Forum > Algemeen Forum

Philips (Prof Audio).

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
24-8-2008 11:51
Phillips Dendermonde is ook overgenomen en bestaat nu onder andere naam welke mij niet direct te binnen schiet..Men maakt er wel nog steeds luidsprekers.Ik ken persoonlijk verschillende mensen welke er werken waarvan de meeste al van in het Phillips tijdperk.Bedrijf is hier slechts 5 km.van mijn deur.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-8-2008 11:56
Hallo,

Inmiddels een mailtje weggedaan naar SA met de vragen die hier gesteld werden.

In een vorige post had Martin het over iemand die meer zou weten van de relatie tussen SA en Philips.
Hieronder een quote uit zijn mail.
Leuk om te horen dat iemand naar mij verwijst ivm philips pro.
Van 1977 tot 1983 werden door mij veel Philips Bombardon luidsprekers geleverd. Er stond een grote Philips luidsprekerfabriek in Dendermonde.
Ook leverde ik regelmatig partijen ASS fiber hoorns aan Philips welke in custom built kastjes van Philips werden geplaats aangevuld met JBL drivers. Dit alles tot ca. 1986.
Philips maakte al veel langer professionele ELA apparatuur, praktisch altijd voor 100V installaties, maar ook heeft Philips wel studiomengpanelen en studio monitors gemaakt.
Philips zelf gebruikt de ribbon technologie ook nog in sommige hifi producten.
Verder herinner ik mij nog dat een afvaardiging van Philips na mij bezocht te hebben naar SA in Hoorn ging en erg geinteresseerd waren in de ribbon technologie zoals toegepast bij SA, moet ergens in 1983 of 1984 zijn geweest.
Zoals het bij mij overkwam werd de ribbon tweeter door philips eerder gebruikt in studiomonitors (Phonogram en dus ook de studio was van Philips, Decca werd een deel van philips en deze heeft samen met Kelly de DK30 ribbon driver verder ontwikkeld in 1950).
Veel studio's (waar dan wel geen ribbon tweeter in werd gebruikt) liepen vroeger weg met de Philips Motional Feedback, waarin een electonische tegenkoppeling voor de bassdriver werd ontwikkeld,

Een Philips Professional project was DisneyWorld Parijs.
Dit was een project waar veel philips materiaal werd verkocht o.m. de SA bluebox waar beter en harder geluid benodigd was. Inderdaad plakte Philips altijd hun Philips naam erop.

Philips Pro Audio was de laatste 20 jaar vooral ELA, dus 100V producten en bijv. een DCN conferentie systeem. De audio-tak werd ca. 7 jaar geleden aan Bosch overgedaan.

Een bekend ontwikkelaar bij Philips voor geluidssystemen was o.m. Ir. Peter Swarte, AES lid en werkend onder P.A.S. Electro-acoustics, Hij kan je ongetwijfeld veel meer vertellen.
Martin's eerdere verhaal (waar ik nooit aan getwijfeld heb) blijkt dus te kloppen

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-8-2008 13:56
En je hebt een naam!
Google op Peter Swarte Philips en je ziet waar hij nu werkt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-8-2008 15:43

Webbie schreef:

In een vorige post had Martin het over iemand die meer zou weten van de relatie tussen SA en Philips.
Nou, als je iets wil weten van audio, dan is René DE guru van Nederland. (uiteindelijk blijkt dat ook uit zijn verhaal)
Ben wel eens in Amsterdam bij hem geweest, en ook hij heeft Deventer ooit eens bezocht (in de periode Tannoy in Delft.) Hij praat slechts over 1 ding, ...audio...audio.....audio..

Is tevens bekend van de Hill versterkers, waarop boormachines of par 64 1000watters werden aangesloten.

Uiteindelijk kan je aan zijn vintage foto archief, en het bijgeplaatste commentaar ook wel zien hoe "beroepsgek" hij is.

Naast Hill en Tannoy was hij behoorlijk actief in het 100v gebeuren. (denk ook aan veiligheids systemen) Zo had (en nu praat ik zeker 15 jaar geleden) een gemeentehuis ergens onderin Nederland een veel moderner geluidssysteem dan in Den Haag. (1e en 2e kamer).

Jouw brief is natuurlijk voor een "liefhebber" / Vintage website geweldig leesvoer.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-8-2008 16:07
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 24-8-2008 22:01
Hallo,

Sylvia schreef:

En je hebt een naam!
Google op Peter Swarte Philips en je ziet waar hij nu werkt.
Inmiddels via Ben Kok (die overigens ook bij SA gewerkt heeft) die net als Peter Swarte lid is van AES (sectie nederland), een mail gestuurd.
Hopelijk hoor ik daar wat van.

