Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouwsetjes

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DestinyDJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2002
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 30
18-9-2002 17:19
...?
DestinyDJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2002
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 30
24-9-2002 15:00
Dré... misschien dit iets: www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=2

En wat voor toppen zou er er op zetten. Op het J&H forum had iemand een setje met zelf ontworpen toppen, ging tot 700 man ofzo... happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
24-9-2002 23:37
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 24-9-2002 23:37
Ik heb die tekening ff bekeken,
maar als je dat met 15mm berkjes wil maken dan moet je wel heel goed kunnen lijmen laugh :D
En al die schuine aansluitingen zonder extra vullatten lijken me ook een hele opgaaf om goed stevig en dicht te maken.
Het lijkt mij als je hier een 18# in hebt, in een gesloten ruimte,
Dat je dat zonder versteviging toch uit elkaar drukt in het hoge druk gedeelte achter de speaker. De mechanische lasten zijn enorm in zon ruimte.

Geen boxje voor een beginner dus.
Lijkt mij.
Maar ik kan het mis hebben........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
26-9-2002 17:24

Tom schreef:

Geen boxje voor een beginner dus.
Lijkt mij.
Maar ik kan het mis hebben........
Ik heb hem ook gebouwd, en ik ben een beginner. Ik heb hem alleen iets anders gemaakt. Die van mij is iets smaller en er zit een 15" in.
De kast is niet perfect geworden, het is best wel moeilijk. Maar hij staat in elkaar en hij doet het.
Ik vond het een erg leuk project (is eigenlijk nog steeds niet af) maar er zat voor mij wel redelijk wat tijd in.

En ik denk niet dat je de zooi uit elkaar druk met een speaker. Als je gewoon de goeie houtlijm gebruikt en wat schroefjes erbij dan zit het echt muur vast. Dan zijn de verbingdingen sterker als het hout zelf, en ik denk niet dat een 18" speakertje een 15mm hout plaat doet breken bij de afmetingen die in die kast voorkomen.
De enige versteviging die nodig is, is om de boven plaat een beetje op z'n plaats te houden.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
27-9-2002 00:05
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 27-9-2002 00:05

michiel schreef:

een 15mm hout plaat doet breken bij de afmetingen die in die kast voorkomen.
De enige versteviging die nodig is, is om de boven plaat een beetje op z'n plaats te houden.
Breken niet,
maar door de steeds maar herhalende druk verschillen, denk ik dat je op den duur wel problemen kunt krijgen als er zwakke plekken in het hout zitten of in de verbindingen.
Gebruik dan ook uitsluitend heel goed plaatwerk, en controleer het goed voordat je het verlijmt of er geen lelijke stukken in gelijmt zijn. Er zit erg veel kwaliteitsverschil in het plaatmateriaal.
Als jhe kunt kiezen neem dan met zoveel mogelijk verlijmde lagen. Je kunt 15 mm met 4 lagen krijgen, maar ik heb ze ook wel gezien met 7 lagen. (Dat geeft meer zekerheid.)
Er zijn een paar schuinvlakverbindingen bij deze box, en als je het je echt een beetje moeilijk wilt maken,
moet je schuinvlaksverbindingen maar eens gelijkmatig recht en vlak zien te krijgen. Alleen dan is het zeker dat deze verbinding overal even sterk is. Vandaar mijn "tipje" om er een latje bij te zetten zodat je wat meer grip hebt.
Ik heb wel een paar monitors gebouwd met schuine kantjes, maar ik vind het toch nog wel een opgave om daar bas of toppen meet te maken.
Vandaar dat die van mij recht toe recht aan zijn laugh :D
En ik vind het knap van je als je dit tot een goed einde hebt gebracht.
Ik denk niet dat ik daar het geduld voor zou hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DestinyDJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2002
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 30
27-9-2002 16:17
Er staat ook in de omschrijving dat je verstevigingen moet gebruiken, bijvoorbeeld voorin.
TommikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2002
Laatste: 8-3-2003
Berichten: 9
11-11-2002 21:41
voor 700 euro per kant heb je al een heel leuk JBL setje bij wijze van spreken. Nu is JBL ook niet meer wat het is geweest, maar er zijn nog genoeg andere topmerken. Ik ga ze er niet zelf voor bouwen
Van roken krijg je kanker, van neuken krijg je AIDS, ik geniet van het leven en ben er nog steeds

Terug naar forum Reageer (zonder quote)