Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-12-2007 12:06
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-12-2007 14:21
Hallo,

Eindelijk is het zover dat we kunnen beginnen met de Smaart-Studiereis.

De hele insteek van dit topic is om mensen, die hun (zelf gebouwde) setjes willen meten, een leidraad te geven hoe om te gaan met Smaart en wat je nu precies aan hardware nodig hebt.

Bij voorbaat wil ik Tcmc al bedanken voor de moeite die hij gedaan heeft en gaat doen om de voorinstellingen van Smaart, schema's van de benodigde kabels en natuurlijk hoe je moet werken met Smaart op "papier" te zetten.

Alle wijsheid zal, vooral in het begin, helemaal van Tcmc komen, hopelijk gaan ik en jullie gaandeweg dingen begrijpen en beheersen zodat we steeds minder Tcmc's input nodig hebben.

De meeste info van Tcmc zal ik via e-mail krijgen, en zal die ge-quoted hier steeds neerzetten.

Ik zal proberen die info zo netjes en duidelijk mogelijk hier neer te zetten.

(zoals de meesten van jullie begin ik ook bijna als volledige n00b aan deze Studiereis).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-12-2007 13:51
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-12-2007 22:06
Hallo,

Wat heb je nodig om te beginnen met Smaart?

Hardware:

- natuurlijk een pc of laptop.
- een geluidskaart mét een Line-IN (niet te verwarren met de Mic-IN).
- losse microfoonvoorversterker met fantoom-voeding.
- meetmicrofoon.
- Y-kabels en impedantie-meetkabels.

Om het een beetje low-budget te houden, is de insteek "goed is goed".

Pc of laptop:

In de meeste gevallen zal een laptop het handigste zijn, daar je die vrij makkelijk mee kunt nemen.
De laptop op zich hoeft niet een super-deluxe te zijn, wél moet er een Line-IN op zitten.
Een wat oudere laptop (die ooit is geleverd met Win95 of hoger) zou ook kunnen voldoen, maar wil je de "look and feel" van Windows XP hebben kun je altijd nog overwegen om er Windows Fundamentals op te zetten.

Geluidskaart mét een Line-IN:

Een geluidskaart met Line-IN is een vereiste. Ik heb zelf ooit de denkfout gemaakt dat de Mic-IN ook goed zou zijn, maar dat is dus niet juist.
Heeft je pc of laptop géén Line-IN, dan heb je eigenlijk géén andere keus dan om een (externe USB) geluidskaart te gaan gebruiken die wel een Line-IN heeft.

Mocht je in dit geval dan toch een nieuwe externe geluidskaart nodig hebben, is het misschien raadzaam om eens naar de Creative Sound Blaster Live! 24 bit 5.1 External USB (wit kastje met grijze onderkant) of Creative Sound Blaster Live! 24 bit 5.1 Surround External USB (compleet wit kastje) te kijken.
Deze Sound Blasters hebben de perfecte specs om metingen met Smaart te maken, zie onder quote van Tcmc.
Enkele bijzonderheden van de SB24 USB kaart:

- De line input ligt vast op 1 Volt~ ofwel 0 dBV of +2.2 dBu.
Dit is een leuk referentiepunt als je met sinus signalen wilt meten.

- De standaard drivers van XP werken prima en je hebt dan een normale stereo geluidskaart met line in en line out zonder verdere poespas.

- Nog leuker van deze kaart is: de hoofdtelefoon uitgang en line uitgang heeft een impedantie van 33 Ohm, wat mooi laagohmig is voor impedantie metigen etc.
De eerst genoemde geluidskaart (wit/grijze kastje) is niet meer nieuw te vinden, maar de als tweede genoemde geluidskaart (compleet wit kastje) nog wel.
Als je één van de twee niet nieuw meer kunt vinden op Internet, is er altijd nog de mogelijkheid om hem tweede hands te vinden op bijvoorbeeld Marktplaats.


