Forum > Off-Zone

krat radio

(62 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
7-5-2007 23:52
Hoi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort (ruim zien) een kratradio in elkaar te gaan knutselen. Wellicht dat iemand ze weleens aan het strand gezien heeft ofzo. Ik wil hem echter gaan gebruiken voor de bouw-avonden met vrienden (carnavalswagen e.d.)

Op het eerste gezicht hoort dit niet echt thuis op een P.A. forum, en voor kratradio's zijn al vele dingen op internet te vinden. Echter ik wil het iets anders aanpakken.
Het grootste probleem bij kratradio's is meestal de stroom: veel geluid = veel stroom = hele zware accu, en dat wil je niet. Nu hebben ze het op de meeste fora over auto luidsprekers die ze inbouwen enzo. Maar die hebben vaak een heel laag rendement (rond de 80db/1watt/1meter). Dat is het punt waarop PA interessant wordt, door het hogere rendement van PA speakers kan ik als het goed is meer geluid uit evenveel stroom halen.

Mijn idee was om een speaker te kopen, waarschijnlijk 2e hands. Bijvoorbeeld een DAP RW 10. Daar wou ik de componenten uithalen en die in mijn krat (met inwendige kist ofzo) bouwen. De vraagjes zijn eigenlijk deze:

- kun je een PA luidspreker wel op een versterker op 12V aansluiten?

- ga ik problemen tegenkomen met het ombouwen van de luidsprekercomponenten?

- is het goed voor een versterker om er slechts 1 luidspreker aan te hangen? (of hebben die goedkope autoversterkers een bridge uitgang?)

de afmetingen van een krat zijn natuurlijk niet ideaal voor de luidspreker, iets kleiner namelijk. Maargoed het idee is om het portable te houden + het idee en de uitstraling van een Hertog Jan kratje happy :) .

alvast bedankt voor de reacties!

groeten Remco

P.S.Misschien had deze vraag beter in de "geluid" hoek of de "newbie" hoek geplaatst kunnen worden, echter doordat het om een hele andere toepassing van PA gaat dan normaal, heb ik hiervoor gekozen. Is dat goed?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
8-5-2007 00:26

remco d schreef:

- kun je een PA luidspreker wel op een versterker op 12V aansluiten?
Dat is geen probleem. Let echter wel dat de meeste 12V versterker (auto versterkers) rond de 4 ohm gemeten worden. Het uitgestuurde vermogen wordt dus minder als wat opgegeven staat (PA luidsprekers zijn meestal 8 ohm).
- ga ik problemen tegenkomen met het ombouwen van de luidsprekercomponenten?
Behalve de grootte van de behuizing zul je weinig problemen tegenkomen. Zorg dat alles goed vast zit en dat de behuizing van de luidsprekers luchtdicht is (muv. de baspijpjes).
Het enige wat je tegen gaat komen is dat de klank (en mogelijk belastbaarheid) anders word: een luidsprekerbehuizing wordt berekend op een luidspreker. Vogel dus even met WinISD uit wat haalbaar is voor je luidsprekers (zie het zelfbouwforum
- is het goed voor een versterker om er slechts 1 luidspreker aan te hangen? (of hebben die goedkope autoversterkers een bridge uitgang?)
Sommige autoversterkers hebben een mono bridge uitgang (afhankelijk van het type, maar het staat meestal bij de specs en zeker in de gebruiksaanwijzing). Verder is het geen probleem om een versterker maar op 1 kanaal te belasten.
de afmetingen van een krat zijn natuurlijk niet ideaal voor de luidspreker, iets kleiner namelijk. Maargoed het idee is om het portable te houden + het idee en de uitstraling van een Hertog Jan kratje happy :) .
Zoek een compacte driver die zich thuis voelt in een compacte behuizing. Lees je even in op het zelfbouw forum en zoek rustig een luidspreker die aan je eisen voldoet.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-5-2007 08:10
Wellicht zelfs iets in de zin van coaxiaal, heb je geen 2 montage gaten nodig (low driver + high driver), maar slechts 1 (coax). Idee erachter is hetzelfde maar de hogetonen komen zeg maar ook uit die coax driver.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-5-2007 09:33
of je neemt een stel "betere" autoluidsprekers welke zich vanuit zichzelf al thuisvoelen in een "open" kratje.

We hebben al wel vaker last gehad met buren omdat het kratje toch wel redelijk veel kabaal maakt! Ik heb helaas niet direct een foto bij de hand, zal eens zien er eentje te schieten van de week.

