Forum > Zelfbouw Speakers

Cubo 15

(399 reacties. Pagina 1 van 40)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
10-3-2010 14:41
Het is alweer een tijdje geleden in gebruik genomen maar het lijkt me handig om er een apart topic voor aan te maken:

Cubo 15”

Cubo 15 is een zelfstandig inzetbare baskast die uitstekende prestaties biedt (zeker) gezien de prijs. Vergeleken met een 18” basreflexkast heeft Cubo 15 een hogere of evenredige gevoeligheid en/of rendement vanaf 40 Hz. Cubo 15 werkt met de meeste 15” luidsprekers bedoeld voor laagweergave. Goede en goedkope voorbeelden zijn de Kappa 15LF of de Beyma SM115/N. De kast kan worden gemaakt uit een enkele 18 mm plaat van 244 x 122 cm met één zaagsnede onder verstek. Cubo 15 is klein van formaat, licht van gewicht, eenvoudig te construeren en heeft een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Met eerder genoemde luidsprekers heb je gemiddeld een 3 dB hogere gevoeligheid in het werkgebied van 40 tot 110 Hz (luidspreker afhankelijk). Uitgaande van de Kappa 15LF vs de 18LW1400 heb je tot een Watt of 500 een voordeel met Cubo 15. Rond de 500-650 Watt is de output nagenoeg gelijk, daarna neemt de 18" de overhand door de lagere powercompressie. Neem je een 15" met vergelijkbare powercompressie als de 18" dan heb je natuurlijk over de gehele belastbaarheid het grote voordeel van hogere gevoeligheid.

Render 1
Render 2
Render 3
Render 4
Render 5
Constructietekening Cubo 15 Standaard
Zaagplan Cubo 15 Standaard
Constructietekening Cubo 15 Extended
Gain Cubo 15 over BR18

Prototypes:
Het eerste prototype stamt uit 2007 en heeft zich uit-ontwikkeld tot de huidige, 5de generatie. Het principe staat bekend als hybride (tapped BPH) en is bruikbaar van 40 tot 110 Hz, persoonlijk cross ik op ca. 90 Hz. Naast vele simulaties is er veelvuldig gemeten om de geleverde prestaties te optimaliseren voor een zo breed mogelijk scala aan 15” luidsprekers, bij voorkeur met een EBP van 100 of hoger: Fs (27-45 Hz), Qts (0.26 - 0.39), Vas (150 - 300 L). Met EBP = Fs / Qts.

Recentelijk heb ik Cubo 15 Standaard uitgebreid met Cubo 15 Extended, als speciale aanpassing voor luidsprekers met een lage Qts of een lage Vas. Samen bieden de modellen daardoor een extra scala aan mogelijkheden.

Afmetingen: 62x62x62cm
Frequentiegebied: Van 40 Hz tot 110 Hz
Type kast: Hybride

De vergelijking met een 18" basreflex is gemaakt met de 18Sound 18LW1400 in een 175 liter basreflexkast afgestemd op 37 Hz vs. Cubo 15 met de Eminence Kappa 15LF. Cubo 15 werkt echter met bijna alle 15" basluidsprekers die ik tot nu gesimuleerd of die al zijn gebouwd. Voor degenen die liever 15 mm Fins/Baltisch Berken Multiplex gebruiken (niets meer of minder) is er een aangepast plan verkrijgbaar op verzoek.

Het leuke aan een dergelijke kast is dat je voor de prijs van een plaat MDF bij de Gamma (ca. 22,50 euro) al een prototype kunt bouwen. Met de SM115/N heb je dan voor ca. 200 euro een goede baskast met uitstekende prestaties.

Andere luidsprekers die de revue hebben gepasseerd:

Kappa Pro 15LF
Kappalite 3015LF met slechts 4 kg een optie voor een lichtgewicht kast.
RCF L15G401

Reeds geprobeerd:

SM115/K
Kappa 15LF
Peavey Black Widow 1505-8DT
JBL LE14 (oude)
Eminence Delta 18 Pro
B&C 15PZB46

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
10-3-2010 16:35
Zeer interessant, misschien dat ik binnenkort nog eens aan het bouwen sla met deze plannen.

Mvg.
Pieter
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
10-3-2010 17:22
Zoals in dit topic te zien eens 2 subjes voor in keet/bios gemaakt.
Maken deze speakers kans voor dit ontwerp? Wel leuk zomer-projectje happy :)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
10-3-2010 18:03
Interessant ontwerp !

