Forum > Geluid

Graag advies bij aanschaf Stage Accompany SA 102 mengpaneel (D&R)

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
17-7-2008 21:48
Hallo Philip,

In het "fader schoonmaken" topic had ik al het een en ander geschreven.

Maar goed, geen probleem om het hier ook nog even toe te lichten.

Onderstaande volgorde heb ik aangehouden (complete prints zonder iets ge-désoldeerd te hebben):

1. - pots en faders doorblazen met droge perslucht.
2. - pots en faders met Kontakt 60 overvloedig in/doorspuiten.
3. - pots en faders met perslucht weer goed droog blazen.
4. - pots en faders met print en al in een heet sopje (met Ajax) gooien, en schoon maken met een zacht nagelborsteltje en kwastje.
5. - pots en faders naspoelen met gedistilleerd (of gedeminiraliseerd) water.
6. - pots en faders met perslucht weer goed droog blazen.
7. - pots en faders goed laten drogen.
8. - faders openmaken en schoonmaken met Kontakt 60 en wattenstaafjes.
9. - faders met Kontakt 61 en een wattenstafje behandelen, daarna weer dicht maken.
10. - pots met een miniscule beetje Kontakt 61 inspuiten en goed gangbaar maken.

Alles, dus de complete printjes, in het hete sopje geflikkerd.
Wel heb ik de ringkern een beetje ontzien, daar die wat moeilijker droogt.

De pots heb ik maar in elkaar laten zitten, uit elkaar halen is volgens mij niet of bijna niet te doen.
Overigens bij D&R kost een nieuwe potmeter ongeveer 2 euro (mono), dus als er een of meerdere moeten worden vervangen is dat wel te overzien.

Nog even dit, Dré raad aan om Molykote DX te gebruiken voor de geleiders, maar daar ik die vergeten was te halen heb ik het met Kontakt 61 gedaan, smeert immers ook.
Werkt volgens mij even goed, misschien wel beter want "white grease" (wat Molykote DX namelijk is) kan wel eens wat indikken na een wat langere tijd.

(Ik zeg bovenstaand niet zomaar; ik heb namelijk ervaring met White Grease van PenzOil uit mijn Amerikanen-gekte-tijd (Hemi's en Barracuda's), de White Grease die constant met de buitenlucht in aanraking was, droogde toch wat in.)

En echt waar, de eerst behoorlijk krakende SA 102 is nu absoluut kraak, brom en ruisvrij.

De zwakste schakel, de Synq SMX-1, is dus nu vervangen door de SA 102.
Die echt veel beter klinkt en storingsvrij is.
Groot voordeel is ook de enorme headroom, de SA 102 kan tot 20dB uitsturen zonder clippen.
Deze mixer is lekker simpel zonder toeters en bellen.
Ideaal voor mij om wat plaatjes te kunnen draaien thuis.

De SA 102 (D&R Disteq, op MP regelmatig voor rond de 150,- euro te vinden) is echt een aanrader als je degelijkheid en zeer goede geluidskwaliteit wilt.

Vandaag overigens ook de kapotte pot (Send) en knopjes voor de faders en pots besteld bij D&R.
Ik was voor 25,- euro ex. klaar (voor vier broodjes en het master/voeding gedeelte)
Heb ze morgen al binnen.
(de SA 102 speelt nu al een paar dagen zonder het "Send" potje)

Wat me overigens verbaasde dat de SA 102 niet bromde, ook al zit er nu een ongebalanceerde kabel tussen van 20 meter.
Zover ik nu ervaar heb ik dus de eerder in dit topic genoemde "gebalanceerde Outputs" aanpassing niet nodig.
Kan iemand dat verklaren?

Uitgebreid genoeg Philip laugh :D.
Wat voor mengtafel wil je overigens gaan schoonmaken?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
18-7-2008 19:25
Webbie, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit is inderdaad de informatie die ik zocht op een presenteerblaadje.