Gebruikt is een scooter accu, verder zit er een voeding in welke ook meteen oplaad indien nodig.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
8-5-2007 17:41

remco d schreef:

- is het goed voor een versterker om er slechts 1 luidspreker aan te hangen? (of hebben die goedkope autoversterkers een bridge uitgang?)
Zet je balans en fader op die ene speaker dan.
En idd, kijk naar een paar mooie JBL's ofzo, klinkt veel beter dan een PA speaker (die ontworpen is voor een kast met veel inhoud,..)

Of doe nog beter (net als mij) en neem een DeWalt bak, ben je gelijk overal vanaf, gaat hard genoeg om je omstanders te kwallen, is wind en weer-proof, laadt op en kan tegen kleine en grote stootjes sneaky :V
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-5-2007 20:48

martyndegraaf schreef:

En idd, kijk naar een paar mooie JBL's ofzo, klinkt veel beter dan een PA speaker (die ontworpen is voor een kast met veel inhoud,..)
Afhankelijk van de versterker die je er op lostrekt wink ;)
In de bus heb ik volledig JBL (china), bij gebruik van PA boxen heb ik vele malen beter rendement.

Bij gebruik van een (cheap ass) radio'tje zou ik niet verder gaan dan een aardig hifi boxje. (die zijn tweedehands wel op internet te vinden.)
Boxje aanpassen, radio en accu erin en klaar ben je.

Martin.
kvm entertainment
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
8-5-2007 22:18
2 x bewerkt. Laatst door Tijmen-b op 8-5-2007 22:24
Zijn PA speakers vaak niet te zwaar om aan te drijven? Ik denk dat een 12volt versterker veel moeite moet doen om die die speakers in beweging te zetten. Tevens zijn autospeakers vaak freeair, dus je hoeft er geen behuizing omheen te maken met speciefice waardes. Auto interieur of deurpost is dus genoeg klankkast.

Als je budget genoeg hebt moet je gel accu's aanschaffen. Kunnen beter ontlaad worden dan loodaccu's en tevens zijn ze minder zwaar. Maar zijn erg prijzig, ik hou het voorlopig bij oldfashion lood accu's. Kan zo viavia prima 110a/h variante regelen.

Hier trouwens even een voorbeeld van mij eigen kist.

De kist zelf is geheel van aluminium en is overal spatwaterdicht...vroerer zelfs waterdicht.
De kist wordt gebruikt voor tijdens het zeilen (Waterscouting).
Ik heb ooit ook eens een kliko variant en een voorgaande variant gebouwd in een curverkist.
Maar dit vind ik toch prima klinken en zal voorlopig niet anders meer willen. Klinkt toch een stuk beter dan van die JVC boomblasters ::)

Specs:

- Sony radio/cdspeler (mp3) + Remote + AUX voor Mp3 speler
- JBL 3 kanaals versterker 2x 65watt - 1x 120watt RMS
- JBL CS serie 70watt RMS 6x9 speakers
- Lanzar 150watt Rms gepoorte sub in tube (niet op de foto)

foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6
foto7
foto8
Dj sjoerdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2005
Laatste: 18-7-2021
Berichten: 287
8-5-2007 22:21
maak van je foto's ff linkjes maar ziet er goed uit. ik zie dat je ook een extra uitgang er op maakt. en die tulpjes zijn denk ik een ingang?

echt leuk project
tja wat zou ik hier nou neerzetten
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
8-5-2007 22:25
1 x bewerkt. Laatst door Tijmen-b op 8-5-2007 22:28
Ja om bijv Ipod aan te sluiten via tulp. Je hebt tegenwoordig ook USB aansluitingen direct op de headunit zitten.
Maar dit vind ik juist onhandig en ik denk juist dat de kwaliteit hiervan minder is. Vraag mij niet waarom laugh :D

Kist is al af trouwens, zit alleen nog wel af en toe met een warmte probleem. Die JBL amp wordt toch vrij warm als de sub erbij staat. Draai dan ook wel echt op vol vermogen en dat gaat hard! Op koniginnendag kwamen er bootjes voorbij (Utrecht) met van die skytech active speakers aanboord... volledig overstuurd. Mijn set hoor je er dan redelijk goed erbij. De bass is echt op 20m afstand te horen, niet dat je hem zo voelt als bij een concert ofzo. razz :p
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
8-5-2007 22:27

tijmen-b schreef:

Zijn PA speakers vaak niet te zwaar om aan te drijven? Ik denk dat een 12volt versterker veel moeite moet doen om die die speakers in beweging te zetten.
Juist andersom, PA speakers zijn juist (een stuk) efficiënter dan HiFi/Car speakers. Dus met minder vermogen komen er meer decibellen uitrollen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)