KVM schreef:

Jouw brief is natuurlijk voor een "liefhebber" / Vintage website geweldig leesvoer.
Mocht ik alsnog veel informatie vinden over Philips Pro Audio, is het misschien ook wel leuk om daar een aparte site van te maken.

Met SA is de informatie van oude apparatuur al schaars op Internet, van Philips Pro Audio is helemaal niets te vinden.
Nu er toch ongeveer al een uurtje of 25 aan speurwerk in zitten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
24-8-2008 20:18
Hallo Webbie,

Bij deze een foto van de Philips EQ welke we hier een aantal in gebruik hebben. Zit hier tijdelijk in een rackje tot er een DRPA in zit.

Klik
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-8-2008 21:41
Hallo Big Bang,

Leuk dat je even de moeite hebt genomen om een foto van de Philips EQ hier te plaatsen.
Bedankt.

big bang schreef:

Bij deze een foto van de Philips EQ welke we hier een aantal in gebruik hebben. Zit hier tijdelijk in een rackje tot er een DRPA in zit.

Klik
Heeft deze EQ ook gebalanceerde IN en OUT, en hoe oud is hij eigenlijk?

Overigens gisteren ook een GEQ aangeschaft, namelijk de SA 2310.
Die in absolute nieuwstaat verkeerd.
Ben er heel erg blij mee, de SA 2310 die ik heb is uit de laatste batch (20 stuks per batch) die ze hebben gemaakt.
Totaal zijn er negen batches gemaakt (9 x 20 stuks = 180 stuks).

Natuurlijk even gauw wat fotootjes van de GEQ gemaakt.

* Zij-aanzicht, voor
* Vooraanzicht
* Achteraanzicht
* Zij-aanzicht, achter
* Binnenkant 1
* Binnenkant 2

(Nu nog proberen twee SA 1310's te vinden, de mono-uitvoering van de SA 2310)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
24-8-2008 23:18

Webbie schreef:

Heeft deze EQ ook gebalanceerde IN en OUT, en hoe oud is hij eigenlijk?
Hoi Webbie,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. De EQ heeft inderdaad gebalanceerde in en uit, zowel jack als xlr connectoren.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
25-8-2008 09:26
Hallo,

Vanmorgen al vroeg antwoord gekregen van René van der Laan, van SA, op mijn vragen.

Philips:

Q: Waarom koos Philips eigenlijk SA producten voor hun Pro Audio afdeling?
A: Ontwikkeling en produktie van enkele stuks heeft voor Philips geen zin.
Om een voorbeeld van aantallen te geven waarin zij denken: Een oplage van 300.000 stuks van de MFB 532 vinden zij klein.

Q: Welke type-naam/nummer droeg de Philips Blue Box?
A: Probeer ik te achterhalen, maar het was zo'n idioot Philips nummer.

Q: Welke SA producten werden dan nog meer onder de Philips vlag verkocht?
A: C24 / C27 voor zover ik me herinner.


D&R:

Q: Waarom is toentertijd gekozen voor de D&R Disteq, om die vervolgens weer uit te brengen onder de naam SA 102?
A: De mogelijkheid om snel en met minimale ontwikkelingskosten een mengtafel in het pakket te hebben.

Q: Waarom hebben jullie zelf niet de SA 102 ontwikkeld (de SA 202 natuurlijk wel, maar die is jammer genoeg nooit officieel uitgebracht)?
A: Tijd en kostenbesparing.

Q: Werden de SA 102's bij jullie gefabriceerd of bij D&R?
A: Ja, met kleine aanpassingen naar onze specificaties. Alle SA102's werden bij SA samengesteld en getest.


Stage Accompany:

Q: Wie heeft eigenlijk de Blue Box ontwikkeld bij jullie?
A: Een team bestaande uit: oa: Ed Wijnker, Gert Roosenboom, Martin Bos, Hans Schouten, René Kuipers, Ben Kok, Hans Brouwer, Andries Roossien, Jos Peters, Donald van Rijswijck en mogelijk nog wat hulp van diverse HTS studenten. (Je ziet, dit was geen eenvoudige taak!)

(Webbie's comment: leuk detail; Ed Wijnker hield niet van aparte subs, daarom is de Blue Box ook een echte full-range kast geworden die behoorlijk laag gaat (32hz))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-8-2008 00:31
15 Jaar geleden wist ik al dat jij vragen zou stellen over Philips pro.
Voila, philips
zonder logo met uitgeboorde popnagels.

Het hangt in de lucht en nog meer..
Kleur is groen, past mooi bij het gebouw.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)