Forum > Muziek

Muziek abonnement

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
13-6-2008 12:47

Mr. Edie schreef:

maar bij andere feesten zie ik toch liever een DJ plaatjes draaien dan naar een LCD'tje staren.
Dit doet me erg denken aan de "CD DJ's zijn niet echt" discussie van een aantal jaren geleden. Als de DJ als entertainende factor heeft dat hij af en toe een zilveren schijfje in de hand houdt dan is het erg triest gesteld met ons vak!
Dat de muziek nooit echt van jou word is niet zo intressant, stop je ooit met je hobby heb je geen kapitaal aan CD's die je toch amper/nooit meer zal draaien, en een nieuw abo is zo aangevraagd.
Vreemd. Een collectie IS, volgens mij, namelijk de "ziel" (personificatie) van de DJ. Maar mogelijk is juist dit het punt waarop de verschillen tussen DJ's zich duidelijk openbaren.

<<<<

Overal JA op kunnen zeggen is niet boeiend (zoals ook al door Reemski aangehaald) en vaak zelfs niet wenselijk. De vrager sturen in een richting waarbij hij/zij minstens zo blij is (en de rest van het publiek OOK) is een veel grotere kunst (en juist dat kan alleen als je je eigen collectie goed tussen de oren hebt zitten).

Oftewel: Je eigen collectie kennen is belangrijker dan een grote collectie hebben (want dat laatste kan iedereen tegenwoordig met al dat gedownload). Helemaal "af" is het als je EN een grote collectie hebt EN die collectie ook goed kent wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-6-2008 13:37
Ik hou er inderdaad totaal niet van als ik een DJ achter een beeldscherm zie staan, wellicht heel persoonlijk, geef mij maar CD (of vinyl..). Je collectie goed kennen is belangrijk bij all-around DJ's die bruiloften e.d. afgaan, draai je vaak in een kroeg is dat al een stuk minder van belang (verzoekjes krijg je niet zo snel, afhankelijk van het soort kroeg...).

Beetje afhankelijk dus, een DJ die mij 10 andere goede platen opnoemen kan die overeenkomen met de door mij aangevraagde plaat is niet direct een goede DJ.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
13-6-2008 16:31
Als je, net als ik, bruiloften en bedrijfsfeestjes draait is je eigen collectie niet zo belangrijk. Het gaat toch meestal om dezelfde plaatjes die op elke bruiloft gedraaid worden, door elke dj. Een goede dj onderscheidt zich in het feit dat hij weet wanneer hij een bepaalde plaat moet draaien (dus het publiek aanvoelt).

@KVM, bij een muziekabonnement krijg je natuurlijk gewoon alle (belangrijke) nieuwe plaatjes aangeleverd. Aan jou alsnog de kunst om de goeie ertussenuit te vissen, alleen luister je ze nu niet in de platenzaak maar gewoon op je eigen muziekcomputer. Ik werk zelf met playlists in elk genre, waar de door mij veel gedraaide platen instaan. Bij een nieuwe update kijk je gewoon of er iets bruikbaars tussen zit wat je dan weer aan je playlist toevoegt. Zo heb ik dus voor elk genre een lijstje met zeg 150 nummers die ik regelmatig draai (en dus ook goed ken). Harstikke overzichtelijk dus!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-6-2008 23:51

YourLiVe schreef:

Aan jou alsnog de kunst om de goeie ertussenuit te vissen, alleen luister je ze nu niet in de platenzaak maar gewoon op je eigen muziekcomputer.
Dergelijke dingen gaan toch wel vaak in "overleg" met de platenboer.
Tevens word je op de hoogte gebracht van datgene wat komen gaat.
(een abonnement zegt niets) althans als ik praat tegen de computer hoor ik niets...
Dat "overleg" met je platenboer hoort ook bij je contacten.
Diezelfde platenboer kan je namelijk ook werk bezorgen.
Harstikke overzichtelijk dus!
O, maar mijn muziekcollectie is ook overzichtelijk. (die overzichtelijkheid heb je natuurlijk zelf in handen)

@Eddie
Het "staren" naar een TFT staat natuurlijk los van een muziek abonnement. (eerder de keuze voor een bepaald systeem)
Dat systeem geeft je veel meer vrijheid om andere zaken te doen.

