Forum > Newbie Forum

nieuwe geluidsinstallatie sportvereniging

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Paul-s83Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-11-2010
Laatste: 6-12-2010
Berichten: 3
9-11-2010 22:13
Beste forumleden,

Voor onze tennisvereniging zijn we op zoek naar een compleet nieuwe set voor in de kantine (+een stukje terras). Mijn oog is gevallen op 4 x DAP K-112 (vanwege de goede prijs-kwaliteit verhouding en de online reviews) voor het kantine gedeelte
Het liefste zou ik nog drie kleinere speakers op het terras monteren. Suggesties voor deze speakers zijn van harte welkom.

Nu ben ik nog op zoek naar het gedeelte om het volgende aan te sturen naar de speakers, dus het gedeelte mixer / receiver / versterker.
De volgende geluidsbronnen zullen iig moeten worden uitgestuurd naar de speakers:

- muziekcomputer middels tulp stekker (Alcas Music systeem, heeft volgens mij alleen tulp uitgang)
- microfoon, aansluiting onbekend
- geluid doorlussen van de digitale tv middels tulp of spdif
- laptop

Nu zou ik ook het liefst een receiver of eindversterker willen die met verschillende zones kan werken, bijv vergaderzaal aan/uit, muziek buiten aan/uit etc.

Welke combinatie van receiver en/of eindversterker wordt aangeraden om deze speakers aan te sturen? Hoeft allemaal geen high-end materiaal te zijn, ik denk dat er naast de 4 al genoemde speakers nog een budget over is van +- 750 tot 1000 euro voor het versterker gedeelte en de twee terras speakers (+bekabeling).

Ik ben momenteel nog niet zo thuis in dit gebeuren, had al wel bijv. de Palladium series (1600-2000) gevonden als eind versterker, maar ik heb geen flauw benul wat ik hiervoor zou kunnen hangen als input voor de computer, tv, microfoon etc.

Alle tips en hulp zijn dus welkom om tot een goede beslissing te komen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
10-11-2010 00:05
tja, ik heb wel versterkers in mijn programma met verschillende zones, waarop je elk afzonderlijk het volume kunt regelen.
En Dré heeft ze ook wel wink ;)
Deze doen precies wat je zoekt. En hebben ook een ingebouwd mengpaneel.
Hoef je alleen nog maar een paar boxen voor buiten te kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
10-11-2010 03:41
Als in elke zone hetzelfde geluid te horen moet zijn kan je natuurlijk ook elke zone zijn eigen versterker geven.
Door de versterker van een bepaalde zone aan of uit te zeten kan je het geluid regelen.
Lost in Music
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
10-11-2010 11:15
1 x bewerkt. Laatst door Niekj92 op 10-11-2010 14:22
Ik zou voor de 4 k-112 aan te sturen een versterker uit de palladium reeks pakken, deze.

Wat de luidsprekers buiten betreft, zou ik gewoon iets simpels pakken.

En als laatste een mixer zodat je van verschillende bronnen muziek kunt afspelen en de k-112 en terras speakers apart kunt regelen.

Past ook prima binnen je budget.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
10-11-2010 13:48
1 x bewerkt. Laatst door Dj_mvandis op 10-11-2010 14:35
Je linkt 2x naar de monitor speakertjes wink ;)

Overigens is een P1600 ook al meer dan zat voor 4 * k112 (2 per kanaal)

Als mixer volstaat iets simpels al,

1 * Microfoon (over xlr)
3 * line in (alcas, laptop, digitale tv (tulp))

Gaat jan-en-alleman er aan trekken, of alleen een select groepje?
(in het 1e geval een wat duurdere mixer, in het 2e geval mag het een wat minder fool/hufterproof-versie zijn)

Als je de blauwe ledjes van de Palladium niks vind, je kan ook naar de T-amp, C-mark etc. kijken, van buiten ietsjes anders (zijn exact gelijk aan de niet vintage Palladiums) maar van binnen zijn ze zelfs exact hetzelfde als de Palladium Vintage!
Nu ook op internet!
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
10-11-2010 14:23

dj_mvandis schreef:

Je linkt 2x naar de monitor speakertjes wink ;)
Klopt, heb het aangepast.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
10-11-2010 14:41
Heren (-Tom), houden jullie er rekening mee dat de OP verschillende zone's wil aansturen? Het meest gebruiksvriendelijke zou zijn een zonemixer of een zoneversterker (zoals tom al aangeeft). De opties die jullie aangeven zijn eigenlijk niet bruikbaar voor de OP.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 164
10-11-2010 14:52

SebasVD schreef:

Heren (-Tom), houden jullie er rekening mee dat de OP verschillende zone's wil aansturen? Het meest gebruiksvriendelijke zou zijn een zonemixer of een zoneversterker (zoals tom al aangeeft). De opties die jullie aangeven zijn eigenlijk niet bruikbaar voor de OP.
Als het goedkoop moet kan de OP er natuurlijk ook voor kiezen 1 zone op 1 kanaal aan te sluiten. Moet 1 zone dan zachter gaat gewoon 1 kanaal zachter.
't komt goed
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
10-11-2010 14:54
Het is mij niet duidelijk wat de op nu precies wil. Wat ik wel snap is dat het geluid op het terras en de kantine appart aan/uit gezet moet kunnen worden. Als het regent is het namelijk onzinnig om buiten muziek te draaien. Echter lijkt me niet dat er op het terras andere muziek gedraaid word dan in de kantine.
Verder hebben we de vergaderzaal. Waarom het geluid hier vanuit de kantine of centrale plek geregeld moet kunnen worden snap ik niet heel goed. Als er een vergadering is, is muziek meestal ongewenst. Wat wel vaak gebeurd is dat er een laptop aangesloten word voor een presentatie of andere doeleinden. Echter zal je hierbij de laptop ter plekke aan willen sluiten, en niet naar het centrale mengpaneel willen brengen.

Al met al vraag ik me af of het voor de op nuttig is om een zone mixer te nemen. Hij heeft hier alleen wat aan als hij op verschillende plekken tegelijkertijd verschillende muziek wil laten horen.
Lost in Music
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
10-11-2010 15:24

SebasVD schreef:

Heren (-Tom), houden jullie er rekening mee dat de OP verschillende zone's wil aansturen? Het meest gebruiksvriendelijke zou zijn een zonemixer of een zoneversterker (zoals tom al aangeeft). De opties die jullie aangeven zijn eigenlijk niet bruikbaar voor de OP.
De op schrijft:
Nu zou ik ook het liefst een receiver of eindversterker willen die met verschillende zones kan werken, bijv vergaderzaal aan/uit, muziek buiten aan/uit etc.
Je kunt toch de k-115's op master één zetten en muziek buiten op master 2.
Op die manier kun je ze beide aan of uit schakelen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)