Forum > Geluid

Graag advies bij aanschaf Stage Accompany SA 102 mengpaneel (D&R)

(57 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-4-2008 12:21
Hallo,

@Dré: zoals ik al eerder melde, zit er een meter of 20 tussen het mengpaneel en mijn amprack. Krijg ik dan, op de jou voorgestelde manier, geen brom?

In mijn amprack zit de PPE 2410 waarop het mixersignaal binnen komt.

Gegevens PPE 2410:

Max input level: + 20dBu (7.75V)
Input impedance: 24 kOhm each leg, (30kOhm unbalanced)

Extra Input Amplification: 0dB, +10dB, +20dB

Overigens net een mailtje gehad van D&R.
Van de Disteq/SA 102 zijn alleen nog pots, schakelaars, electronica, wat knoppen en faders te krijgen.
Geen nieuwe modules of andere metalen delen.
De uitgangen kun je met uitgangstrafo's symmetrisch maken.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2008 12:49

Webbie schreef:

Hallo,

@Dré: zoals ik al eerder melde, zit er een meter of 20 tussen het mengpaneel en mijn amprack. Krijg ik dan, op de jou voorgestelde manier, geen brom?
Nope, niet als je het goed doet.

Stel uitgangstrap is 220 Ohm met 100uF in serie (zelf even in schema kijken of de waardes overeenkomen). Die combinatie maak je na. De kant die origineel vast zit aan de uitgang van de Op-Amp gooi je bij je kopie aan signal ground (massa van de tulpuitgang van je mixer). De verre kant (de kant die naar buiten kijkt) knoop je aan één van de 2 draadjes van je gebalanceerde kabel. De normale uitgang gooi je aan de andere draad van de 2 draadjes.

De afscherming laat je los aan de kant van de mixer (tenzij je onder een zendmast woont, dan kun je overwegen hem vast te gooien aan het chassis via een krokodillensnoertje dat je uit de achterkant van de tulpstekker laat komen; eventueel via een 22 Ohm weerstandje in geval van mogelijke aardlussen vanwege Pin-1 fouten in volgende apparaat (gros van de apparaten heeft die fout gratis ingebouwd)).

Aan de kant van de ontvanger (een apparaat met een gebalanceerde ingang) sluit je alles normaal aan (dus gewoon de XLR 1:1 bedraad).

Eventueel de weerstandwaarde (genoemde 220 Ohm in dit voorbeeld) tunen zodat hij rekening houdt met de uitgangsimpedantie van de actieve trap (meestal een 5532 of 5534 Op-Amp dus meestal verwaarloosbaar laag in uitgangsimpedantie). Eventueel dus eerst met losse onderdeeltjes (en een instelpotje in serie met een (in dit voorbeeld) 180 Ohm weerstand tunen op minimale storing (desnoods storing aanbrengen door verbindingskabel meerdere keren om de behuizing van een boormachine te draaien en deze aan te zetten)). Daarna waarde meten, weerstandjes kopen in 1% reeks, samen met elco en kabel in een tulpstekker frotten en klaar ben je.
De uitgangen kun je met uitgangstrafo's symmetrisch maken.
Erg mooi maar erg overkill EN duur (en ook niet zonder nadelen). Even afwegen: 50 euro x 2 (2 x trafo) of 30 cent en wat tweaken. Joh, ik zou het wel weten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-4-2008 13:18
Hallo Dré,

Man, wat weet jij veel...!

Heel erg bedankt voor de uitleg.

Ik weet niet of ik als elektronica-n00b dit allemaal in een keer kan behabstukken ashamed :$.
(maar ga het in iedergeval wel proberen vanavond)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2008 14:10

AMX_Pete schreef:

Dré schreef:

Erg mooi maar erg overkill EN duur (en ook niet zonder nadelen). Even afwegen: 50 euro x 2 (2 x trafo) of 30 cent en wat tweaken. Joh, ik zou het wel weten.
Die Amplimo's (TM20 en TM8) moet je evengoed tweaken voor vlak verloop, de afsluitimpedantie is sterk bepalend bij die trafo'tjes.
Bedankt voor de reminder. Was ik inderdaad totaal vergeten te noemen (zie ook application note van de diverse trafo's).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-4-2008 09:46
Hallo,

Heren weer bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels natuurlijk wat huiswerk gedaan (van de info die ik nu heb, mixer staat nog bij de verkoper).

Screenshots en info Disteq:

Jacks op het printje (van een ander printje, maar is voor het idee hoe ze gemonteerd zitten)
Jacks aan de buitenkant
Layout print
Schema print
Partlist 1
Partlist 2

Master Outputs Disteq:

Level: +4dBu (1.23 Volt)
tip: signal high (in phase, +)
ring: ground
sleeve: ground


Zover ik kan zien worden overal in de mixer stereo-jacks gebruikt, waarvan steeds (behalve bij de MIC-ingangen) de "ring" en "sleeve" van de jack-chassisdelen aan "ground" hangen.

Is het dan niet mooier om Dré's optie (waar Dré uitging van RCA aansluitingen aan de kabel) in de mixer te bouwen, of wordt het dan een compleet ander verhaal?

En is de +4dBu (1.23 Volt) van de Disteq niet te weinig voor de PPE 2410 (+ 20dBu (7.75V)), of kan ik dat met de versterkingsfactor (Extra Input Amplification: 0dB, +10dB, +20dB) oplossen van de PPE 2410?

