Forum > Newbie Forum

krachtstroomverloopje?

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-6-2008 18:27
hheey,

in de opslag van mijn pa zit een krachtstroom aansluiting in de muur (16a), gewoon Zon wit ding met een rode klep zoals altijd, deze word gebruikt voor een hittekanon..
nu heb ik zelf normale krachtkabels alleen nu is het type van de aansluiting in de muur volgens mij een beetje anders,
het zijn niet 5 gaten zoals gewoonlijk, maar 5 gaten zoals de 5' op een dobbelsteen, dus 4 met één in t midden.

er staat op:

bolsCEEnorm
16-6/380-415~
3p+ (een aarde teken)

is dit een oud model ofzo?
en bestaan er verloopkabels/pluggen om van dit naar de normale krachtstroomkabel te gaan?

óf moet ik dan toch de eletroman gaan bellen en er een nieuwe aansluiting op laten zetten ( wat erg onhandig is omdat dan op elke kabel van me pa ook zon nieuwe plug moet).

bedankt!

Mvg,
Roy Straver
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-6-2008 18:44
ik lees hier en daar dat, apparaten die op elke fase evenveel stroom gebruiken, géén nul nodig hebben, is het mogelijk dat ik een aansluiting zonder nul heb? en zoja,
ik heb het beeld voor me dat de fases een + zijn, en de nul een -.
hoe verlaat de - dan het apparaat weer? via de aarde?
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
26-6-2008 19:08

roystraver schreef:

ik lees hier en daar dat, apparaten die op elke fase evenveel stroom gebruiken, géén nul nodig hebben, is het mogelijk dat ik een aansluiting zonder nul heb? en zoja,
ik heb het beeld voor me dat de fases een + zijn, en de nul een -.
hoe verlaat de - dan het apparaat weer? via de aarde?
Een apparaat dat op iedere fase een even sterke belasting heeft en in ster geschakeld is heeft inderdaad geen nulgeleider nodig. Op iedere fase heb je ten opzichte van de nul een sinusvormige spanning. Deze is af en toe positief en of en toe negatief. Nu verschillen deze 3 fases onder elkaar een beetje (faseverschuiving) waardoor op het moment dat de ene positief is, de andere negatief is. Resultaat: een spanningsverschil tussen de fases onderling. Om een stroom te doen lopen heb je namelijk geen plus en een min nodig, maar gewoon een potentiaal verschil. Die plus en min duiden op welke van de 2 geleiders het hoogste pottentiaal heeft.
Overigens kun je apparaten ook in driehoek aansluiten, je zet dan de belastingen telkens tussen 2 fasedraden.
Heb je een fototje van die rare aansluiting bij jou? Als de pennen zitten in de vorm van een 5 op een dobbelsteen, doet mij dat verdacht veel denken aan een Perilex aansluiting...
Overigens kun je een "normale" CEE 5p 6h er gewoon naast monteren...
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 9469
26-6-2008 19:25
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 27-6-2008 12:28
Gerbuik de zoekmachine eens, met woorden als "krachtstroom" CEE en Perilex.

Ga niet rommelen zonder nul, denk vooral niet dan gebruik ik de aarde wel als nul....

Kort en simpel gezegt:
in het drive-in gebeuren gebruiken we geen stroom zonder nul!
Behalve als je bijvoorbeeld een motor moet aandrijven.
Dus Altijd 5 polig gebruiken,
is er geen nul, dan pluggen we niet in!

Er zijn meerdere forumleden die dat door schade (heel veel schade) en schande hebben moeten leren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-6-2008 20:37
zonder nul, niet doen dus happy :)
het is gewoon een echte krachtstroom stekker, alleen dan 4 pinnen zoals op een 4'' dobbelsteen met één pin middenin, ik heb een foto op mijn mobiel staan, zou m proberen zo snel mogelijk online te zetten ;).

bedankt.

Roy
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
26-6-2008 20:46
Duidelijker zo. 3p + [aarde] is een 4-polige CEE stekker. Een 'normale' 5-polige aansluiting wordt aangeduid met 3p + N + [aarde]

In deze opzet heb je er dus niks aan. De aansluiting moet worden vervangen door een 5-polige aansluiting (en het heteluchtkanon dus inderdaad ook), of er moet een tweede naast worden gezet. In beide gevallen is het raadzaam hier een vakman bij te halen, zeker omdat er waarschijnlijk dus een nulleider (extra draad dus) bij moet worden getrokken, die zal er waarschijnlijk wel niet bij zitten. Als de kabel van de meterkast naar de aansluiting een vmvk kabel (zo'n dikke grijze) is, dan moet de hele kabel worden vervangen. Als het in een buis zit dan kan hij er met een beetje geluk bij worden getrokken.

Overigens kan en mag je wel een verloopje 'andersom' maken. Oftewel van een 5-polige (3p + N + [aarde]) stekker naar een 4-polige (3p + [aarde]) contrastekker. Dan hoeven je heteluchtkanonnen niet te worden aangepast.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-6-2008 20:55
Bedankt! ik weet genoeg dan,
morgenochtend even de electrovakman bellen.

wink ;)

Roy
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
26-6-2008 21:04

Tom schreef:

Gerbuik de zoekmachine eens, met woorden als "krachtstroom" CEE en Perlex.

Ga niet rommelen zonder nul, denk vooral niet dan gebruik ik de aarde wel als nul....

Kort en simpel gezegt:
in het drive-in gebeuren gebruiken we geen stroom zonder nul!
Behalve als je bijvoorbeeld een motor moet aandrijven.
Dus Altijd 5 polig gebruiken,
is er geen nul, dan pluggen we niet in!

Er zijn meerdere forumleden die dat door schade (heel veel schade) en schande hebben moeten leren.
Behalve als je werkt met een 130/230V systeem. Dan heb je geen nul nodig en schakel je de belastingen in driehoek. Dit systeem vind je terug in blauwe 4-polige CEE's. (En ja, dit systeem bestaat nog. De labo's op mijn school hebben dergelijke aansluitingen. Op normale plaatsen vind je 't echter niet zo direct terug)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 9469
26-6-2008 21:20
Dat gaat dan op voor België........
Waar ze ook stopkontakten hebben met 1 fase 32 ampere.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
26-6-2008 22:01
1 x bewerkt. Laatst door Diederik op 26-6-2008 22:17
Dit heeft in Nederland ook bestaan, in Amsterdam volgens mij zelfs tot niet zo heel lang geleden. En grote kans dat je het met een beetje zoeken nog wel ergens tegen komt. Ik ga eens googlen...

1 fase 32A heb je in Nederland ook, in de vorm van een blauwe CEE stekker (met 3 pennen dus). Die zijn er namelijk zowel in 16 Ampère (bekend van de camping) en in 32 Ampère. Je ziet ze overigens niet zo heel vaak, al ben ik ze wel eens tegen gekomen. We hebben er in ieder geval geen andere aparte stekker (meer) voor bij mijn weten, ik neem aan dat je dat bedoelt...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)