie maar er zijn inmiddels ook andere scholen geïnteresseerd
maar ook daar zal de akoestiek vaak ruk zijn in de gemiddelde aula.
En de irritante herrie makende kinderen totdat ze op het podium staan blijven ook aanwezig.

Kijk mijn vraag is puur zou je iets kunnen winnen met iets kleinere toppen dan met 12 inch toppen
omdat 12 inches iets dieper doorlopen in een gebied welke je alleen met cd gebruikt, en waar je
kwa stem dus niet echt wat aan hebt sterker nog het werkt mij in betreffende zalen vak tegen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
10-2-2012 12:37
Speakers moeten gewoon een goede verstaanbaarheid hebben en een vlakke response hebben (of vlak zijn gemaakt). Een beetje rustige openingshoek is ook een must (maar staat bijna nooit in de specs).

Hoe meer speakers je gebruikt, hoe zachter ze per stuk kunnen staan (dus hoe minder de kans op rondzingen). Speakers mogen inderdaad best wel wat kleiner dan gangbaar (8"/1" is al prima, mits aan eerder genoemde criteria voldaan wordt) en worden zo geplaatst dat de microfoons ze zo minimaal mogelijk en het publiek ze zo maximaal mogelijk "ziet" (overdrachtelijk zien; met de oren).

Maar het is en blijft 100 x waardeloos vergeleken met een aantal draadloze headsets. De eerste keer dat je dát doet (na jaren klooien met richtpijpjes en grensvlakjes) weet je niet wat je meemaakt (en jaag je het publiek achterover vanwege de onverwacht hoge geluidsdruk ;-)

Subje(s) gebruiken kan natuurlijk altijd. Je kunt zelfs overwegen om de microfoons dan alleen naar de topjes te routen (en de muziek naar én sub én topjes). Is gelijk de noodzaak voor het 100Hz filter (gedeeltelijk?) ingelost.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
10-2-2012 13:20
Misschien dat de TS ook weer eens van zich kan laten horen?

Ik kwam een ander topic tegen van de TS en begrijp misschien wel waar de schoen wringt bij zijn opdrachtgever inzake de slechte ervaring. Weet dit natuurlijk niet zeker maar hier kan de TS uitsluitsel over geven.

Dit topic bevestigd waarschijnlijk ook mijn vermoeden dat hij met amateurs te maken heeft.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)