Forum > Geluid

100 volt versterking

(42 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
7-11-2006 10:44
zit er geen keuze schakelaar, of vertakkings aansluitingen op de trafo's in de speakers?
90% van alle hoorns kan je sleecteren hoeveel watt ze mogen afnemen,
al dan niet met een keurige stelschroef, of van binnen door een ander draadje van de trafo te pakken in de behuizing van de hoorn.

Verterkers met grotere vermogens van 240 watt 100 volt, zijn er wel, maar zijn verhoudingsgewijs erg duur.
En je moet dan ook je draaddikte in de gaten gaan houden over grote afstanden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
7-11-2006 15:01

Tom schreef:

zit er geen keuze schakelaar, of vertakkings aansluitingen op de trafo's in de speakers?
90% van alle hoorns kan je sleecteren hoeveel watt ze mogen afnemen,
al dan niet met een keurige stelschroef, of van binnen door een ander draadje van de trafo te pakken in de behuizing van de hoorn.

Verterkers met grotere vermogens van 240 watt 100 volt, zijn er wel, maar zijn verhoudingsgewijs erg duur.
En je moet dan ook je draaddikte in de gaten gaan houden over grote afstanden.
Stelschroef oid heb ik nog niet heen gekeken. Zijn de nieuwe dap hoorns.
Maar de qsc isa versterker geeft 2x500 watt over 100 volt. Ik zie hierbij dus iets over het hoofd? Verder geeft de isa 240 watt op 4 ohm. Hij is dus ook als normale versterker te gebruiken blijkbaar.

link qsc isa

Alleen mis ik iets. Want de isa kost rond de 900 euro. Een 200 watt 100 volt versterker van een willekeurig merk kost ook rond de 900. Hoe kan dit dan?

En een draaddikte van 1.5 mm over die afstand is mij vertelt dat goed was. Foute informatie of kan het wel?
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
8-11-2006 11:03
echte 100 volt versterkers met veel vermogen zijn volgens mij zo duur omdat er een bonk van een trafo in zit. Trouwens, die bonken kan je ook los kopen, en aan en gewone einddtrap zetten.

Met de dikte van de draad moet je rekening houden met twee factoren:
vermogensverlies (in de weerstand)
warmte opbouw door de amperage
Bij 100volt kan je nooit te dik gaan.
Wel te dun, alhoewel het vaak lang aan kan want de amperage in 100 volt systemen is nooit hoog.

Dikker is ook betrouwbaarder bij mobiele installaties.

Ik heb ooit een keer een systeem gezien met 7 kilometer draad, met allemaal 2 tot 5 watters erop. Dit was 2,5 draad.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
8-11-2006 20:25
Alweer wat slimmer, bedankt.

Alleen zit ik nog met die isa. Er staat toch echt bij 2x 500 watt. te gebruiken op 70 volt en 100 volt. Dat ding is in verhouding helemaal niet duur. rond de 900 euro. En hij is te gebruiken als normale amp.

Ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie. sad :(
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
8-11-2006 23:19
IS 40W per speaker niet wat absurd hoog voor achtergrod muziek shocked 8O

Ik doe regelmatig 100V systemen ophangen maar dan hebben we het vaak over (RCF) horens die we op een watt of 10 instellellen en de laatste in een straat of hoek willen we nog wel eens op 20watt zetten. Nou daar wil je niet voor staan hoor!

Alles aangestuurd met Monacor PA-2000 eindtrapppen en via 2,5mm2 rood/zwarte "dropveter"

Bij 100V tel je al je aangesloten vermogen op en daar moet je versterken MINIMAAL aan zitten, liefst wat over. In deze techniek bepaalt het vermogen van de speaker/hoorn wat er uit de versterker "getrokken" wordt.

880watt aan 100V kun je ongeveel een heel parcours van een marathon mee hangen mocht je t willen. Kijk maar eens goed naar de horens, vaak kun je inderdaad de achterkap losschroeven en het vermogen instellen. Speel daar eens wat mee. Met een wat of 10/15 kun je al flinke evenementen voorzien, zeker met 20 horens!
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
9-11-2006 06:43
Tja, dat 40 watt veel is weet ik. Maar om nou een maat kleiner in hoorn te pakken dat schiet niet op. 10 inch aan een lantaarn zoiets zie je niet hangen.

Maar ik ga eens kijken of ik het wattage naar onder krijg.

Zelf zat ik altijd met de gedachte: aantal watt = minimale versterkervermogen, en daarna kun je de versterker terugdraaien naar het vermogen dat je wilt.
Maar het begint nu duidelijk te worden allemaar.

Alleen zit ik nog steeds zonder versterker. Stel het vermogen wordt 15 watt per speaker dan nog krijg ik 330 watt totaal. Dit trek 1 versterker ook niet. sad :(

En dan nog die qsc isa dingen, ze beweren veel. Maar prijstechnisch tegenover andere merken kan het niet wat ze opgeven. Dan zou ik bij hun een bmw voor dezelfde prijs als een kia (sorry kia rijders) krijgen. razz :p
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
9-11-2006 19:53
Die Monacor PA-2000 zijn al ruige bakken en leveren dan nog 200W RMS/260W MAX.

In de 100V is het helaas niet als in de PA: ik zet een flinke kast weg en een klein versterkertje... maar zul je met de speakerinstelling al keuzes moeten maken.

PS: Een PA-2000 kostte in die tijd FL 1649,-- ik heb alleen geen idee of het hier om incl. of excl. gaat?
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
9-11-2006 20:08

Timmiej schreef:

Alleen zit ik nog met die isa. Er staat toch echt bij 2x 500 watt. te gebruiken op 70 volt en 100 volt. Dat ding is in verhouding helemaal niet duur. rond de 900 euro. En hij is te gebruiken als normale amp.

Ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie. sad :(
Ik zou graag wel eens antwoord zien op deze vraag... Is er iets met die versterker, of is deze gewoon zo 'goedkoop'? happy :)
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
10-11-2006 10:47

martyndegraaf schreef:

In de 100V is het helaas niet als in de PA: ik zet een flinke kast weg en een klein versterkertje... maar zul je met de speakerinstelling al keuzes moeten maken.
Dus er is ook geen enkele manier om het geluid op afstand te bedienen? Dat gaat dus alleen echt in de speaker / hoorns zelf? Want er zitten wel draai knopjes op de 100 volt versterkers. Dit staat er bij de vpa serie van dap: Individual volume control and master
volume control.

Overigens, geld voor versterking speelt geen rol. Als ik 4 versterkers koop a 250 watt (wat dus voldoet voor 880watt) en ik gooi die op 1/10 van het vermogen dis +- 5 watt per speaker dan ben ik allang blij. Als het maar op afstand geregelt kan worden. Of is er echt geen enkele manier waardoor dit kan? Dus het volume op afstand naar beneden / boven brengen? sad :(
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
DzjarrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 21-8-2016
Berichten: 49
10-11-2006 11:43
Ik denk toch echt dat het het verstandigst is om een dikke trafo erachter te hangen.
Ik kenb een bedrijf hier in de buurt die dus idd meer dan 10 kilometer geluid hebben en die doen dat ook.
Ook een belangrijke reden is dat je het op die manier beter kan beveiligen. Je weet het nooit, maar blikseminslag enzo, daar moet je ook aan denken. Maar nog veel waarschijnlijker: kabelbreueken enzo
En volgens mij is het beter om voor achetgrondmuziek meerdere kleinere speakers te gebruiken. Betere spreiding, maar dan heb je maar een laag wattage nodig.
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)