Ik heb nog een Stanton VRM-10 onder m'n bed liggen die er op het moment niet best uit ziet. Die zou ook een uitstekende geluidskwaliteit moeten bieden. Hij is wat jonger dan de SA-102, maar helaas wel in vrij erbarmelijke staat (optisch niet meer de mooiste en vooral de effectenbak doet raar). Ik heb afgelopen jaar al geprobeerd er eens wat aan te doen, maar door wat gebrek aan kennis en kunde is het al weer een tijdje geleden dat ik er wat mee gedaan heb. En gezien het feit dat het nu eindelijk zomervakantie is voor me, kan ik er weer wat tijd insteken.

Nog 2 extra fototjes voor de liefhebber:
Detailfoto van de EQ-knoppen
overzichtsplaatje van de VRM-10

Enige puntje wat ik waarschijnlijk niet zelf zal kunnen oplossen is dat de bedrukking van de alluminium voorplaat deels is weggesleten. Mocht iemand een idee hebben hoe of waar zoiets te herstellen is, dan hoor ik het graag!
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
18-7-2008 21:47
Hallo Philip,

Philip_Janssen schreef:

Enige puntje wat ik waarschijnlijk niet zelf zal kunnen oplossen is dat de bedrukking van de alluminium voorplaat deels is weggesleten. Mocht iemand een idee hebben hoe of waar zoiets te herstellen is, dan hoor ik het graag!
Dat zou ik ook graag willen weten hoe je dat eventueel zelf zou kunnen doen.
Mijn SA 102 heeft ook wat plaatsen waar de "belettering" weg is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
18-7-2008 23:09
Wat me overigens verbaasde dat de SA 102 niet bromde, ook al zit er nu een ongebalanceerde kabel tussen van 20 meter.
Zover ik nu ervaar heb ik dus de eerder in dit topic genoemde "gebalanceerde Outputs" aanpassing niet nodig.
Kan iemand dat verklaren?
Jawel hoor, de Disteq is dubbelgeisoleerd, dus als je ook een dubbelgeisoleerde bron gebruikt (zo een beetje alle cd-spelers) is er niet zo snel wat aan de hand, ook al hangt de gnd van de amp misschien aan aarde.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
20-7-2008 22:08
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-7-2008 12:28
Hallo,

@Aart: bedankt voor je reactie.

Even een kleine update.

De SA 102 staat nu al bijna een week te spelen (zonder ook maar een storing), wacht alleen nog even op de nieuwe knopjes en de potmeter.
Moeten morgen of Dinsdag hier in de bus vallen.

De staat zoals de SA 102 nu in verkeert.
Misschien niet meer moeders mooiste, maar ik ben er echt heel blij mee.
Heel de signaalweg is nu SA, van mixer t/m speakers.

Mijn amp-rack ook weer een beetje verder af kunnen maken, zit namelijk nog te wachten op de 16A stekker en kabel.
Rack krijgt nu zolang stroom door een verdeelblokje binnen in.

Wat foto's van mijn bescheiden (thuis)rackje:

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Aan de Blue Boxen heb ik niets meer kunnen doen, ook hier moet ik weer wachten op spullen.

Hoop toch alles voor de vakantie binnen te hebben.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-7-2008 22:35

Webbie schreef:

Misschien niet meer moeders mooiste, maar ik ben er echt heel blij mee.
Meerdere types van D&R zijn de moeite waard. (en voor niet al te veel te koop)
Eigenlijk de reden waarom ik de 400 zolang gehouden heb. Uiteindelijk voor 150euri de deur uitgegaan in 100% top conditie. Dat model heeft een plastic toplaag, niet echt slijtage gevoelig.

Valt mij overigens tegen van je dat je de handvatten van de eindtrap en eq niet voorzien hebt van een nieuw laagje. ..volgend plan?
Wat betreft de missende/versleten tekst, is decalpapier misschien een oplossing?

