Forum > Newbie Forum

Beginnersinformatie DMX en Licht

(276 reacties. Pagina 3 van 28)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
10-7-2004 16:56
Edit Mod: Topic fiks opgeschoond, nieuwe titel gegeven en weer sticky gemaakt.
Graag alleen basisinformatie over dmx en verlichting posten
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
10-7-2004 22:59
DMX, Probeer het eens!

Voor iedereen die de mogelijkheid niet heeft om met dure apparatuur in het echt eens effe leuk te spelen, en eens zou willen kijken hoe dat werkt, is er een programma (dat trouwens gewoon een lichtsturing is) van Martin, Lightjockey. Er zit een Visualizer bij, zodat je eens lekker kan spelen
Ik heb er hier een kleine beginners handleiding bij.
Als je helemaal leek bent lees eerst even mijn vorige post door, dan weet je een beetje hoe het zit met adressering en patchen.

‘’- blablabla’’ geeft een actie aan.

-Download eerst het programma van:

www.martin.com/service/Software/Controller/LJ/LJ_2_6_6_Large.Zip

-En installer de hele mikmak.

-Start Lightjockey op.

Dat er geen transmitter hardware is is logisch en je kunt gewoon op OK drukken.
We gaan eerst wat lichten patchen (de controller vertellen wat -ie aanstuurt en waar dat zich op de Dmx lijn bevindt. In het echt zou je uiteraard deze adressen hetzelfde moeten zetten op de apparaten zelf.

-Bovenaan in het menu klik je op Setup en dan Fixture Configuration.
-Scroll links onder naar martin, klik op martin en zoek de Mac 500 in het rijtje.
-Klik de Mac 500 aan, klik op ad fixtures en bij “number of fixtures to add” kalk je een 2 neer, klik nu op OK.
-Klik de eerste Mac links boven aan, en in het rechter vak zet je bij ‘dmx adress’ een 1neer en druk op enter.
-Klik nu de tweede mac aan en zet 17 in het ‘dmx adress’ vakje en druk wederom op enter.
-Klik rechts onderin op ‘save’, op Yes, op OK en rechts onderin op Close.
-Klik op ‘Autoplace all’ en op OK.

Zo, we hebben nu twee Movingheads gapatched.
Nu gaan we ze in de Visualizer plaatsen.

Links bovenaan onder het menu zie je 4 witte balken.
Bij de derde van boven staat O/V, wat staat voor Offline Visualizer.
De Visualizer geeft je de mogelijkheid om een show te maken zonder in de zaal zelf te zijn en toch nog kunnen zien wat er gebeurd.

-Klik op Launch.
-Klik eerst even bij Settings in de menubalk ‘always on top aan’, zo kun je programmeren en kijken tegelijk, anders gaat ie steeds terug naar het Lj scherm en kun je niet zien wat je doet.
-Klik nu bij Control ‘Read Fixture List’ en Hoppa daar zijn ze!

Als je er nu een aanklikt wordt ie rood.

-Klik de rechter aan en klik dan met de rechtermuisknop op ‘Properties’.

In het properties venster kun je de positie van je lichten nauwkeurig instellen zodat je als het ware je zaal kunt nabouwen.

-Zet bij ‘X-pos’ een 6 en druk op enter.
De Movinghead is nu verplaatst.

-Klik ze allebei aan en minimaliseer het Visualizer venster.
-Klik nu in de onderste van de vier witte balken in het LJ venster de brede gekleurde knop met ‘show fixture controls’ aan.
-Sleep ze even uit elkaar zodat je overzicht hebt.
-In het Movement venster sleep de resolution helemaal naar rechts.
-Ga terug naar het Visualizer scherm en klik onderaan in de taakbalk op het LJ tab.
Als het goed is zie je nu EN de Visualizer EN de Lj functies.

Zo nu kun je doen met de lichten wat je wilt.

-Klik bij Intensity op shutter closed, wat veranderd in shutter open en sleep de intensity naar 100 procent.
-Klik in het Movement scherm op het witte balletje en sleep wat door het raster en “Eu-fucking-reka!’’ ze bewegen! Klik op een kleurtje en op een gobo en je ziet wat er gebeurd.
-Speel hier eventjes mee.

