Forum > Newbie Forum

Info over (budget)micro's voor instrumenten

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
9-12-2010 08:06
Beste forumleden,

Aangezien ik af en toe de vraag krijg om eens - naast de drive-in - een tussendoor optredentje van geluid te voorzien, ben ik op zoek naar enkele micro's die ik zo algemeen mogelijk kan gebruiken.

Rekening houdend met mijn budget en de goede kritieken op deze webshop, zou ik gekozen hebben voor volgende producten:

- DAP PL-07: blijkbaar een redelijk goede alround micro voor allerlei muziekinstrumenten ((bass)gitaar, drums? en zelfs wat vocalen.
- DAP CM-10 (condenser): deze vooral voor akoustische gitaren en mogelijks voor sommige speeches?

Kader: het hoeft niet te pro zijn, meestal gaat het om een 'special act' bij een bruiloft of ander feest, dus de grote Shure's en Senheisser's hoef ik (weliswaar helaas) niet. Voor mij is het dus hobby.
+ Ik heb helaas in de buurt niet de mogelijkheid om luistertesten af te leggen... (Ik zal dus grotendeels moeten afgaan op reviews en jullie ervaringen)
Doel: Mij enkele van deze micro's aan te schaffen, zodat ik bij een dergelijke vraag, met eigen materiaal dit kan opvangen (ter info: het effectenrack erachter is al ok)

Vraag 1: zijn de voorgestelde micro's wat (feedbackgevoelig,...?)? Voor de vooropgestelde doelstellingen?

Vraag 2: bij een vraag voor offerte kwam die winkel met 2 voorstellen voor alternatieven:
Ter vervanging van de DAP PL-07, gaven zij de SHURE PG57 XLR aan. (Prijs lag - op 10 EUR na - in dezelfde lijn). Als ik het hier lees, dacht ik dat de PG-reeks nu niet echt kon bekoren. Wat is er hiervan aan? Keuze hier toch voor de DAP, of de SHURE, of een ander budgetmicro met heel goede ervaringen?
Ter vervanging van de DAP CM-10, gaven zij de DAP CM-50 aan: argument: deze nieuwere micro zou beter en meer allround zijn dan de CM-10. Ook hier lag de prijs zeker in de lijn van mijn idee. Iemand ervaring met deze micro? Is die echt beter?

Alvast bedankt voor jullie info!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-12-2010 09:02
Betreft akoestische gitaar, zorg dat je ook een DItje hebt voor wanneer de gitaar een element heeft. Word je veel blijer van in dit soort gevallen!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
9-12-2010 12:13
DI heb ik al (8-kanaals zelfs! wink ;) en compr/limiter/gate is ook al aanwezig), daar ben ik dus al op voorzien, maar ik zoek dus inderdaad een micro die zo allround mogelijk een aanvaardbaar geluid geeft en niet te feedbackgevoelig is, voor als je het tegenkomt dat diene brave mens nu eens niet zo'n element heeft en toch zijn gitaar wil versterkt zien...

Zijn mijn ideeën dan goed, of zijn de alternatieven die mij voorgesteld geweest zijn, dan beter?
Hebben jullie - binnen het kader - nog andere goede suggesties?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
9-12-2010 19:55
Kijk ook 'ns naar een budget drumkit setje microfoons.
Dan heb je verschillende typen mics voor een leuke prijs
(vaak lager dan los kopen).

Even ter overweging m.b.t. A/B-merk mics:
een A-merk mic levert 2e hands veel meer op dan
een B-merk (een nette Shure SM-58 kost 2e hands bijna
net zoveel als nieuw). Dus als je overweegt toch een keer
te verkopen...
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
9-12-2010 20:23
Tja, je kunt dat ook in je voordeel laten werken door een B-merk 2e hands te kopen laugh :D

Ik ben zelf best te spreken van enkele Superlux microfoons.
Als het budget wat groter is, vind ik Beyerdynamic een erg interessant merk. Niet de industriestandaard, maar zeker goede microfoons.
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-12-2010 08:24
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Opmerking over het budget: dit budget is 'rekbaar'. Op dit moment zou ik voor 3 micro's gegaan zijn: 2 X PL 07 en 1 X CM-10 (kostprijs: +- 115 EUR). Wordt dit nu 150 EUR voor andere suggesties van jullie, tant pis, dat is wel mogelijk. Maar ik wou geen reacties van koop een Shure van 150 EUR/stuk: dit is mijn droom ook, maar ik bestrijk niet dat segment van de PA-markt. En ik heb daar dus geen behoefte aan (hoewel ik ze dus wel zou willen natuurlijk!)

