Forum > Geluid

Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers

(457 reacties. Pagina 3 van 46)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
1-9-2008 20:26
DIt is niet persoonlijk bedoelt.. maar je bent wel een beetje vaag,
Je vertelt dat je de beste versterker aan een scoop gehangen hebt, maar vervolgens post je de resultaten niet..
Welke speakers heb je ze op getest? Zijn die speakers niet gewoon perongeluk zwaar overbelast waardoor de boel stuk ging oid..?
Hoe en waarmee heb je ingestuurd,
Wat was je testsituatie?

Dit is een beetje, ik heb een ferrari gereden en hij kon helemaal niet hard..
Waar heb je gereden dan? Op de nederlandse snelweg..
If it ain't Dutch it ain't much...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
1-9-2008 21:12
Als je niet precies weet wát je hebt gemeten, heb je ook geen k*nt aan je gemeten uitgangsspanningen.
Lees eens wat specsheets van Powersoft door, en merk op hoe de vermogens precies gepecificeerd zijn. Pas daarop je meetmeethode aan, en warempel, je zult zien dat de specsheets best wel aardig kloppen...

Ga je met sinussen meten dan vallen héél veel geschakelde voedingen door de mand, en dat maakt een versterker zeker niet per definitie "slecht" of "ondergedimensioneerd".

Hier is al een hoop over geschreven, wellicht de zoekfunctie eens gebruiken met termen als "crest factor", "SMPS" etc.
All-roundsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2006
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 19
2-9-2008 14:29
wat ik al eerder aangaf ik ben geen klasse D expert
en ik ben na dit probleem ook niet verder gegaan met D amps

de amps leverde volgens de spec. +- 1,5x meer dan het RMS vermogen van de speakers
alles actief gefilterd tot en met het hoog toe

als ik verkeerd heb gemeten , dan zal dat zo zijn

echter als ik met een weerstand test van 4 Ohm en nog geen 1000 Wrms kan krijgen zonder gelijkspanning op de uitgang
dan ga ik echt niet verder meten etc.
daarna heb ik al de amps retour gegeven aan de dealer
het was ook te mooi om waar te zijn 1 he met 2 x 3500 W en nog geen 10 Kg

ik weet dat er div. colega's zijn die ze in de monitor racks hebben zitten
en ook zij durven ze niet op het main PA te gebruiken en zeker niet in het laag

maar ze geven van synQ aan dat ze het juist ook in het laag geweldig doen en een verloop van +-1dB over de gehele werkbare bandbreedte
zullen we ons daar op richten

ik ga niet verder in discussie over de Digam amps

m.v.g.
Luke
All-round Sound
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
2-9-2008 15:59
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 4-9-2008 22:03
Veel PA versterkers zijn ontworpen met muziek in het achterhoofd. En muziek heeft dynamiek (iets dat een sinus niet heeft). Ga je bij zulke versterkers met een pure sinus meten dan zul je geen bevredigende meetresultaten halen. Niet omdat de versterkers fout zijn maar omdat de meetmethode fout is.

De eerste reeks QSC Powerlights (overigens geen Klasse-D) waren ook niet om over naar huis te schijven. Veel verhuurders gooiden ze er vrij vlot weer uit. De nieuwe reeks (PL 2.0) schijnt het een stuk beter te doen.

Over de eerste reeksen DIGAM versterkers hoorde ook ik niet veel goeds. Maar da's wel alweer 10+ jaar geleden volgens mij en ondertussen is er fiks wat gewijzigd in het ontwerp.

Geval is dat je bij een recht-toe-recht-aan bak niet zoveel speelruimte hebt voor grapjes. Bij andere topologiëen heb je veel meer spelingsruimte (waardoor er dus ook meer mogelijkheden zijn het te verklooien). Idem bij de voeding.

Geen enkele versterker is overal een uitblinker in. Sommigen doen het uitzonderlijk goed op het laag, anderen doen het beter op het mid/hoog.

In PRINCIPE zou een Klasse-D bak een ideale versterker zijn voor het laag en een wat mindere keuze voor mid/hoog (al was het alleen maar vanwege de stevige filtering die nodig is om de schakelfrequentie uit het signaal te halen). Als de voeding goed ontworpen is kun je namelijk met een Klasse-D bak een beul van een vonkentrekker in elkaar zetten die amper warm wordt (en qua uitgangsimpedantie alleen maar beperkt wordt door de hoeveelheid geld die de ontwerper in de uitgangsfilters heeft willen stoppen).