Nu je weet hoe je ene lamp kunt besturen gaan we iets kleins programmeren.
Een sequence welteverstaan.

-Klik in het LJ scherm in de bovenste witte balk bij ‘Seq” het vakje met het vergrootglas erop.
-Klik weer op het Visualizer tabblad en weer op het Lj tabblad. Je ziet weer allebei.
-Maak met behulp van de fixture controls een setting, we doen nu even deze:
-Klik beide Movingheads aan in de Visualizer en druk weer op het LJ tabblad in de taakbalk.
-Zet bij Movement het balletje in het midden van het kruis, klik op de blauwe kleur, en klik de meest rechtsbovenste gobo aan (het zonnetje) klik bij Intensity op shutter closed, wat veranderd in shutter open en sleep de intensity naar 100 procent
-Klik nu bij het Sequence venstertje op de grote +.
-Zet bij Movement het balletje in het midden van de onderste rode lijn in het raster, klik op de gele kleur.
-Klik nu in het sequence venster de volgende dingen aan:
‘Synchronize Scène and fade times, Global scène time en Global fade time.
-Bij Scene time naast de getallen rechts zie je pijltjes. Klik op het bovenste pijltje tot 2.00.
-Rechts onderin het sequence venstertje staan vijf vakjes, klik op de tweede van links.
-Tik een naam in en vink de vakjes ‘Clear after save’ en “Auto place sequence in current que’ aan en klik op ‘Save as new Sequence”.

We hebben nu iets simpels geprogrammeerd en geniet van het resultaat door op het Visualiser tabblad te klikken.

GoeieGast. Vragen is wederom Mail.

P.s. Jat het maar voor je siteJE als je het zelf niet kan!
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
HjvogelpoelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2003
Laatste: 21-1-2010
Berichten: 141
29-7-2004 10:49
heel goed gemaakt deze "how to begin" handleiding, ik heb het programma al aardig onder de knie.

-Kan je ook in de marco functie een soort van color programma maken zodat hij bij elke nieuwe stap een andere gewenste kleur doet?

-en kan je ook in het marco venster met je muis een bep. figuur tekenen die hij dan als marco pakt?

-tot nu toe gebruik ik dit programa op de volgende manier... selecteer een bepaalt aantal fixtures en bestuur ze dan via de macro
(waar ik trouwens ook al de positie presets heb ontdekt)
maar volgens mij is dat niet zoals dit programma dat heeft bedoelt, ik bedoel is er ook nog een soort van lj mode waarin je het programma dus alleen gebruikt voor het afspelen van progamma's
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
10-8-2004 13:42
Is het ook mogelijk om er trussen mee te tekenen?
Volgende keer Peter!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
10-8-2004 15:20
Nee, daarvoor heb je Martin Showdesigner voor nodig.
Je moet dus het podium in MSD tekeknen en dan naar Lj.
Als je overigens een paar trussen en podium wilt moet je me even toevoegen op msn.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
13-8-2004 16:57
hoe kan je bepaalde programma's weer terug roepen?
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
13-8-2004 20:54
Als je een sequence hebt gemaakt kompt ie in de CUe. Die cue kun je opslaan en later laden.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
DjdimiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2004
Laatste: 22-4-2014
Berichten: 209
17-8-2004 17:54
1 x bewerkt. Laatst door Djdimi op 17-8-2004 18:29
(Moet) donderdag mee helpen opstellen met wijkfeesten & zaterdag & zondag moet ik lichten bedienen laugh :D, dit natuurlijk met Martin software hé happy :)
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
17-8-2004 18:00
Leuk!
Wat voor lichten ga je gebruiken?
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
DjdimiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2004
Laatste: 22-4-2014
Berichten: 209
17-8-2004 18:13
De lichten zijn zelf niet van mij maar ik denk dat het martin scanners zijn, parren, vanalles!

Maar het is ieder jaar weer anders dus ik zal pas donderdag avond hier kunnen zetten wat het allemaal juist is....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)