Microfoonvoorversterker met fantoom-voeding:

Daar de meeste meetmicrofoons fantoom-voeding nodig hebben (dat is ook mede de reden dat je de Mic-IN niet kan gebruiken van je geluidskaart), kun je de DAP Stage Cube SC-14 hiervoor gebruiken.
Die maakt van je microfoonsignaal weer een line-signaal.
Hopelijk word het nu duidelijk waarom je een Line-IN nodig hebt (duurde bij mij een tijdje... laugh :D)

Meetmicrofoon:

De meeste meetmicrofoon's zijn pittig geprijst, en omdat het hier om low budget gaat kom je al vrij snel op de Behringer ECM-8000 uit.
De Behringer is voor zijn geld een hele goede meetmicrofoon.

Y-kabels en impedantie-meetkabels:

Over deze kabels plaats ik binnenkort nog even een apparte post hier met schema's en bestukkingslijsten.
De kabels kun je namelijk niet kant-en-klaar kopen, die moet je dus zelf gaan maken.

Zo het begin is gemaakt....happy :)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
23-12-2007 15:43
Leuk topic, leuke experimenten.

Ik heb eens een zeer lowbudget meetopstelling gezien welke veel genoemd wordt en goed schijnt te werken:
https://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm

Ik kan geen mening geven over de werking. Ik heb wel al eens met een simpele Radioshack (Conrad) SPL meter mijn subwoofer gecalibreerd in de huiskamer, samen met de parametrische EQ van de Behringer Feedback Distroyer. Is ook heel veel over te vinden, uiteindelijk kwam men ook bij de ECM8000 meetmicrofoon uit voor de betrouwbaarste resultaten. Maar de cheap-ass meter deed het zo gek nog niet. Er zijn echter geen correctiewaarden voor boven de 120Hz van die meter te vinden, dus de rest meten is niet te doen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-12-2007 18:07
Hallo dimi_v,

dimi_v schreef:

Ik heb eens een zeer lowbudget meetopstelling gezien welke veel genoemd wordt en goed schijnt te werken:
https://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm
Die ben ik inderdaad ook al een keer tegengekomen, zo ook ergens een artikel om twee van die capsules te monteren op een brilmontuur.
.......uiteindelijk kwam men ook bij de ECM8000 meetmicrofoon uit voor de betrouwbaarste resultaten. Maar de cheap-ass meter deed het zo gek nog niet. Er zijn echter geen correctiewaarden voor boven de 120Hz van die meter te vinden, dus de rest meten is niet te doen.
In de handleiding van Smaart staat een manier om een meetmicrofoon te calibreren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
23-12-2007 20:37
Ik gebruikte de RoomEQ Wizard (https://www.hometheatershack.com/roomeq/), maar zoals gezegd, dat is alleen voor het laag, maar in theorie (en misschien ook wel zo gebruikt) voor de rest van het spectrum te gebruiken. Misschien ook een idee om beide programma's eens naast elkaar te gebruiken om te kijken of er opvallende verschillen aan het licht komen.

Je zit in de buurt zag ik, als je eens een speeldag hebt lijkt met me leuk om eens mee te doen/te komen 'buurten' (op z'n brabants laugh :D ).

Groet, Dimitri

EDIT: misschien kun je even een link plaatsen van Smaart? Is het freeware? Staat ongetwijffeld allemaal in dit forum, maar ik ben er wel voor om dat dan allemaal centraal in dit topic te houden, je geeft immers ook links naar mic's en geluidskaarten aan happy :)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-12-2007 21:25
9 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-11-2008 07:53
Hallo,

Sia SmaartLive Impedantie kabel:

Dit is een van de kabels die je nodig hebt om te meten met Smaart.

Schema: Impedantie kabel (met dank aan Tcmc).
Hopelijk is hij een beetje duidelijk, na al dat geknip en geplak in Paint.

Bestukkingslijst "Impedantie kabel":

2 x Stereo mini jack to 2 RCA connector, 3mtr (waar je de RCA pluggen vanaf knipt).
2 x 4P Speakon Connector (één voor de "Impedantie kabel" en de andere voor de kalibreer-plug).
1 x 4P Speakon Koppelstuk.
4 x weerstanden van 100 Ohm/1 Watt (te koop bij elke electronicawinkel)

De losse onderdelen nog eens naast elkaar gelegd.
Impedantiekabel en kalibreer-plug in elkaar gezet.
Detail weerstanden gemonteerd in de kalibreer-plug.