Bij zelfbouw gebruikte ik witte Mecanorma wrijflettertjes en matte blanke lak spray.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
20-7-2008 22:56
Hallo Martin,

KVM schreef:

Valt mij overigens tegen van je dat je de handvatten van de eindtrap en eq niet voorzien hebt van een nieuw laagje. ..volgend plan?
Min of meer volgend plan...
De PPA 1200 die nu in het rack zit is waarschijnlijk verkocht, ik kan namelijk aan een PPA 1200 komen in nieuwstaat.
De versterker in het rack is 100% in orde, alleen is het mooier als alles in nieuwstaat is.
De X 60a en PPE 2410 zijn in nieuwstaat (de rack-oren worden natuurlijk nog een keer onderhanden genomen).
Wat betreft de missende/versleten tekst, is decalpapier misschien een oplossing?

Bij zelfbouw gebruikte ik witte wrijflettertjes en matte blanke lak spray.
Bedankt voor de tip.
Vroeger heb ik die decals (naderhand beschermd met blanke lak) ook gebruikt op zelfbouw projectjes, resultaat was toen erg bedroevend laugh :D.
Die wrijfletters zijn het nou ook net niet vind ik.
Vind het namelijk altijd een beetje prullen, en het eindresultaat is/was nooit naar mijn zin.

Zover ik weet word de belettering en de markeringen er door middel van zeefdrukken opgebracht tijdens de fabricage van de mixer.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-7-2008 23:27

Webbie schreef:

Vroeger heb ik die decals (naderhand beschermd met blanke lak) ook gebruikt op zelfbouw projectjes, resultaat was toen erg bedroevend laugh :D.
Oefenen..voordeel is dat je dat papier door je printer kan doen.
Alleen de witte letters lijken mij roet in het eten te gooien.
Zover ik weet word de belettering en de markeringen er door middel van zeefdrukken opgebracht tijdens de fabricage van de mixer.
Volgens mij ook, ik had echter geen broodjes model vandaar de plastic plak laag op alluminium.

De optie kaal maken en opnieuw zeefdrukken lijkt mij een dure oplossing.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
22-3-2009 20:42
Hallo,

Inmiddels heb ik mijn derde SA 102 hier tegen de muur hangen, nu helemaal (aan)gevuld met broodjes.
Vijf Phono/Line stereo broodjes en vijf Mic/Line mono broodjes.
De vijf mono broodjes hadden ze bij SA nog nieuw op de plank liggen.

Ding ziet er heel netjes uit en speelt net als de eerdere SA 102's perfect.

Alleen heb ik één probleempje er mee.
Als ik de SA 102 aanzet en de SA 102 niet vol uitstuur speelt hij brom-vrij.
Máár na het een tijdje blijken beide kanalen te zijn gaan brommen tijdens het muziek afspelen (bij volle uitsturing) en word hoorbaar als de muziek stopt.

Zover mijn boerenverstand reikt heeft het niets te maken met een aardlus of iets dergelijks, maar meer met een component in de signaalweg van de master-module (een condensator die niet helemaal lekker meer is?).

Nu aan de heren electronica goeroe's alhier de vraag, kan het aan een rotte condensator liggen die in de signaalweg zit of hebben jullie een ander idee?

Hier de Service Manual, wellis waar de D&R Disteq versie, maar dat moet niet veel uitmaken volgens mij.

(de originele SA versie van de Service Manual heb ik hier ook liggen, maar moet die nog samen met een heel stel andere originele SA User en Service Manuals scannen (heb namelijk bij SA in Zwaag een paar weken terug mogen graaien in hun User en Service Manual bak happy :)))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
22-3-2009 21:03
ik zou eerder zeggen een elco'tje in een voeding, die aan het lekken is, en als deze warm wordt er nog minder zin in heeft.

Maar da's natuurlijk moeilijk te zeggen vanaf hier, ff meten met een scoop is het makkelijkst zoeken, maar dan moet je die wel voor handen hebben uiteraard. Je bent hier van harte welkom, maar je woonde niet echt in de buurt dacht ik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)