Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-1-2012 13:58
Je X-over frequentie is natuurlijk niet roze ruis maar een bepaalde frequentie. Je test dus met een sinus. wink ;)

Dus: X-over punt op 80Hz? Dan wordt je test frequentie 80Hz. etc. etc. etc.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
12-1-2012 12:25
Bedankt Dré
Dan word het toch al een stukje duidelijker! laugh :D
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
5-4-2012 01:15
Hoewel bovenstaande methode kan werken kun je er ook flink de fout mee ingaan, het beste blijft om ze gewoon netjes op tijd te zetten door te meten. Als je dit met een sinus doet dmv bovenstaande kun je er nog flink naastzitten.
Making air move..
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
5-4-2012 08:24
Leg 'ns uit.
't is maar een hobby...
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
5-4-2012 19:13
Stel... Je hebt het over een X-over punt van 80 Hz, de snelheid van geluid door lucht is momenteel 340 m/sec.

De golflengte van 80 Hz is nu (340/80) 4,25 meter.
De tijd van een periode is nu (1000/80) 12,5 miliseconden.

Je hebt er al voor gezorgd dat zowel sub als laagdriver in level gelijk zijn en je hebt van 1 van deze 2 drivers de polariteit (NIET FASE!) gedraaid. Er onstaat nu de mogelijkheid van totale uitdoving wanneer bijde drivers in tijd gelijk staan, echter omdat het transient gedrag van een subdriver vaak anders is dan die van een laagdriver hoeft dit niet perse te gebeuren. Ook is het fasegedrag niet altijd hetzelfde.

Maar, we gaan er van uit dat we nu 2 drivers hebben, op het zelfde level en met hetzelfde fasegedrag. We flippen 1 van de drivers in polariteit en we gaan draaien aan de delay van de speaker die het 1ste aankomt bij het speelvlak, het punt waarop de speakers elkaar uitdoven kan om de 4,25 meter / om de 12,5 miliseconden liggen. Maar de volgende 4,25 meter / 12,5 miliseconden kan dit weer.

Hoewel het met een zuivere sinus perfect zal gaan is een gecombineerde sinus een heel ander verhaal. Stel je voor dat je een delay hang op de mains wilt delayen, je hebt het op de manier gedaan zoals hier boven met een frequentie van 1 kHz. Je hebt echter een periode teveel gedelayed, (1000/1000)*2) = 2 miliseconden, dit staat gelijk aan 180 graden faseverdraaing op (1000/4) = 250 Hz ..

In deze situatie haal je een enorm gat uit je laag in het speelvlak van je delays.

Hopelijk is het wat duidelijk, uitleggen is niet mijn beste eigenschap :)
Making air move..
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
5-4-2012 19:31
Hier een voorbeeld:

12,5 miliseconden delay ipv 2,5 op een endfired sub array, speelvlak is rechts.

Meting op 50 Hz
Meting op 100 Hz
Making air move..
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
5-4-2012 20:17
Het ging hier om een top-sub set, niet om een delaystack. De x-over frequentie bij een top-sub set is doorgaans tussen de 80 en 150Hz. Verder zal knorrepot, neem ik aan, een opstelling kiezen waarbij sub en top op ongeveer dezelfde lijn staan (een periode fout maken van bijv. 4.25m is dan zo goed als uitgesloten mits de delay hooguit enkele ms is). De beschreven methode werkt dus prima bij deze frequenties.

M.b.t. delaystacks: Het is onzin om te denken dat je deze globaal gezien in fase krijgt met de main PA. Op 1 luisterpositie zal dat lukken, maar zo gauw je naar een andere plek loopt zullen de afstanden tot delaystack en main PA veranderen en krijg je dus uitdoving en pieken in de response. En dan hebben we het nog niet gehad over invloeden zoals wind, temperatuur, enz.
Maar, delay stacks pas je natuurlijk alleen toe op plaatsen waar het volume van de main PA al drastisch lager is (daarom had je de delaystack nodig wink ;) ). Dat betekent dan ook dat de uitdoving en pieken niet zo sterk zullen zijn (delaystack overstemt main PA). Kortom: ik denk dat je een delaystack met een paar goede oren ook op gehoor kunt afstellen (door bijv een click af te spelen en de delay aan te passen totdat je 1 click hoort).

Volgens mij zijn we het inhoudelijk eens, maar was het toepassingsgebied van het trucje je niet helemaal duidelijk.

PS: je plaatjes zijn geen metingen, maar simulaties.
't is maar een hobby...
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
6-4-2012 00:02
Ik zie net een foutje in man tekst, 250 moet 500 Hz zijn.

En inderdaad we hebben het hier over onaxis maar ik heb
het over het princiepe en dat doet offaxis er niet toe, bij de afstand
van een sub top setje met over op 80 is offaxis zowiezo geen alignment
Probleem.

We zijn het op bepaalde vlakken vast eens, maar alignment op gehoor
met een click dat is iets wat ik nooit zal doen.. kan het ook niet maken
tegenover mijn klanten en de materialen waarmee ik werk!

Ach.. Ik wil je wel eens wat verschillen laten horen en zien maar dat kost tijd en geld

:-)
Making air move..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
6-4-2012 14:14

malcolm schreef:

Maar de volgende 4,25 meter / 12,5 miliseconden kan dit weer.
Uiteraard. Je moet dus voorkomen dat je een complete golflengte in de fout gaat.

Bij 100Hz moet je overigens echt serieus NIET weten waar je mee bezig bent om dat voor elkaar te krijgen.

Betreffende 1kHz verhaal: Daar is de procedure niet voor bedoeld.

<<

PS: tiff afbeeldingen zijn niet het meest geschikt voor plaatsing op internet (png of jpg is een betere keuze).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
7-4-2012 19:08

Dré schreef:

malcolm schreef:

Maar de volgende 4,25 meter / 12,5 miliseconden kan dit weer.
Uiteraard. Je moet dus voorkomen dat je een complete golflengte in de fout gaat.

Bij 100Hz moet je overigens echt serieus NIET weten waar je mee bezig bent om dat voor elkaar te krijgen.

Betreffende 1kHz verhaal: Daar is de procedure niet voor bedoeld.

<<

PS: tiff afbeeldingen zijn niet het meest geschikt voor plaatsing op internet (png of jpg is een betere keuze).
Agreed happy :)

Zal volgende keer op het formaat letten, dit was snel na de load-in in elkaar getikt dus had er geen tijd meer voor om deze om te zetten..
Making air move..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)