De Speakon pluggen hierboven kunnen natuurlijk ook vervangen worden door de DAP-varianten.
Het koppelstuk en 1 Speakon kun je eventueel achterwege laten en daar ipv het DAP female kabeldeel voor gebruiken.
Zover ik weet heeft Neutrik die niet.
En hoe de kwaliteit is van het DAP female kabeldeel weet ik ook niet.

Als je een "losse" driver (dus uit kast) wil gaan meten zul je een verloopje moet gaan maken.
Je moet dan losse draden aan gaan sluiten op de terminals van de driver.

De weerstanden kun je kwijt in de Speakon pluggen.

Note: de weerstanden die gebruikt worden in de kalibreer-plug dienen eerst met een nauwkeurige ohmmeter te worden doorgemeten, zodat de totale waarde van de twee weerstanden zo dicht mogelijk tegen de 50 Ohm aan zitten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-12-2007 00:33
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-11-2008 07:52
Hallo,

Sia SmaartLive XLR - Mini Jack kabel:

Dit is de andere kabel die je nodig hebt om te meten met Smaart.

Schema: XLR - Mini Jack kabel (weer met dank aan Tcmc).
Weer na een uurtje knippen en plakken in Paint.

Bestukkingslijst "XLR - Mini Jack kabel":

2 x Stereo mini jack to 2 RCA connector, 3mtr (waar je weer de RCA pluggen vanaf knipt).
2 x 3P XLR Male Kabeldeel
1 x 3P XLR Female Kabeldeel

De losse onderdelen nog eens naast elkaar gelegd.
XLR - Mini Jack kabel in elkaar gezet.

Verder zou je nog wat verloopkabeltjes/pluggen van XLR naar RCA (voor mixers met RCA-ingangen) en XLR naar 6.3 mm jack (voor mixers met jack-ingangen) moeten hebben.
Met deze verloopjes kun je dus van mixers, eq's en processor's oa de delay-tijden meten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-12-2007 01:31
Hallo dimi_v,

dimi_v schreef:

Je zit in de buurt zag ik, als je eens een speeldag hebt lijkt met me leuk om eens mee te doen/te komen 'buurten' (op z'n brabants laugh :D ).
Je bent van harte welkom.
EDIT: misschien kun je even een link plaatsen van Smaart? Is het freeware? Staat ongetwijffeld allemaal in dit forum, maar ik ben er wel voor om dat dan allemaal centraal in dit topic te houden, je geeft immers ook links naar mic's en geluidskaarten aan happy :)
Dat was/is wel de bedoeling, alléén door het uitkomen van SmaartLive 6 kun je de demo niet meer downloaden van de EAW site.
Inmiddels ben ik wel aan het zoeken op Internet naar de oude versie, maar kan hem niet zo gauw meer vinden, ook niet in het Internet Cache.

Als iemand hier nog de demo heeft of weet te staan van SmaartLive 5, geef dan a.u.b. even een seintje.

Demo-versie is overigens gewoon 30-dagen te gebruiken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 384
24-12-2007 09:49
Je kan de nieuwe versie toch downloaden en gebruiken voor 30 dagen. Of bedoelde je dat met je laatste opmerking?

Smaart V.6
Documentatie
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-12-2007 10:18

Daniel schreef:

Je kan de nieuwe versie toch downloaden en gebruiken voor 30 dagen. Of bedoelde je dat met je laatste opmerking?

Smaart V.6
Documentatie
Smaart 6 heeft een hele grote beperking, en wel het ontbreken van impedantie metingen.
Verder vind ik Smaart 6 erg onhandig omdat je geen groepen van registers op kan slaan. Je moet nu alles apart doen in losse files. Van de andere kant is Smaart 6 wel eenvoudiger van opzet en kan deze ook met Asio drivers overweg.

Binnenkort zorg ik dat Smaart Live 5.3 en 5.4 als demo ter beschikking komt.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)