Forum > Newbie Forum

Krachtstroom: hoe beveiligen tegen nulpuntverschuiving?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
12-11-2009 00:13
Als ik een 5-polige 16A krachtstroomaansluiting middels een splitter zou splitsen naar shukos,
hoe kan ik de aangesloten apparatuur dan beveiligen tegen een nulpuntverschuiving
(bijv. door losse nul ergens tussen meterkast en splitter)?
Zekeringen/automaten doen dit niet. Aardlek volgens mij ook niet. Wat wel?
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
12-11-2009 00:31
meten?
Of je koopt een tester die je er zo in kan duwen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
12-11-2009 00:49
Zoek eens naar een fasebewakingsrelais.

Ik heb er trouwens nog een liggen, compleet instelbaar, onder- en bovenwaardes van de spanningen en de tijdsduur dat een hogere/lagere spanning aanwezig mag zijn.

Dit relais is bedoeld om een groot hoofdrelais te schakelen, dus kan zelf geen vermogen schakelen!
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
12-11-2009 08:48
@Tom, ik wil niet eenmalig testen en daarna m'n spullen onbeveiligd aan het net hangen.
(Op bijv. een carnavalswagen met aggregaat kan er nog vanalles lostrillen. Of, door hoge belasting
op een andere fase met een iets te hoog-ohmige nul kun je ook de mist in gaan.)

@Joep, volgens mij is dat wat ik zoek. Moet dan wel een type zijn dat de spanning t.o.v. nul bewaakt en
niet alleen fase-2-fase... Ik zal 'ns gaan shoppen. (Niets kunnen vinden in de webshop...)

Een standaard 'slof' met overspanningsbeveiliging doet het waarschijnlijk niet? Alleen voor spanningen > x kV?
't is maar een hobby...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
12-11-2009 09:33
Furman heeft keurige power conditioners met beveiliging tegen abnormale spanningen, bijvoorbeeld de PL pro DE/II. Als je regelmatig op een aggregaat draait is dat wel een aanrader. Of nog beter, een spanningsstabilisator met overspanningsbeveiliging zodat wisslende spanningen van het aggregaat nog worden gestabiliseerd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
12-11-2009 10:00
Als je de wat zwaardere aggregaten hebt,zit er meestal ook een stabbilisatie in.
Althans die wij huren van atlas copco wel (zijn wel aggregaten van + 45Kva).
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
12-11-2009 10:24

PvG schreef:

@Joep, volgens mij is dat wat ik zoek. Moet dan wel een type zijn dat de spanning t.o.v. nul bewaakt en
niet alleen fase-2-fase... Ik zal 'ns gaan shoppen. (Niets kunnen vinden in de webshop...)

Een standaard 'slof' met overspanningsbeveiliging doet het waarschijnlijk niet? Alleen voor spanningen > x kV?
Ik zal eens even kijken wat er op zit! Het relais dat ik heb liggen kun je sowieso wel van me overkopen als je wil.

Een slof met overspanningsbeveiliging is zelfs min-of-meer gevaarlijk bij een aggregaat.
Ik heb wel eens een kast gezien met een industriële overspanningsbeveiliging die op een aggregaat had gelopen, de overspanningsbeveiliging was helemaal uitgefikt, inclusief het stuk kast eromheen. Dit door een kleine continue overspanning. Deze beveiligingen zijn bedoeld voor grote, maar zeer korte overspanningen (inductiestroom na bliksem oid.).
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
12-11-2009 11:28

PvG schreef:

@Tom, ik wil niet eenmalig testen en daarna m'n spullen onbeveiligd aan het net hangen.
(Op bijv. een carnavalswagen met aggregaat kan er nog vanalles lostrillen. Of, door hoge belasting
op een andere fase met een iets te hoog-ohmige nul kun je ook de mist in gaan.)
Dat had je er nog niet bij gezegd.

Dan is een goede stabilisator met beveiliging je beste en veiligste optie, want dan sla je twee vliegen in één klap.
Niet alleen ben je dan veilig, maar ook de vaak instabiele ag heb je dan netjes afgedekt.

Een harde beveiliging die af moet vallen op het moment dat er ook maar iets mis is, wil je ook niet.
Want dan krijg je bij elke hik van een ag een probleem,
en ag's hikken wel eens als er bijvoorbeeld een vuiltje in de benzine zit.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
14-11-2009 18:10
Er bestaan nulspanningsmodules die je aan bepaalde types automaten kan klikken (Merlin Gerin heeft ze o.a.). Die klik je dus aan je 4-polige hoofdautomaat. Valt de nul weg (of de spanning uberhaupt), slaat je automaat uit. In combinatie met faselampjes voor de initiele inschakeling zit je dan aardig veilig en het is een niet al te dure oplossing. Daarmee beveilig je jezelf tegen het nulpuntverhaal, echter niet tegen onder- of overspanning. Op die manier zit je ook safe bij figuren die een aggregaat aanzetten zonder eerst de hoofdautomaat uit te zetten. Bij jou valt ie dan immers gelijk uit zodra de spanning eraf gaat.

Andere optie waarmee je je tegen alles beveiligt is een power analyzer waaraan je via de uitgangen bijvoorbeeld een relais koppelt. Op de analyzer kan je dan grenswaarden instellen + alarm naar de uitgang van je relais, wat de boel afschakelt. Da's een hele luxe oplossing maar kost ook aardig wat knaken (stroomspoelen, power analyzer á paar 100 euro, eventueel uitbreidingsmodule voor de uitgangen en een dik relais).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
14-11-2009 18:37
Ik heb het relais er eens bij gepakt.

Je sluit er je drie fasen en een nul op aan, en een voedingsspanning voor het relais, dit kan 19-750VDC of 36-520VAC zijn.

Verder zijn er dipswitches met:
Nominale spanning 100V-110V-230V-400V
Draaiveld testen (fasevolgorde) aan/uit
Ster/driehoek keuze
Hysterese (schmidt trigger) 3%-5%-10%
Tijdsbasis 0,1s/1s

Verder is er een testknop en de volgende potmeters:
U< (met ledje en aparte relaisuitgang wisselcontact): U</Un 75-100% grof, 0-5% fijn, tU< 0-10
U> (met ledje en aparte relaisuitgang wisselcontact): U>/Un 95-120% grof, 0-5% fijn, tU> 0-10

Merk is SEG en type XU2-AC (datasheet), er kan zelfs nog een seriële interface op.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)