Forum > Off-Zone

FM uitzenden

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
5-11-2009 20:29

PimMC schreef:

die maximaal 2,5m hoog wordt en dus geen grote stoorzender zal worden (lijkt me).
Mwah ik kan met een 5 wattertje behoorlijk wat storing verzorgen met een sprietje van 1 meter hoor....
Hoorbaar tot een aardige omtrek, en als je hem een beetje "rot' bouwt, dan druk je nog behoorlijk in de breedte weg ook sneaky :V

waar een slecht ingericht zenderpark toe kan leiden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2009 22:05

PimMC schreef:

Op de website van AT heb ik al gekeken en kon er eigenlijk alleen uit opmaken dat een vergunning vereist is voor een zending over de fm band op een vrije ruimte op jaarbasis.

Maar ik had ook verhalen gehoord dat het ook te maken heeft met de lengte van de antenne?
Ik heb wel eens gehoord dat we nooit naar de maan geweest zijn. Maar borrelpraat en feiten mixen niet goed (ze schiften ;-).
Ik wil een antenne plaatsen die maximaal 2,5m hoog wordt en dus geen grote stoorzender zal worden (lijkt me).
Dat zie je fout. 5W (wellicht een MRF-237 die bedoeld is voor 200MHz en op 100MHz bepaald niet eenvoudig in toom is te houden) is al een hele hoop en zal, juist op lage hoogte, bijvoorbeeld slechte ontvangers volledig dicht doen slaan. En slechte ontvangers staan in elk huis (wekkerradio's, transistorradio's e.d.).
De fm transmitter zal dan ook ingesteld worden op een frequentie dat op die plek geheel vrij is en dus geen storing zal opleveren voor legale zenders lijkt me.
Ook dat zie je fout. Denk daarbij bijvoorbeeld aan 10.7MHz (IF) spiegelproblemen en waardeloze selectiviteit van genoemde slechte ontvangers. Daarnaast is de band niet zo leeg als hij was toen ik m'n ooglapje nog voor had (en zelfs toen was het een kunst een frequentie te vinden die EN vrij was EN geen vervelende neveneffecten gaf).

Lang verhaal kort: Huur iets in (bijvoorbeeld een reportageset in combinatie met een welwillende lokale omroep) of laat het hele idee varen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-11-2009 10:32

Dré schreef:

Lang verhaal kort: Huur iets in (bijvoorbeeld een reportageset in combinatie met een welwillende lokale omroep) of laat het hele idee varen!
Lijkt me geen slecht plan. Ik heb niet de indruk dat de topicstarter een zeer grondige kennis van HF techniek en antennes heeft. En dat is toch wel een noodzaak om een zender in gebruik te nemen.

@Tom: Klopt volledig van dat klote frequentie-plan hier in belgie. Over heel Vlaanderen kan ik wel een of andere Waalse zender kristalhelder ontvangen. Maar storingsvrij Studio Brussel of MNM ontvangen is een kunst op zich.
Dj t²Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2008
Laatste: 28-1-2016
Berichten: 67
15-11-2009 01:08
Ooit bij dixons geweest? daar hebben ze van die fm-transmitters voor je mp3 naar je autoradio, na 3 meter al niet meer te ontvangen. Zelfs daar staat/stond een plakkertje op met de tekst dat die niet in Nederland gebruikt mogen worden.

Daarintegen heb ik ook een nokia-n79 (idd offtopic). Hier zit zon transmitter ingebouwd. Op de doos stond dat hij in nederland wel gebruikt mocht worden*. In andere landen is deze transmitter zelfs (softwarematig) niet aanwezig.

*: naast at, be, bg, cz,dk, ee, fi, fr, de , is, ie, lt, li, lu, mt, (NL), no, pt, es, ch, se, tr, gb.
zie ook: https://www.nseries.com/fmtransmitter
Die chinezen kijken wel nauw, maar ze kijken nie zo nauw.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
27-2-2010 22:51
Jup, tot enkele mw is het legaal, denk hierbij aan die mp3 dinge ect.
Daarboven mag niet en is dus een strafbaar fijn. Als je het AT (agentschap telecom) Voorheen RCD (Radio Controle Dienst) voor je deur krijgt moet je je zendertje inleveren en krijg je een acceptgiro thuis van 1250 euro en een drangsom van enkele 1000e euro's dit houd in, mochten ze je binnen dat termijn (2 jaar) weer pakken dien je het bedrag van de dwangsom te betalen..

Grt
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
28-2-2010 17:11

knorrepot schreef:

Jup, tot enkele mw is het legaal, denk hierbij aan die mp3 dinge ect.
Daarboven mag niet en is dus een strafbaar fijn. Als je het AT (agentschap telecom) Voorheen RCD (Radio Controle Dienst) voor je deur krijgt moet je je zendertje inleveren en krijg je een acceptgiro thuis van 1250 euro en een drangsom van enkele 1000e euro's dit houd in, mochten ze je binnen dat termijn (2 jaar) weer pakken dien je het bedrag van de dwangsom te betalen..

Grt
Tel daarbij op inbeslagname van de eindtrap, voortrap en in sommige gevallen de afspelers en mengpaneel of onmiddelijke vernietiging. (Waar veel piraten uiteindelijk voor kiezen, met een voorhamer je eigen zender naar de haaien helpen). Bij veel mensen kruipt het bloed echter niet waar het gaan kan, dus als de RCD zijn hielen licht, staat de volgende zender alweer warm te draaien... laugh :D
I am a TimeDriver!
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
28-2-2010 21:18
Tegenwoordig word alleen je zender in beslag genomen sneaky :V

Ik spreek uit ervaring hier.
Al was dit niet met 5 watt shut up :X ashamed :$
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
28-2-2010 21:48
Ik ben zelf niet zo van de geheime zenders, maar heb wel een aantal kennissen in mijn omgeving, die dhr. Muller van het agentschap telecom meer dan eens op bezoek gehad hebben. laugh :D
I am a TimeDriver!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
1-3-2010 02:42
Wel toegeven: ik snap nog steeds niet waarom we moeten betalen voor het laten trillen van lucht. Ik denk dat ik maar rechten ga vragen voor de frequentieband 0 tot 20k Hertz.
Lichtje erbij?
Wouter15Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2004
Laatste: 4-6-2012
Berichten: 32
1-3-2010 23:51

knorrepot schreef:

Tegenwoordig word alleen je zender in beslag genomen sneaky :V
Niet geheel waar, vaak word alleen de sturing (en eindtrap) meegenomen, maar bij DanceRadio992 uit Amsterdam hebben ze laatst de hele studio leeg getrokken tot het koffiezetapparaat aan toe wink ;) .

DJ JB schreef:

Wel toegeven: ik snap nog steeds niet waarom we moeten betalen voor het laten trillen van lucht.
Precies de reden waarom de meeste piraten stug door blijven gaan laugh :D .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)