XLR's vind ik toch het mooiste, maar dan wordt het boren in de case, en zagen in het printplaatje.
Maar of dat zo'n verstandig idee is, is natuurlijk een tweede.
Eventueel de weerstandwaarde (genoemde 220 Ohm in dit voorbeeld) tunen zodat hij rekening houdt met de uitgangsimpedantie van de actieve trap (meestal een 5532 of 5534 Op-Amp dus meestal verwaarloosbaar laag in uitgangsimpedantie).
Zo ver ik kan zien zit de NE 5532 op het printje, weerstandwaarde kan ik niet vinden (zou overigens met weten waar en hoe te zoeken ashamed :$).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
30-4-2008 12:47

Webbie schreef:

.....Zover ik kan zien worden overal in de mixer stereo-jacks gebruikt, waarvan steeds (behalve bij de MIC-ingangen) de "ring" en "sleeve" van de jack-chassisdelen aan "ground" hangen.

Is het dan niet mooier om Dré's optie (waar Dré uitging van RCA aansluitingen aan de kabel) in de mixer te bouwen, of wordt het dan een compleet ander verhaal?....
Hier is Dré's optie heel gemakkelijk in te bouwen. De R/C die hij bedoelde zijn C5 en R7. (100R en 47uF)
Mogelijk zijn de jack-chassis vuil en aan vervanging toe, zijn volgens mij Neutrik NYS216's o.i.d. (kosten geen drol, 1-2 euro/st)

Webbie schreef:

En is de +4dBu (1.23 Volt) van de Disteq niet te weinig voor de PPE 2410 (+ 20dBu (7.75V)), of kan ik dat met de versterkingsfactor (Extra Input Amplification: 0dB, +10dB, +20dB) oplossen van de PPE 2410?
Da's geen probleem, je zet gewoon de input-ampl van je PPE op +10dB. Die Disteq heeft handig nog een hoop headroom op die +4dBu.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-4-2008 13:14
Hallo Joost,
Hier is Dré's optie heel gemakkelijk in te bouwen. De R/C die hij bedoelde zijn C5 en R7. (100R en 47uF)
Mogelijk zijn de jack-chassis vuil en aan vervanging toe, zijn volgens mij Neutrik NYS216's o.i.d. (kosten geen drol, 1-2 euro/st)
Als je hier kijkt lijkt er voldoende ruimte (rechts boven in de print waar origineel de master jacks zitten) te zijn om een stuk weg te zagen voor de XLR's (zijn dikker als de jackchassisdelen, daarom niet mogelijk om ze op de print te solderen), om zo XLR's te plaatsen die met drie losse aders aan het printje worden gesoldeerd.

Op die manier heb ik geen verloopkabels nodig, en is zo een stuk solider.
Jacks vind ik altijd een beetje gammel, en maken volgens mij altijd even kortsluiting als je ze er insteekt.

Mag/kan er in een printplaat gezaagd worden, en eventueel waarmee?

Als dat niet kan of mag kan ik natuurlijk een naastgelegen "blindplaat" hier voor gebruiken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
30-4-2008 13:32
Hoi René,

Je mag 't natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou absoluut niet aan de PCB's gaan zagen en de gaten in de backpanels gaan opboren. Ik zou de jack-chassis er gewoon lekker in laten zitten (eventueel wel vernieuwen)..

Mocht je toch tot zagen / boren overgaan, epoxy printmateriaal kun je met een gewone ijzerzaag doorzagen..
Bij deze mixer zal het niet van toepassing zijn, maar let bij het zagen in PCB's altijd op of het geen multilayer is, want dan zaag je sporen weg "die je niet ziet"....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-4-2008 20:19

JVS schreef:

Mogelijk zijn de jack-chassis vuil en aan vervanging toe, zijn volgens mij Neutrik NYS216's o.i.d. (kosten geen drol, 1-2 euro/st)
Voor de 300 serie model met plastic moer gebruik ik Cliff UK, 400serie RE AN (met het metalen schroefje)
[Misschien makkelijk om te weten schreef:

Laatst genoemd merk heeft ook de juiste model knoppen van de D&R faders. (uiteraard moet de knop wel op de fader passen, ook daar zit verschil in)

300serie die ik hier heb staan is ook volledig jack, werkt prima.
300 serie verschilt ook niet enorm met de broodjes versie.
Helaas staan de foto´s niet meer op je site, maar heb je er wel rekening mee gehouden dat (waarschijnlijk) alle kanalen mono zijn.
Voor stereo heb je dus 2 kanalen nodig.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-4-2008 20:42
Hallo Martin,

Bedankt voor je respons.

KVM schreef:

Helaas staan de foto´s niet meer op je site, maar heb je er wel rekening mee gehouden dat (waarschijnlijk) alle kanalen mono zijn.
Voor stereo heb je dus 2 kanalen nodig.
Ik heb ze weer terug gezet, link werkt inmiddels weer.

En inderdaad heb ik er rekening mee gehouden dat de broodjes in "mijn" SA 102 mono zijn, overigens waren er wel stereo-broodjes leverbaar.

Inmiddels ook een mailtje richting SA gedaan met de vraag wat ze nog hebben liggen voor de SA 102 (Disteq).

Overigens zou het kunnen zijn dat de uitgangen 50 Ohm zijn?
Stond namelijk in de handleiding van de SA 102.
In de D&R Disteq handleiding staan de eerder geposte "Output" gegevens.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)