Met welk pakket heb je de kast gesimuleerd als ik vragen mag ? Ik heb hier een tijd terug een tweetal eigen ontwerpen van hybride kasten gebouwd (enkel 18" en dubbel 15"). De output is fantastisch, echter impuls response valt me in de praktijk wat tegen.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2052
10-3-2010 19:26

Rademakers schreef:

Naast vele simulaties is er veelvuldig gemeten om de geleverde prestaties te optimaliseren voor een zo breed mogelijk scala aan 15” luidsprekers, bij voorkeur met een EBP van 100 of hoger: Fs (27-45 Hz), Qts (0.26 - 0.39), Vas (150 - 300 L). Met EBP = Fs / Qts.
Ook hier erg benieuwd naar de berekening en methode van berekening.
Hoe reken je dit uit? Als bandpass of als hoorn? Of beide?
Ik neem toch aan dat je niet zomaar een speaker (die aan bovengenoemde specs voldoet) erin kan duwen met een goed resultaat.
Voor een bandpass moet je ook wel wat aanpassen, iedere speaker zijn eigen volume.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
10-3-2010 22:47
IMG Stage Line SP-15/200 PA
Aan de hand van de T/S-parameters te zien wel. Naar alle verwachting zul je uiteindelijk zo'n 3-5 dB winst boeken, in ruil daarvoor cross je echter op 80-100 Hz ipv 120 Hz. Ik zal deze speaker morgen simuleren en de uitkomst melden.
De output is fantastisch, echter impuls response valt me in de praktijk wat tegen
Een dergelijke output verwacht je inderdaad totaal niet.

Ik vind persoonlijk dat deze kasten het beste te vergelijken zijn met 6de orde BP. Bij de simulatie lijkt ook elk plotje (impedantie, groupdelay, freq. response, etc.) daar op te wijzen, met als uitzondering dat de 2de resonantiepiek iets boven het werkgebied zit (125 -175 Hz) maar door de effcientie van de hoorn toch nog een goede bijdrage in het werkgebied heeft. Zo heeft een zekere luidspreker in Cubo 18, +9 dB op 125 Hz, tov een basreflex.

Net zoals 6de orde BP kun je ook luidsprekers met een hoge EBP gebruiken (een goede trend van de laatste jaren naar mijn mening). Door de topjes 4 msec te delayen krijg je naar mijn idee inderdaad net wat meer "snelheid", ik zie er echter niet de noodzaak van in. Ik raad mensen ook altijd aan, dat als ze op 120 Hz willen crossen om het bij een basreflexkast te houden.
Ik neem toch aan dat je niet zomaar een speaker (die aan bovengenoemde specs voldoet) erin kan duwen met een goed resultaat.
Als ik de simulaties mag geloven wel. Ook de diverse volslagen verschillende luidsprekers die geprobeerd zijn lijken dit tot nu toe te bevestigen. Vooral de Extended versie heeft bij de meeste luidsprekers een vlakke response tot zo'n 80-100 Hz, en een impedantieplotje die zo uit een catalogus lijkt te zijn weggelopen. De enkele luidsprekers die niet in de Extended versie werken, doen het meestal beter in de Standaard versie.

Cubo 15 is hierin het meest all-round toepasbaar. Zo hebben Cubo 12 en Cubo 18 al duidelijk meer eisen betreft de geschiktheid van de aangeboden luidsprekers.

Simulatie met HornResp als tapped hoorn, S1=S2, L12=0,01cm, Ap1=S2, Lpt=materiaaldikte, Vtc=volume achterkamer in cm^3. De resultaten hiervan komen zeer goed overeen met AkAbak, welke uiteraard elke verandering tot in het detail kan vastleggen. Als je AkAbak begrijpt, begrijp je volgens mij automatisch hoe je dit principe ermee kunt simuleren. Met HR kun je overigens een AkAbak-script exporteren en die vervolgens daar verfijnen.

Opmerking betreffende de simulatie: Bij metingen zijn de pieken uit de sims ronder, breder, minder hoog en lager in frequentie, de eerste zo'n 10 Hz, de tweede tot zo'n 40 Hz.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
10-3-2010 23:34
Interessant !

Ik heb zelf tot nu eigenlijk meestal met AJhorn gewerkt (destijds ooit aangeschaft). Daarin heb ik een dergelijke kast wel eens als readloaded horn gesimuleerd, met een verschilafstand dl tussen konus en hoornmond. Het effect van de driver "in" de hoorn wordt dan echter niet meegenomen.

