Forum > Newbie Forum

nieuwe geluidsinstallatie sportvereniging

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
10-11-2010 15:28
Hier even de gemeenteambtenaar... mijn ervaring met speakers buiten bij verenigingen is dat dit vaak tot klachten leidt als ze niet automatisch uitgeschakeld worden na gebruik.
Niets zo irritant als andre hazes die 's avonds laat ineens over een sportpark galmt. zorg dat dit goed geregeld is!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
10-11-2010 15:44

Bams schreef:

Hier even de gemeenteambtenaar... mijn ervaring met speakers buiten bij verenigingen is dat dit vaak tot klachten leidt als ze niet automatisch uitgeschakeld worden na gebruik.
Niets zo irritant als andre hazes die 's avonds laat ineens over een sportpark galmt. zorg dat dit goed geregeld is!
Haha, versterker voor buiten op een tijdcode-shuko zetten wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
10-11-2010 16:50
bij dit soort topics jeuken mijn handen altijd om meteen alle informatie neer te typen,
maar of er echt naar geluisterd wordt,
vraag ik mij af.
Want ik ben bang dat de enthousiaste op,
niet in de weg gezeten door zijn beperkte kennis een enorm risico gaat lopen de verkeerde keuze te maken.
Heel vaak gaat een op liever voor het "goedkoopste" advies op een forum,
denkende dat (omdat het een goed forum is wink ;) ) dit advies ook een goed praktijk advies zal zijn.
Waardoor uiteindelijk men achteraf toch weer extra kosten moet maken die te voorkomen waren geweest.

Voorbeeldje: buiten speakers op een (geadviseerde) Paladium 2000/16000 zullen in no time kapot zijn als je ze met z'n tweeën op een kanaal aansluit. Ook heb je dan binnen geen stereo.
Buiten speakers hebben over het algemeen een veel lager vermogen dan K112's

En alles parallel aansluiten 2x2 binnen en buiten, zullen de buiten speakers het ook snel begeven.
En dan heb je veel sneller het risico dat de boel buiten ongewenst staat te spelen.

En zelfs de laptop in een andere ruimte aansluiten op de eerder geadviseerde versterker hoeft geen enkel probleem te zijn,
als je maar de juiste kennis van zaken hebt. En dan kan ik het zelfs nog zo maken dat je in die andere ruimte de laptop aansluit, en zelfs het geluid en volume apart in die ruimte voor de laptop kan regelen......

Het is allemaal een kwestie van kennis van zaken en mogelijkheden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
10-11-2010 18:14
Er wordt toch duidelijk gelinkt naar actieve speakers voor buiten.
Daar hoeft dus helemaal geen Palladium aan, en die gaan dus niet te hard buiten.
Ook wordt nergens gesproken over constructies met meer dan 2 speakers per kanaal aan de Palladium.

Met een mengpaneel met 2 uitgangen kan er zoals wordt gevraagd: buiten muziek aan/uit, en kantine muziek aan/uit.

Blijven lezen is voor jullie af en toe volgensmij ook nog een vak! laugh :D
Nu ook op internet!
Paul-s83Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-11-2010
Laatste: 6-12-2010
Berichten: 3
10-11-2010 19:40
Beste mensen,

bedankt voor de reacties zover. Ik ben geen complete leek op het gebied van hifi dus wees niet bang dat het te technisch wordt :)

Ik denk dat we aan 2 zones genoeg hebben. Het is idd de bedoeling dat er over alle speakers maar 1 geluidsbron wordt afgespeeld op hetzelfde moment.

De reden waardoor ik eigenlijk met zones wilde werken is dat de vergaderruimte een onderdeel van de kantine is die wordt gesloten met schuifdeuren. Zodra daar een vergadering bezig is wil ik dus eigenlijk het geluid naar die ene( of wellicht twee) speakers in die ruimte killen. Ik wil ook de mogelijkheid hebben het volume van de terras speakers apart aan te sturen.

