Forum > Licht

Martin Magnum Pro 2000 vaag probleem

(32 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
14-12-2020 09:57
Bij nader inzien denk ik toch dat er bij "terugdimmen" gaten tussen de pulsjes zitten, die ik met dit cheap ass draagbaar scopeje niet kan waarnemen.
De duty cycle verandert nauwelijks en ik verdenk de scope ervan dat deze waarde weinig nauwkeurig is.

Van de andere kant was deze 2-tientjes scope een perfecte manier om netgescheiden te meten.
Ik testte de rookmachine via een veiligheidstrafo met isolatiewachter, die tript (zoals het hoort) wanneer ik de ground van mijn analoge scope (die wel aan het net hangt) aan de geaarde massa van de rookmachine hang.

Gesputter merk ik met deze magnum 2000 niet, maar ik heb het idee dat er toch wel wat subtiele verbeteringen gedaan zijn in de loop der jaren.

De diode zit inderdaad in de pomp. Er wordt geen blokgolf aangestuurd, maar wel gewoon (een gedeelte van) de netsinus. Het signaal van de foto is de ingang van de optocoupler die de triac aanstuurt.
Duty cycle (volgens deze scoop) tussen 4-10%.

Het zou overigens best kunnen, dat alleen de "bovenkant" of "onderkant" van de sinus gebuikt wordt, waardoor de pomp niet zal werken bij het verwisselen van de draden. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
14-12-2020 22:23

Joepurlings schreef:

Het signaal van de foto is de ingang van de optocoupler die de triac aanstuurt.
Duty cycle (volgens deze scoop) tussen 4-10%.
Je meet dus de triggerpuls. De breedte van die puls zegt natuurlijk niets. De timing van die puls wél. Ik zou gaan meten over de pomp (dat zal een stuk meer verheldering geven). Natuurlijk wel veilig meten (zwevend, goed geïsoleerd of via een scheidingstrafo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
15-12-2020 09:20
Hey Dré,

Je hebt gelijk, ik was de theorie over triacs eventjes kwijt...
De machine staat nu weer in elkaar.

Ik had de complete machine op een veiligheidstrafo lopen, maar daardoor geen aardreferentie voor de gewone scope.
Vandaar dat ik even dit kleine prulletje had gepakt, maar die mag maar 50V pp voor zijn kiezen, dus dan zou ik nog een weerstandsdelertje moeten gebruiken om de netzijde te meten.

Als ik er nog eens mee bezig ben gooi ik nog wel een mooi plaatje dit topic op.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)