Forum > Muziek

hoe ziet jullie CD collectie eruit?

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
--Frank--Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2008
Laatste: 17-8-2015
Berichten: 15
19-3-2011 12:55
Hallo,
Ik ben nu al een lange tijd bezig met muziek verzamelen en een beetje aanklooien met mixen op mijn PC, maar nu was ik van plan om mijn hobby wat uit te breiden met CD-spelers. Alleen nu heb ik nog heel erg veel nummers in MP3 op mijn pc staan, de vraag is dus hoe kan ik al deze MP3's makkelijk, overzichtelijk en geordent op CDs branden?

Vandaar dat ik wat tips vraag en bijvoorbeeld wil weten hoe jullie CD database eruit ziet; zetten jullie nummers met dezelfde stijl op 1 cd, of juist nummers met hetzelfde tempo? En hoe vermelden jullie op iedere CD welke tracks erop staan?

Wat is nu dus verstandig om te doen? en omdat ik het liever in 1 keer goed doe, dacht ik; ik ga het eens even op het forum vragen.
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
19-3-2011 17:31
daar is hier al behoorlijk veel over geschreven, search functie eens raadplegen kan helpen.

mijn tips: brand niks waarvan je denkt: 'misschien wel nuttig/draaibaar/bruikbaar'. Een cd collectie hou je best zo slank mogelijk, dat gaat je tijdens het draaien veel tijd opleveren. Heb je dan eens een plaatje niet, geen probleem, dan zorg je er gewoon voor dat je het volgende keer wel hebt.

voor het volgen van de recente dingen: ik verzamel de nummers van nu, en ik zet die gewoon telkens op een cd, en die cd's steek ik chronologisch in 1 map. De andere map bevat ouder werk, wel gesorteerd per genre, maar elke cd wordt telkens 2 keer geschreven, zodat je nummers van de zelfde cd achter elkaar kan draaien.

lay out van de hoesjes is ook zeer belangrijk, zorg ervoor dat je variatie hierin hebt, zodat je met een half oog genoeg hebt om de juiste cd te vinden, scheelt je een hoop zoekwerk. Zelf werk ik veel met kleuren en fotootjes, zodat elke cd toch een unieke hoes heeft, niet de standaard itunes of nero hoes.
Jazeker
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
20-3-2011 11:41

s schreef:

mijn tips: brand niks waarvan je denkt: 'misschien wel nuttig/draaibaar/bruikbaar'. Een cd collectie hou je best zo slank mogelijk, dat gaat je tijdens het draaien veel tijd opleveren. Heb je dan eens een plaatje niet, geen probleem, dan zorg je er gewoon voor dat je het volgende keer wel hebt.
Beetje waardeloze tip in mijn ogen. Zorg ervoor dat je alle nummers waarvan je ook maar vermoed dat ze van pas gaan komen brand en meeneemt. Ook voor de wat onbekendere nummers is het aan te raden deze mee te nemen. Telkens nee moeten verkopen bij een verzoekje doet het voor je naam ook niet zo best.
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
20-3-2011 16:58
De verzoekjes die ik moet weigeren omdat ik ze niet bij heb komen weinig voor, meestal kan ik ze niet draaien omdat het gewoon niet in de avond past. Na 10 jaar draaien en muziek slepen ben ik er toch achtergekomen dat ik van elk plaatje maar één goeie versie nodig heb.
Ik blijf bij mijn punt, er passen +/- 150 nummers in een avond, en ik pak er ongeveer 4000 mee (2 slappa mappen, en 2 koffers, bij avonden waar ik niet weet wat ik ervan moet verwachten pak ik nog 2 koffers extra mee)
Als ik alles zou moeten branden waarvan ik denk: misschien zou dit wel een goed plaatje kunnen zijn, maar ik ben niet zeker, dan kom ik heel snel aan 10000 nummers, en ik vindt dan veel moeilijker terug wat ik moet opzetten.
Jazeker
--Frank--Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2008
Laatste: 17-8-2015
Berichten: 15
20-3-2011 18:42
Okee maar eigenlijk zeggen jullie dus dat je zeker niet te veel moet branden en puur alleen wat je echt nodig denkt te hebben.

Ik het dan verstanding om nummers op 1 cd te zetten die samen lekker in de mix passen of hoef je daar geen rekening mee te houden?

En wat schrijven jullie allenmaal op de covers? Titel, Artiest BMP? nog meer ideeën??
FlorioleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2008
Laatste: 20-7-2014
Berichten: 155
20-3-2011 19:59
Doe gewoon wat jij fijn vind. sommige mensen vinden dit prettig, de andere iets anders. probeer gewoon wat uit en kijk of het voor je werkt.
Don't forget to walk, before you run!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
20-3-2011 21:39

s schreef:

er passen +/- 150 nummers in een avond,
Dan maak jij lange avonden....
(150x3=450:60=) 7,5 uur shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
20-3-2011 21:46
niet alle dj's draaien eennummer volledig, ken er genoeg die maar 1 minuut gebruiken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
20-3-2011 22:32
Niet elk heel nummer duurt 3 minuten, de meeste 25 tot 100% langer...
En de hele avond stukjes van 1 a 2 minuten, ga je volgens mij niet volhouden avond aan avond.
En je publiek in mijn optie word dat gehakketak ook snel zat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
21-3-2011 09:20
Als ik kom draaien, is het meestal voor een hele avond ja. Beginnen rond 9, eindigen rond 4 a 5 uur komt voor mij geregeld voor, ik denk dat dat ook één van de redenen is dat men mij vraagt, omdat ik een hele avond kan draaien; beginnende dj's hebben dikwijls moeite om een set van drie uur te draaien, ik kan het publiek 'lezen' en de avond aanvoelen. De mensen die drank verkopen hebben er dus baat bij om iemand te vragen die de avond vol krijgt, waardoor het volk langer blijft en zij meer drank kunnen verkopen.

Ik laat ook niet elk nummer 3 min spelen, ik probeer daar mee te spelen. er zijn momenten dat ik de nummers langer laat spelen, er zijn momenten dat ik zeer snel ga mixen, om het energieniveau wat omhoog te krijgen. Vooral bij nineties/carnaval/ambiance nummers is een minuutje dikwijls genoeg, bij oudere muziek of recente nummers draai ik ze meestal wat langer.

zaken die ik op de hoes vermeld: datum van de cd, uitvoerder, titel en lengte van het nummer.
BPM zou interessant zijn, vooral voor nummers die fel afwijken van 125/130. dus voor genres als house of trance is dat niet zo belangrijk, maar voor genres als r 'n b, hiphop, dubstep en disco kan het wel heel handig zijn, omdat er daar veel grotere verschillen zijn in BPM.
Jazeker

Terug naar forum Reageer (zonder quote)