Vaak wordt echter de voeding van een Klasse-D bak ook exotisch gemaakt (alles om gewicht en/of centen te besparen) en DAN heb je mogelijk een versterker die dus eigenlijk nergens meer echt goed in is. Volgens mij gold dat voor de eerste DigAm versterkers ook een beetje.

Zelf heb ik jaren gewerkt met Carver PM 1.5/1200 versterkers. Ideaal voor mid/hoog (vanwege de extreme headroom), absoluut minder voor het laag (maar nog wel bruikbaar). Daarna ben ik overgestapt op Lab.Gruppen Lab 4000 versterkers. Op het laag echt een sprong vooruit maar op mid/hoog amper een verschil met de Carver 1200's die ik daarvoor gebruikte. En dat laatste viel me in eerste instantie toch wel een beetje tegen.

Lang verhaal kort: Volgens mij bestaan er geen echte rampenbakken meer (op de absolute onderkant van de markt na wellicht). Het kan altijd beter maar dat beter hoeft niet altijd gekoppeld te zijn aan duurder. EN... Het meten van een versterker die gemaakt is om muziek te versterken kan het beste gebeuren met een signaal dat een beetje overeenkomt met de muziek die de versterker moet gaan weergeven. Net zoals je een sportwagen gaat testen op een circuit en niet echt in het oerwoud ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
All-roundsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2006
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 19
4-9-2008 20:23
Hallo Dré,

dit kan ik zeer waarderen

het klopt inderdaad dat je tussen de lab's en carver in het mid en hoog minder verschil merkt
echter een verschil met de amcron 50000 en de lab 4000 de amcron geeft iets meer laag
een rimple in de voeding maar dit is zeker niet hinderlijk
ook;
naar het schijnd, zijn de nieuwe QSC amps qua klank bijna gelijk aan de Lab versterkers
enkel de prijs is iets anders

hoe denk jij over de 3K6 amps
met name als b.v. monitor of full-range versterker

ik moet bekennen dat ik zelf altijd enigzinds wantrouwend ben met de goedkope amps
wel hebben we een hele stapel SAMSON amps gebruikt op een v/d PA's
de S2000's gingen echt jaren als beesten tekeer op het laag
echter hebben deze het op een gegeven moment ook even iets te zwaar gehad
de eerst ging er uit met het uitruisen [ vooraf gelukkig]
de andere 2 gingen er bijna gelijktijdig tijdens de H-party uit
dit was een stuk minder fijn
maar gelukkig hadden we nog 2 PV2000 amps voor het monitor rack bij ons
ompluggen en gaan

maar goed
ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de SynQ
zoals Dré ook aangaf een D amp ideaal voor het laag
lijkt me ook wel wat ; lekker licht en behoorlijk veel vermogen

zijn de amps al in omloop ?
of zijn er ergens demo's van de SynQ Amps

m.v.g.
Luke
All-round Sound
======================================================================
voorlopig nog Lab's en AD amps
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
10-9-2008 11:54
bij deze kan ik melden dat de eerste amps zijn uitgeleverd.

hier een foto van mijn beide modellen.

worden de komende weken uitvoerig gebruikt en beoordeeld.
Maar alleen het gewicht en de inbouwdiepte is al een vreugde opzich!! laugh :D

https://www.mijnalbum.nl/Foto-SWVUSK3H.jpg
https://www.mijnalbum.nl/Foto-OC34FPEQ.jpg
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
10-9-2008 20:32
Een foto'tje van de binnenkant erbij zou natuurlijk nóg mooier zijn :-)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-9-2008 20:37
En neem er dan gelijk ook wat van die andere klasse-D amp die je nog moet fixen.razz :p Wellicht kunnen sommige mensen afgaand op componenten en opbouw ook nog wel iets zeggen over (mogelijke verschillen tussen) beide amps, zou helemaal leuk zijn.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
10-9-2008 21:40
Wat dacht men van een versterker meeting.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-9-2008 11:19
ivo is idd een goed idee.

Ik heb wel een stel amps liggen die voor vergelijking wel aardig zijn.

Echter zal het weer op dezelfde mensen aankomen. Veel mensen hebben gewoon de ruimte niet om een setje open te kunnen trekken.

moch er meer intresse wezen, ik heb liggen. Digam 7000, dp2400 en synq digit beide.
deze zijn allen digitaal. zeer binnenkort waarschijnlijk ook de qsc gx 3 en 5

dan ook nog tamp 2400, crown 5000 chevin 2500
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)