Forum > Muziek

Mp3' legaal en toch ilegaal

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
20-8-2008 18:32
Dit is bij mij binnengekomen via mail en wees maar zeker dat dit klopt.

Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ).
Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.

Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.

Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .

Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht

Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.

Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :

Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde vanmorgen.

sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DavekeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-1-2007
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 11
20-8-2008 18:38
als je bv een mp3 legaal download rechtstreeks naar je usb stick/sd/externe hdd. en je neemt die mee op locatie. dan ben je wel legaal bezig volgens SABAM ?? ahja want het is geen copy. wat maakt het verschil in godsnaam uit als je nu het originele op externe hdd hebt of een copy ervan shut up :X
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
20-8-2008 19:13

daveke schreef:

als je bv een mp3 legaal download rechtstreeks naar je usb stick/sd/externe hdd. en je neemt die mee op locatie. dan ben je wel legaal bezig volgens SABAM ?? ahja want het is geen copy. wat maakt het verschil in godsnaam uit als je nu het originele op externe hdd hebt of een copy ervan shut up :X
Je moet eens goed lezen
VANAF HET MOMENT DAT JE MET EEN COPIE DRAAIT IS HET ILLEGAAL !
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
20-8-2008 19:14

sis schreef:

daveke schreef:

als je bv een mp3 legaal download rechtstreeks naar je usb stick/sd/externe hdd. en je neemt die mee op locatie. dan ben je wel legaal bezig volgens SABAM ?? ahja want het is geen copy. wat maakt het verschil in godsnaam uit als je nu het originele op externe hdd hebt of een copy ervan shut up :X
Je moet eens goed lezen
VANAF HET MOMENT DAT JE MET EEN COPIE DRAAIT IS HET ILLEGAAL !
sis
Dan klopt het toch wat daveke zegt??? Of begrijp ik het nou ook verkeerd ashamed :$
Meh me lêpke!!!
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
20-8-2008 19:16
@sis: Daarom vond ik het belachelijk...

@Daveke: Het verschil? Blijkbaar 250 euro.

Ik mag met een gekochte cd gaan draaien, terwijl mijn broer thuis naar de kopie luistert. Perfect legaal. Ik mag echter niet gaan draaien met de kopie (hdd, usb, cd, ... ), terwijl thuis de originele cd ligt. Iemand die mij kan uitleggen wie er in geval 2 schade ondervindt?
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-8-2008 22:24

dimi_v schreef:

Deze regeling lijkt veel meer te voorzien in een afkoopregeling voor bedrijven die één bron voor meerdere doeleinden tegelijkertijd gebruikt. Om het even heel simpel te verwoorden: Q-music hoeft nog maar 1 CD in bezit te hebben en kan deze vervolgens kopiëren en aan alle DJ on the road meegeven en ze ondertussen de etcher inslingeren.
Yep, en ergens kan ik er wel inkomen dat "de muziekindustrie" daar niet op zit te wachten. Ik ken ook drive-ins waarbij de cd-collectie, bestaande uit vele duizenden originele cd's, bij de baas thuis staat terwijl er vijf shows onderweg zijn op kopietjes.

Neemt niet weg dat de alleen werkende dj die alles netjes voor elkaar heeft (originele cd's en downloads thuis en kopie op de geluidsdrager naar wens mee on the road) hierdoor in de problemen gaat komen.

En dat staat me totaal niet aan.
Maak daar eerst maar eens een nette regeling voor in plaats van meteen met de botte bijl te hakken.

Verder vraag ik me net als anderen af hoe men dit denkt te gaan doen:

sis schreef:

Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing.
als ik legaal download via mijn pc, maar dan wel rechtstreeks op een externe HD die ik vervolgens mee de deur uit neem (zonder de pc dus).

Sowieso ben ik benieuwd of de controleurs van SABAM over voldoende technische kennis beschikken om te kunnen vaststellen of de computer die mee gaat al dan niet de computer is waarop gedownload is?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-8-2008 23:02

Sylvia schreef:

Yep, en ergens kan ik er wel inkomen dat "de muziekindustrie" daar niet op zit te wachten. Ik ken ook drive-ins waarbij de cd-collectie, bestaande uit vele duizenden originele cd's, bij de baas thuis staat terwijl er vijf shows onderweg zijn op kopietjes.
Ik heb inderdaad een dubbel muzieksysteem en een enkele collectie.
Als dat een probleem zou zijn zou ik ook gebruik kunnen maken van een serversysteem.
Serversystemen worden ook verkocht aan de horeca, denk aan BPM gastro versie.

Daarnaast betaald men toch ook Buma/Stemra Sena or whatever?

Nog een stap verder, en best wel grappig een ".be" site.
Het goede doel download gratis.
Volgens Henk en Henk de toekomst.

Martin.
kvm entertainment
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
22-8-2008 09:15

Sylvia schreef:

Sowieso ben ik benieuwd of de controleurs van SABAM over voldoende technische kennis beschikken om te kunnen vaststellen of de computer die mee gaat al dan niet de computer is waarop gedownload is?
Volgens mij gebeurt de controle ter plaatse(althans in Belgie)niet door Sabam.
Sabam incasseert alleen maar (te) veel geld.Indien dit echt naar de artiesten en auteurs gaat moeten deze allemaal stinkend rijk zijn.Hier was het zo (voor het PC tijdperk) dat je met copie's mocht draaien maar je moest de originele ook bij hebben.
Dat iemand thuis een muziekje download geen enkel probleem.Indien je er mee op de baan gaat en je laat betalen moet je maar originele aankopen.
RNAStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2006
Laatste: 30-12-2008
Berichten: 49
24-8-2008 21:29
En hoe zit het met deze wet in Nederland?
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
24-8-2008 21:47
Dat weet dus volgens mij niemand... including de instanties... shocked 8O
Mr. Jameson...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)