Forum > Licht

Martin Magnum Pro 2000 vaag probleem

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ-JanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2009
Laatste: 12-7-2014
Berichten: 104
12-1-2010 21:25
thermische beveiliging was het ook niet..

Alle kabels en ook de zekering doorgemeten, nog steeds niks gevonden.

Ik denk dat ik maar een mailtje stuur naar Rentall, kijken of ik de rookmachine daar kan laten nakijken (ben wel erg benieuwd wat het probleem exact is).

Iemand nog suggesties om naar te kijken? (Ik kan hier ook nog wel foto's van de binnenkant plaatsen maar ik weet niet of jullie daar wat aan hebben)
Event-Light
DJ-JanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2009
Laatste: 12-7-2014
Berichten: 104
20-5-2010 20:57
3 dagen geleden is de rookmachine opgehaald door León (Fossalta) en vandaag bericht dat hij gemaakt is.

Probleem kwam door de transformator.

Alle in ieder geval bedankt voor de hulp!
Event-Light
FRlichtStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-8-2010
Laatste: 25-11-2010
Berichten: 1
29-8-2010 09:21
ik kan jullie helpen met de dmx probleem open het kastje er zit een jumper in deze moet gewoon omgedraaid worden dan werkt hij
heb het zelfde gedaan en werkt

M.v.g. frlichtservice
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
26-5-2020 17:25
Ik heropen dit topic voor een nieuw probleem in mijn "reparaties in coranatijd" hoofdstuk laugh :D

Hier staat al 2 jaar ofzo een kapotte magnum 2000, die weer eens naar de reparatietafel is verhuisd.

Opwarmen gaat prima, ready LEDje gaat aan alleen de optocoupler om de pomp aan te sturen krijgt geen signaal.
Probleem is dat deze direct uit de uC komt.
Uit de DMX interface komt ook een signaal tussen 0.5 en 9.5V, dus dat lijkt ook in orde.

Het zou dus kunnen zijn dat het signaal uit de interface niet bij de uC geraakt, of dat de uitgang van de uC kapot is.
Dat eerste is een beetje lastig controleren met een doolhof aan SMD weerstandjes, condensatortjes en diodes waarvan vaak de waarde of sporen niet goed zichtbaar zijn en zonder schema's.
In het laatste geval zou ik met een tweede uC de aansturing kunnen overnemen, afhankelijk van de 0.5-9.5V signalen en de ready LED aansturing, wel merk ik dat er regelmatig een piekje van ca 0,5 sec. en 5V over de signaalpennen van de aansturing gaat, ook wanneer DMX 0 wordt uitgestuurd, wellicht een terugmelding?

Heeft er iemand misschien een schema van de Magnum 2000? Misschien zelfs nog wel een reserve printje?

Edit:

Nog wat waarnemingen/metingen:
Uitgangssignaal afstandsbediening gaat via een opamp als spanningsvolger, signaal komt ook op de uitgang (geïnverteerd).
Signaal zou bij de uC moeten komen, want de hele machine gaat ook uit als de afstandsbediening niet aangesloten is en ready gaat ook uit bij de "store" of "erase" timer stand.
Blijft over een defecte uitgang van de uC, of mis ik hier iets?
Niet goed, wel hard!
gerdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2020
Laatste: 4-1-2021
Berichten: 2
10-12-2020 08:44
bij mijn martin 2000 pro plots de pomp stil gevallen, na wat zoekwerk is ze terug in beweging maar heel zwak uitgang signaal ong 70v als de bediening openstaat iemand een oplossing ?????
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
10-12-2020 09:40
Toevallig gisteren een tweede magnum 2000 opgepikt, ook hier werkt de pomp niet, nu maar hopen dat hier niet ook de microcontroller defect is.
De pomp wordt in elk geval aangestuurd in combinatie met een nuldoorgangsdetectie.

De pomp werkt normaal gezien synchroon aan het net: 50Hz zijn 50 pompslagen per seconde.
De microcontroller stuurt, afhankelijk van de temperatuur van het verwarmingselement en de ingestelde rookhoeveelheid een bepaald aantal "sinusbewegingen=pompbewegingen" door.

Dit is dus te variëren van 0/s tot 50/s. De pompjes zijn echter ook nog eens voorzien van een inschakelduur 2/1.
Het kan dus best zijn dat 50 slagen/s nooit wordt aangestuurd.

Bovendien is het de vraag wat een (digitale) multimeter zal "maken" van een dergelijk signaal.
Zonder scope is wellicht een ouderwetse gloeilamp van een watt of 25-40 de beste indicatie van de pompaansturing.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
10-12-2020 10:00
kan het pompje niet gewoon vuil zijn door aangekoekte rookvloeistof?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
gerdStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2020
Laatste: 4-1-2021
Berichten: 2
11-12-2020 14:22
de pomp werkt normaal op 220 v maar de sturing gaat niet hoger dan 70 V dus als ik de pomp rechtstreeks 220 geef gaat alles normaal maar langs de sturing is er duidelijk iets niet in de haak
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
12-12-2020 19:57
Vandaag mijn 2e magnum gerepareerd.
Hier werkte de pomp op volle spanning wel, maar via de rookmachine niet.

Trigger voor de optoupler die de pomp triac aanstuurt ziet er zo uit:
https://i.ibb.co/4TbmbXK/IMG-20201212-174548.jpg

Ik dacht dat het aantal pulsen gevarieerd werd, maar het blijkt de lengte van de pulsen te zijn, er zijn bij alle instellingen 50 pulsen per seconde.
Zelfs bij maximale uitsturing is de pulslengte behoorlijk kort, waarschijnlijk niet genoeg om een ietwat zwaarder aanlopende pomp aan de gang te krijgen.

Bij volledige aansturing meet ik met een true rms multimeter ook maar 50V.

Moraal van het verhaal:
Vervang gewoon de pomp of probeer hem schoon te spoelen met demi water direct op het net, dan is hij misschien nog te redden.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
14-12-2020 09:30
Dit soort pompen is gewend om een halve sinus te krijgen (zit vaak een diode in serie met de spoel en in andere gevallen zal je deze terugvinden op de stuurprint). Als de blokgolf dus een D van 33% heeft dan zit je al aardig richting vol vermogen.

Side note: Mijn Magnum 2000 had de onhebbelijke eigenschap om (naast rook) vloeistof te gaan sputteren als de machine stevig gedimd werd. Ik heb dat altijd geweten aan het gebrek aan tegendruk bij trage doorstroming (en heb dan ook altijd geadviseerd om niet onder de 30% te dimmen aangezien het sputteren dan echt duidelijk waarneembaar werd). En ja, die spetters waren loeiheet natuurlijk aangezien de verdamping niet had plaatsgevonden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)