Forum > Muziek

wie is er nou eigenlijk strafbaar?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 21:21
Na de diverse discussies betreffende wanneer je strafbaar bent of niet bij mixen met mp3 besloot ik een nieuw onderwerp hierover te beginnen....

Mijn huisgenoot werkt bij een soortgelijke organisatie als de Buma/Stemra en ik besloot haar eens te vragen hoe vaak het nou voorkomt dat er eigenlijk controle plaatsvind als je illegaal mp3's bij je hebt tijdens het draaien.
Laten we in ieder geval even voorop stellen dat ik er alleen benieuwd naar ben, als ik draai, draai ik alleen met platen en af- en toe mix ik een cd'tje van wat producties van vrienden.

In ieder geval gaf ze als antwoord dat ze dat niet precies wist. Zoals we al wisten: het kan gebeuren.
Wat ze er wel bij zei is dat ze niet zeker wist wie er nou eigenlijk strafbaar is, jij of de club waarin je draait. Een club betaald volgens haar namelijk een bepaald bedrag aan de Buma/Stemra of wie dan ook om er muziek in het openbaar te draaien (ik ben bijna 8 jaar dj) maar wist eigenlijk niet dat dit gebeurd cq of het eigenlijk wel gebeurd.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Als er iets onduidelijk is aan het verhaal hoor ik het graag en zoals ik al zei: het is alleen een interesse vraag.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
JulienStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2003
Laatste: 17-5-2004
Berichten: 5
12-6-2003 22:34
Jij mag die mp3'tjes best draaien, als je maar kan bewijzen dat je daar ook 't origineel van hebt. Volgens mij is echter de club aansprakelijk, die moeten immers per luisteraar/bezoeker een bedrag aan boete betalen...
Ik heb de voorwaarden gelezen en ga hiermee akkoord
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 22:39

Julien schreef:

Jij mag die mp3'tjes best draaien, als je maar kan bewijzen dat je daar ook 't origineel van hebt. Volgens mij is echter de club aansprakelijk, die moeten immers per luisteraar/bezoeker een bedrag aan boete betalen...
Dus als je niet het origineel hebt (maar dat wist ik al) zijn zowel de dj als de club wettelijk aansprakelijk?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
12-6-2003 22:42
Is het niet slimmer dat een van de heren deze vraag even neerlegt bij Buma/Stemra en dan het antwoord op het forum gooit.

Anders wordt dit zo'n "ik geloof", "ik denk", "ik heb gehoord van m'n tante z'n overbuurman die een kennis heeft..." topics (en dat zet geen zoden aan de dijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 22:59

Dré schreef:

Is het niet slimmer dat een van de heren deze vraag even neerlegt bij Buma/Stemra en dan het antwoord op het forum gooit.

Anders wordt dit zo'n "ik geloof", "ik denk", "ik heb gehoord van m'n tante z'n overbuurman die een kennis heeft..." topics (en dat zet geen zoden aan de dijk).
laugh :D Daar heb je wel gelijk in... Zo aan je antwoord te horen weet jij het ook niet?

Oh ja, trouwens Dre ik had ook nog in dat artikel CDJ-1000 mk2 in het geluid forum aan je gevraagd wie er nou eigenlijk een vaag verhaal had over mp3's, was ik dat? Want volgens mij zei ik toch niks raars?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 23:02
Anyway als ik zeker ben van het hele verhaal na navraag bij Buma/Stemra zal ik het nog wel ff posten..
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
12-6-2003 23:17

DJ Tim schreef:

ik besloot haar eens te vragen hoe vaak het nou voorkomt dat er eigenlijk controle plaatsvind als je illegaal mp3's bij je hebt tijdens het draaien.
(...)gaf ze als antwoord dat ze dat niet precies wist. Zoals we al wisten: het kan gebeuren.
Volgens de website van Buma-Stemra worden de controles uitgevoerd door de ECD/FIOD. Ik mag aannemen dat deze instanties -die nou niet overbezet zijn qua personeelssterkte- eerder achter grootschalige handel in illegale muziek en software aangaan dan achter een dj die een paar mp3's heeft gedownload en die draait in een club of voor een drive-in show. Daar valt qua boetes ook niet veel te halen.

Let wel: ik praat het gebruik van illegale muziek niet goed. Het is alleen een kwestie van prioriteiten stellen door deze instanties.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
12-6-2003 23:23

DJ Tim schreef:

Oh ja, trouwens Dre ik had ook nog in dat artikel CDJ-1000 mk2 in het geluid forum aan je gevraagd wie er nou eigenlijk een vaag verhaal had over mp3's, was ik dat?
Nope. Jeroen (Lead) had een wazig verhaal geschreven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 23:30
Volgens de website van Buma-Stemra worden de controles uitgevoerd door de ECD/FIOD. Ik mag aannemen dat deze instanties -die nou niet overbezet zijn qua personeelssterkte- eerder achter grootschalige handel in illegale muziek en software aangaan dan achter een dj die een paar mp3's heeft gedownload en die draait in een club of voor een drive-in show. Daar valt qua boetes ook niet veel te halen.

Let wel: ik praat het gebruik van illegale muziek niet goed. Het is alleen een kwestie van prioriteiten stellen door deze instanties.
Tuurlijk is het zo dat ze niet zo snel hun prioriteiten op een dj zullen focussen dan op een grote organisatie. En ik praat het Illegaal downloaden en draaien van mp3's ook niet goed dus daarom doe ik het ook niet!

Ik was alleen nieuwsgierig, maar door jouw mailtje weet ik in ieder geval iets meer over de organisatie die dat checkt thnx. Ik heb trouwens net auteurswet 1912 gedownload met 18 pagina's juridische kost die ik net aan het lezen was (buh!) maar waarschijnlijk kan ik nu mijn vraag rechtstreeks tot de ECD/Fiod leiden.

Grtz Tim
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
12-6-2003 23:34

Dré schreef:

Nope. Jeroen (Lead) had een wazig verhaal geschreven.
Ahaa! Thnx, kan ik zo straks fijn slapen! wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)