Dré schreef:

Vreemd. Een collectie IS, volgens mij, namelijk de "ziel" (personificatie) van de DJ. Maar mogelijk is juist dit het punt waarop de verschillen tussen DJ's zich duidelijk openbaren.
De totale collectie deels wel, daar zitten namelijk platen bij die ik op feestjes nooit zou draaien maar privé wel. Andersom komt natuurlijk ook voor.
De vrager sturen in een richting waarbij hij/zij minstens zo blij is (en de rest van het publiek OOK) is een veel grotere kunst (en juist dat kan alleen als je je eigen collectie goed tussen de oren hebt zitten).
Dat kan natuurlijk met een abonnement ook.

Ik denk dat het belangrijkste punt is dat het nooit "eigen" is, en dat er een bepaalde "trotsheid" om de hoek komt kijken.

Desondanks dat ik wat jaartjes vinyl verkocht heb (heb zelfs in die periode de golden oldies aangevuld), weet ik dat de totale collectie bakken met geld heeft gekost ......en uiteindelijk de slechtste inverstering is geweest. Maar ik ben zeker trots op datgene wat is opgebouwd.

Martin.
kvm entertainment
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 1370
14-6-2008 13:30

Mr. Edie schreef:

Beetje afhankelijk dus, een DJ die mij 10 andere goede platen opnoemen kan die overeenkomen met de door mij aangevraagde plaat is niet direct een goede DJ.
Maar eentje die het niet kan is per definitie WEL een slechte dj. Je moet toch binnen het genre watje draait (en wat waarschijnlijk wordt aangevraagd) een beetje kennis hebben van de muziek. Hoe kan je anders 2 uur of meer voldraaien als je niet eens weet wat bij elkaar in het straatje past.. (en dan noem ik expliciet: Binnen je genre).

En als reactie op Yourlive:
Tuurlijk kan je de ge-eikte nummertjes uit een muziekcomputer trekken, en maakt het dus niet uit. Maar omdat je dan altijd op titel / artiest zal zoeken binnen een systeem maakt het wel een enorme luie dj van je. Ook een niet erg creatieve dj. Natuurlijk ligt dat een beetje aan hoeveel je speelt met zo'n systeem.. Maar hoeveel feesten ik draai, ik probeer toch een beetje vernieuwend te blijven, ook al is dat maar voor mezelf..

Het TFT staren vind ik inderdaad ook hopeloos. Maar meer omdat de dj op dat moment niets uit straalt. Ik heb eens in een tent gestaan waar iemand helemaal draaide van laptop (dus enkel laptop + muis). Elke keer dat ik keek stond meneer stil en naar zijn schermpje te staren.
Gelukkig kan je met de systemen van tegenwoordig snel zoeken en heb je leuke interfaces. Zet er dan een dj bij met plezier in zijn werk en je hebt ook met de mp3's een enthausiaste dj.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-6-2008 02:26

YourLiVe schreef:

Het gaat toch meestal om dezelfde plaatjes die op elke bruiloft gedraaid worden, door elke dj. Een goede dj onderscheidt zich in het feit dat hij weet wanneer hij een bepaalde plaat moet draaien (dus het publiek aanvoelt).
Deels.
Een goede dj onderscheidt zich ook door uitstapjes, verrassingen en originaliteit ("b-kantjes" bijvoorbeeld), en geen angst voor een lege vloer wanneer een experimentje eens niet lukt.