Zojuist even met HR aan't spelen geweest, echter ik krijg er nog geen nette respons uit. Ik zoek nog naar de plek waar de locatie van de driver in de hoorn wordt aangegeven. Waar vind ik deze ?

[edit] Hebbes, als ik het goed heb ligt het hart van de driver op de overgang van hoornsegment 2 naar 3..

Nu nog een nette respons eruit krijgen. Ben momenteel overigens bezig met een B&C 15NW76.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
11-3-2010 08:10
Beste Johan,

U hebt mijn volledige aandacht verdiend! héhé laugh :D
Mooie kist!

Waarvoor zou je deze kisten gebruiken? (Grootte van de feesten, of huiskamer,...)
Wat gaan ze doen als je ze bijvoorbeeld 2 per kant gaat stacken?
(Ben op zoek naar een leuk bouwprojectje met een beetje uitdaging, maar moet natuurlijk wel bruikbaar zijn. Helaas kan ik zelf geen simulaties van kisten doen - geen knowhow sad :( )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
11-3-2010 17:16
@Hugoov: Groen licht voor deze luidsprekers! Zowel Standaard als Extended zien er mooi uit maar Extended geeft net ietsje meer voor deze speaker.
Zojuist even met HR aan't spelen geweest, echter ik krijg er nog geen nette respons uit. Ik zoek nog naar de plek waar de locatie van de driver in de hoorn wordt aangegeven. Waar vind ik deze ?

Ben momenteel overigens bezig met een B&C 15NW76
Yup, S3 bevindt zich in het midden voor de luidspreker, in het geval van een 3 segmenten hoorn. Je kunt ook met 4 segmenten werken, in dat geval is S4 midden voor de luidspreker.

De B&C 15NW76 duikt zowel met de Qts als de Vas onder de gewenste waarden door. Je zult Cubo 15 Extended moeten simuleren voor een redelijke plot (en dat gaat moeilijk met HR wegens de positieve en dan weer negatieve flare-rate aan het begin).

Overigens zou ik in geval van de 15NW76 een mod uitvoeren (twee platen extra tov Cubo 15 Standaard) waarmee alles weer helemaal goed is.
Waarvoor zou je deze kisten gebruiken? (Grootte van de feesten, of huiskamer,...)
Wat gaan ze doen als je ze bijvoorbeeld 2 per kant gaat stacken?
De laatste keer dat ik Cubo 15 inzette, had ik aan de andere kant een 18LW1400 staan. Eerst op hetzelfde versterker kanaal maar het verschil in output was (te) duidelijk hoorbaar. Daarom de 18LW1400 op het andere kanaal gezet en 3 - 4 dB extra gegeven.

Ik zou de kasten daarom gewoon behandelen alsof het 18 basreflexkasten zijn. Met een Kappa15LF en soortgelijken tot 500-650 W (wel met een ~40 Hz highpass). Met bijv. een 15NW76 tot welk vermogen dan ook.

Stacken zorgt ervoor dat Cubo 15 ietsje lager gaat en makkelijker hoger kan worden gecrossed (algehele afvlakking van de frequentierepons).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
12-3-2010 08:02

Rademakers schreef:

Ik zou de kasten daarom gewoon behandelen alsof het 18 basreflexkasten zijn. Met een Kappa15LF en soortgelijken tot 500-650 W (wel met een ~40 Hz highpass).
Stacken zorgt ervoor dat Cubo 15 ietsje lager gaat en makkelijker hoger kan worden gecrossed (algehele afvlakking van de frequentierepons).
Beste Johan,

Alvast bedankt voor de PM! wink ;) happy :)
Ik heb nog twee vraagjes aangaande je opmerkingen in je post:

1) Je zegt ze te behandelen alsof het een 18"BR-kist is, wil dit ook zeggen dat je een 18"BR kan combineren met deze kist? - Als stack, of bijvoorbeeld als bijkomende subs in het midden: 18"BR met top aan buitenkant en 2 Cubo's in het midden?

2) Als je twee Cubo's zou stacken, plaats je die dan best OP elkaar,NAAST elkaar, met de monden OP ELKAAR,.... om de beste koppeling te krijgen?

Ter info: ik ga bijna zeker met je tekeningen aan de slag van zodra ik wat meer tijd vrij ga hebben (eind april)!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)