Ik zal vanavond eens eens schematische opstelling maken van de speakers zoals die er nu bij hangen en kijken wat voor versterker er momenteel gebruikt wordt. De huidige speakers zijn gewoon op (kraken en stofkappen kapot). De versterker die we nu hebben kan wellicht nog een tweede leven dienen, mits deze krachtig genoeg blijkt te zijn voor de K-112's.
Momenteel heeft de huidige alles-in-een versterker wel een mogelijkheid om het volume level per speaker (zone) aan te sturen.

De twee terras speakertjes zitten verbonden met een XLR plug die eenvoudig losgeklikt kan worden vlakbij de speaker om er dus voor te zorgen dat het geluid uitgezet kan worden wanneer dit niet nodig is. Deze speakertjes zijn ook alleen noodzakelijk om alleen het terras van een (achtergrond-)muziekje te voorzien, verder geen tennisbanen.

Om aan de laatste vraag van Tom te beantwoorden, als sportvereniging heb je soms met een beperkt budget te maken en wil ik dus value for money dus laat ik het omdraaien:

Wat zou een acceptabele totaal set zijn om onze huidige installatie te vervangen, rekening houdend met onderstaande:

- 4 speakers binnen
- 2 terras speakers
- versterker / receiver met minimaal 4 input mogelijkheden(muziek computer, tv / digitale decoder, laptop, microfoon)
- budget € 1500 euro
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
10-11-2010 19:45
Wat je ook nog kunt doen, is in de vergader ruimte 2 speakers ophangen, en die op kanaal 'links' (of rechts natuurlijk :P ) hangen, en in het overige gedeelte de andere 2. Is er dan een vergadering, dan draai je de balans op rechts, en heb je geen geluid meer in de vergader ruimte.
Vergadering afgelopen? Deuren open, en balans weer in het midden.

Op de manier kom je prima weg met eerder genoemde voorstel.
Alles uit, behalve het licht!
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
10-11-2010 20:50
Wat kiebus zegt is inderdaad een oplossing, maar je kan er ook voor kiezen om één kanaal van de versterker die de 4 luidsprekers die binnen hangen dicht te draaien ipv de balans. Want als het op dat moment buiten ook muziek aanstaat, komt daar ook maar uit één speaker muziek.

4x speaker: 4x k-112 = 576
1x versterker: 1x p-2000 = 359
1x luidspreker set buiten: DAP PRA-62 2 = 118,15
1x mixer: jb sytems beat 4 = 199

Kost je totaal 1250 euro en voldoet aan alle eisen die je stelt.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
11-11-2010 01:58
Met gain knoppen gaan spelen is crap. Grote kans dat je toch lek geluid krijgt.
Ik ga geen materialen aanraden, maar ik zou ervoor zorgen dat alle 3 de zones een eigen manier van aan/uit schakelen hebben.
Voor binnen zou ik kiezen voor 2 versterkers. 1 voor de kantine, 1 voor de vergaderzaal. Versterker aan -> geluid.
Voor buiten kan je kiezen voor of een eigen versterker, of actief. In het geval van actief binnen een schakelaar zetten die spanning op de luidsprekers buiten zet. Door de spanning eraf te halen staan ze in elk geval uit. XLR insteken/uit-trekken is geen handige oplossing.
Verder kan het handig zijn om een mixer te kiezen met 2 appart regelbare uitgangen. (evt. Master/booth) Master voor binnen, booth voor buiten. Zo kan je het volume buiten appart regelen van binnen. Binnen kan je het volume van de afzonderlijke luidsprekers ten opzichte van elkaar regelen met de gains op de versterker.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
11-11-2010 09:22

dj_mvandis schreef:

Er wordt toch duidelijk gelinkt naar actieve speakers voor buiten.
Het zal mijn benieuwen welke ip waarde deze actieve speakers hebben.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
11-11-2010 09:26

Tom schreef:

dj_mvandis schreef:

Er wordt toch duidelijk gelinkt naar actieve speakers voor buiten.
Het zal mijn benieuwen welke ip waarde deze actieve speakers hebben.....
Kan wel hoor, maar ik denk dat er dan van het budget weinig tot niks overblijft wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)