Du moment dat ik het gevoel kreeg als wandelende jukebox te fungeren op bruiloften, verdween mijn zin in het draaien op zulke feesten. En toen mijn zin verdween, zakten ook de uitstraling en ambitie weg. Daarmee stort de dansvloer heus niet in, want op het bekende spul dansen ze toch wel, maar de chemie verdwijnt. Op automatische piloot kun je nog een paar jaar kassa draaien; daarna wordt het toch echt einde verhaal, want zonder de juiste energiehuishouding tussen dj en publiek is het werk als drive dj wat mij betreft te zwaar.

Ik denk wel eens dat alle mensen die op een computer met duizenden (al dan niet legale) hitjes draaien, waar ze per allround-feestje steeds dezelfde 70-150 dansplaten plukken die gang sneller maken dan ik in 19 jaar tijd.

En nu ik langzaam maar zeker een eind brei aan mijn loopbaan als drive in dj, houd ik een collectie over die zoveel van mijn gemoedstoestanden toen en nu vertegenwoordigt, dat ik er nog steeds smoorverliefd op ben happy :) .
Ik zie dat niet gebeuren met een pc + abonnement, zeker niet wanneer je die uiteindelijk weer in moet leveren. Dat hoort idd meer in een kroeg thuis.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
15-6-2008 23:27

Dré schreef:

Ik vind dat soort dingen eeuwig zonde. Je bouwt namelijk nooit iets op. Als het contract afloopt dan heb je... Niets!

Gewoon lekker CD's kopen en digitaliseren om het leven (of legale mp3'tjes kopen en daar een goede boekhouding van bijhouden). Originelen thuis laten (in geval van CD's) en draaien met de mp3'tjes. Struma ziet dat dan als een vermeerdering (en wil geld zien cq. verbieden). Maar laat over dat laatste eerst maar eens een rechtelijke uitspraak komen...

Die abonnementen zijn prima voor kroegen, maar niet voor een DJ die wat op wil bouwen.
Abonnement of niet.Heeft ook wel te maken met het feit of de huidige dj's wel een verzameling willen,die ze moeten koesteren,meesleuren,bewaren.Ook willen ze gebruik maken van de handige mogelijkheden die er tegenwoordig voorhanden zijn.
Ook ik twijfelde midden jaren 80 of ik mijn vinyl verzameling aan de kant ging zetten voor cd's.Ik vond die digitale schijfjes maar niks.Toch maar een cd speler gekocht en mondjesmaat digitaal beginnen draaien.En ja de tijd staat niet stil:mp3,usb-sticks,sd-kaarten.Aan die laatste drie zal ik me niet wagen.Ben ook niet meer zo piep.Die duizenden vinyl singeltjes heb ik trouwens nog steeds.Heeft,zoals Sylvia zei,te maken met een zekere verliefdheid.
Dat geld ook natuurlijk voor de cd verzameling.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-6-2008 23:45

dj.raymond schreef:

Die duizenden vinyl singeltjes heb ik trouwens nog steeds.Heeft,zoals Sylvia zei,te maken met een zekere verliefdheid.
Dat geld ook natuurlijk voor de cd verzameling.
Had het hier toevallig afgelopen week nog over, of ik mijn cd-collectie zou willen verkopen als ik helemaal stop met draaien. Het antwoord is nee, al staan al die koffers in mijn toch al krappe woonkamer soms behoorlijk in de weg.

Cd-collectie helemaal op een (externe) hd opslaan: ja. Lekker thuis mee klooien en misschien af & toe een feestje doen.
Cd-collectie ergens op zolder bewaren (zodra ik die heb dan): ja.

Er zit bovendien jaren aan tijd en bakken met geld in, terwijl je er nu een habbekrats voor zou vangen.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
16-6-2008 00:13
Heeft inderdaad een klein vermogen gekost.Ze staan ook veilig opgeslagen in handige kistjes en ze vreten geen brood.Ze zijn ook niet volledig afgedankt.Regelmatig vind ik er vergeten hitjes in ,die ik dan op cd of md zet.
Iets hoger hebben ze het over het staren naar een pc-schermpje.Zou ik zelf niet kunnen (geeuw).Wel in combinatie met...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)