Over andere suggesties: Als jullie merken aanreiken, ben ik jullie daar zeer dankbaar voor, maar ik moet ze ook kunnen bekomen. Superlux en Beyerdynamic (die laatste ken ik wel van merk natuurlijk) wete ik niet de bekomen in de buurt en ik zie ook niet dat de webshop dit verkoopt. Kunnen jullie misschien daarom ook aangeven hoe ik er kan aangeraken? (In België,)

Over de suggestie van de drumset-micro's: daar had ik ook al aan gedacht. Dan zat ik te kijken naar de DAP DK-5 of DK-7 set (eigenlijk met eenzelfde condensatortype als in mijn eerste post). Zijn die wat? Iemand daar ervaring mee? Kan ik die micro's ook gebruiken om bv. voor een gitaarversterker te plaatsen? (Bv: DM-25 voor een versterker en de CM-10 voor de akoustische gitaar?)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
10-12-2010 13:57
Kwa Drummics, Wharfedale heeft een complete 7 ( of 8? ) delige set voor niet al teveel geld.
Klinkt prima, klemmen zitten erbij.

Heb je al eens naar de Audix F50's gekeken?
En de Behringer U2's zijn het? Doen het ook heel leuk en kosten eigenlijk nietveel..

Denk je ook aan micro statieven?
If it ain't Dutch it ain't much...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
10-12-2010 18:58
Helaas geen ervaring met de budget merken. Wel met de Shure (budget) drumkit, SM-58, SM-57, Sennheiser K6/ME66, ...
Dus ik weet niet hoeveel ik te veel heb uitgegeven... laugh :D
't is maar een hobby...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
10-12-2010 19:09
Budget Shure drumkit is toch meer de PGX-kit volgens mij hoor ;-)).

Teveel? Tsja dat hangt er maar net vanaf.. als je weet wat je doet heb je niet persé die en die micro nodig om een goede sound te maken.
Of anders gezegd; een technicus kan de beste microfoons als een brij slappe was laten klinken of met slechtere micro's een geweldige sound maken.. ( vertel me maar waar het verschil zit ;-))

Aangenomen dat er een leuke band staat overigens..
If it ain't Dutch it ain't much...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-12-2010 19:18
Ik heb in sommige gevallen liever een microfoon van een B-merk, dan een goedkoop model van een A-merk. Ik gebruik bijvoorbeeld voor budgetklusjes vaak de Behringer XM5800 (SM58 kloon), deze hebben prettigere feedback eigenschappen dan bijvoorbeeld een Sennheiser 815, die ik hiervoor eerst gebruikte. (ik kan 3 behringers kopen voor 1 sennheiser!! sneaky :V ) Bij sprekers zonder microfoontechniek is dit altijd erg fijn.

Verder is de Dap PL-07B ook best een leuke microfoon die redelijk goed klinkt. Naar mijn idee is hij iets ongevoeliger dan een echte sm57a. De behringer pijpjes (c2 en b5) zijn voor het geld ook best aardig en goed bruikbaar voor bijvoorbeeld een (school)musical etc.

Wanneer er niet al teveel eisen zijn voldoen de 'budget' mics prima, al ben ik er ook enorm van overtuigd dat mensen die hun neus optrekken voor budgetmerken geplaagd worden door vooroordelen en subjectiviteit. (Denk aan de B-merk zangert, die enkel een wirelessSM58beta een goede mic vindt; plaats een blauw elastiekje om de plopkap van een niet-beta en ze zijn weer tevreden... laugh :D )

Natuurlijk, als je een XM5800 naast een SM58 zet, zul je altijd verschillen opmerken, die met name naar voren komen als iemand het apparaat in de hand heeft. (Bijgeluiden) Maar, kijkend naar de prijs zijn ze prima. (Beter dan de prijs doet vermoeden.)
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)