Forum > Off-Zone

3x Geluidsoverlast = 3x installatie weg :S

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
18-7-2006 15:35
Maar dat is allemaal wek van de organistie, als dj, drive-in of verhuurberijf moet je daar geen rekening mee houden.
exit night into LIGHT
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
18-7-2006 15:36
Vergunningen kun je gewoon bij de gemeente aanvragen. Ze zijn vaak niet eens zo heel duur. Een vergunning voor een buurt- en straatfeest kost in Utrecht slechts €15,10.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
18-7-2006 16:34

Philip_Janssen schreef:

Vergunningen kun je gewoon bij de gemeente aanvragen. Ze zijn vaak niet eens zo heel duur. Een vergunning voor een buurt- en straatfeest kost in Utrecht slechts €15,10.
En aan welke eisen moet je dan voldoen voor deze vergunning?
Zo'n vergunning moet je overigens ook een flinke tijd van te voren aanvragen. Vaak moet er eerst een oproep in het plaatselijke sufferdje worden geplaatst waarna de bewoners vervolgens een aantal weken krijgen om protest aan te tekenen, enzovoorts..
Darth Crossfader
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
18-7-2006 16:53
Dat werkt zo bij bouwvergunningen. Een hinderwet-vergunning (zo heet dat geloof ik) kan je zo halen bij de politie. Bij een scoutingfeest waar ik bij betrokken ben regelen we dat altijd een weekje van te voren oid.

Wij krijgen bij de gemeente Haarlem altijd een vergunning tot 01.00 uur. Of dat standaard is of dat ze dat per gelegenheid/locatie beoordelen weet ik niet.

Voordeel van een vergunning: als de buren gaan zeuren, kun je zeggen dat je een vergunning hebt. Bellen de buren de politie, dan zal die hetzelfde zeggen.

Nadeel: je moet dan natuurlijk ook wel écht om 01.00 uur stoppen met herrie maken, anders krijg je wellicht de volgende keer die vergunning niet meer.
Het moet wel leuk blijven...
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
18-7-2006 17:17
De vergunning kun je meestal aanvragen bij de gemeente. Kwestie van even op de website kijken van de plaats waar je het evenement gaat houden.

Verder zullen de eisen van gemeente tot gemeente verschillen. In het weekend kun je, in Utrecht, een vergunning krijgen tot 01.00u. Door de week (ook op donderdag avond) maar tot 24.00u.
Het aanvragen van een vergunning duurt in Utrecht maximaal 3 weken. Je moet dus de vergunning minimaal 3 weken voor je evenement aanvragen. Maar afgelopen keer had ik de vergunning al binnen 6 werkdagen in huis. Erg netjes dus.

Beperkingen bij een buurtfeest zitten hem met name in de dingen die je neer mag zetten. Tenminste, hier in Utrecht mag je bijvoorbeeld geen partytent opzetten die groter is dan 5 bij 5 meter. Een tent van 6x3 is dus al te groot en valt onder een vergunning voor kleine evenementen. Die is 150 euro en je moet daarvoor een plattegrond inleveren.

Maar nogmaals: dit alles geldt voor Utrecht. Het kan elders best anders geregeld zijn. Meestal weet de gemeente waar je moet zijn en kunnen zijn je verder voorlichten.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
18-7-2006 17:20
Als ik de eerste post zo lees dan denk ik niet dat deze mensen erg hebben meegewerkt.
Zeker niet als je steeds een nieuwe "set" neer zet. Vind ik gewoon aso.

Zelf al meerdere male meegemaakt dat de politie aan de deur komt.
Gewoon muziek ff iets zachter. en ook niet veel harder meer gaan.
Ze zijn bij mij pas 1 keer een 2de keer trug gekomen. Toe zeer dringende vraga of het zachter mocht. Geen boete of iets. Wel toe ik de zelfde agente een week later weer tegenkwam op een ander feest (helaas zeer flauw buurt daar sad :( ) een complimentje dat ik het de vorige keer netjes had opgelost. Of ik het nu weer zo wilden doen.

Nu zet ik hem altijd wel zachter maar niet echt extreem veel. Misschien komt dit wel omdat ik niet vaak echt extreem hard draai.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
18-7-2006 17:45
Ik ben een keer op een verhuurklusje mijn spul ook op zo'n kwijt geraakt. Maar een paar dagen later kon ik het gewoon weer op de locatie van dat feest ophalen. Hadden de jongens van dat feest goed opgelost. Maar een andere keer kan het natuurlijk wel mee problemen opleveren. Was in duitsland, misschien zijn daar de regels anders.
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
18-7-2006 17:59
Vorige week toevallig in duitsland klein tuinfeestje gedaan.

Iedereen was of ladderzat of knetterstoned of beiden. Rond een uur of 1 in een keer een paar zaklampen in de tuin bij de buren, niemand reageerde daarop dus ben ik even naar die zaklampen toegelopen. Was dus politie, de heren stelden zich netjes voor en vroegen wie de verantwoordelijke was. Ik op mijn beste duits uitgelegd dat het een verjaardagsfeest was, de agenten vroegen netjes of het geluid wat zachter kon en ze vertelden ook dat door het warme weer iedereen met de ramen open slaapt en dat daardoor de mensen eerder klagen (in de winter kan je nog het raam dicht doen), Nadat ik beloofd had dat ik het muzieknivo in de gaten zou houden hebben de heren ons nog een fijne avond toegewenst en zijn weer aan het werk gegaan.
We hebben de rest van de avond/nacht rustig aan gedaan en de polizei hebben we niet meer gezien.
Lost in Music
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
18-7-2006 18:03
Ik weet niet hoe dat in mijn geval gegaan is, was er immers niet bij. Zal het deze week wel een keer navragen. Maar de DJ kennende heb ik wel een idee hoe het gegaan is razz :p
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
5-11-2010 10:03
Om te voorkomen dat mensen de informatie uit dit topic voor waar aannemen even de actuele regels in nederland anno nv. 2010:

-Straatfeest of buurtfeest:
Vraag bij de gemeente een kleine evenementenvergunning aan, en indien ze deze niet hebben iig een geluidontheffing, beiden op basis van de APV. de organisator van het feest is eindverantwoordelijke.

-Feest in je eigen huis;
Regel het met de buren en vraag indien het mogelijk is een geluidontheffing aan (niet alle gemeenten doen dit laatste bij feesten die niet openbaar zijn en verwijzen door naar de algemene regel in de APV dat je geen burengerucht mag veroorzaken en laten de beoordeling of iets burengerucht over aan de politie indien deze ter plaatse moet komen, ga in dit geval niet met de politie in discussie over of iets overlast is...jurisprudentie wijst uit dat als 2 agenten iets overlast vind je het kan schudden) de organisator is eindverantwoordelijke.

-Feest in een cafe of ander bedrijf;
De regels uit het Activiteitenbesluit milieubeheer zijn van toepassing, je mag geen normen overschrijden. Simpel gezegd, het geluid moet binnen het bedrijf blijven, als je op straat de muziek herkenbaar hoort heb je een probleem. Er moet wel een geluidmeting overlegbaar zijn waaruit blijkt dat de normen worden overschreden, meestal doet de politie dit niet. Als een agent komt dat de muziek zachter moet, zeker even vragen op basis van welke conclusie dit is. De APV norm van burengerucht is namelijk niet van toepassing op bedrijven.
De meeste gemeenten kennen een zgn. 12-dagen regeling waarmee je een paar keer per jaar als café een ontheffing kunt krijgen om iets meer geluid te produceren dan wettelijk toegestaan. Het café moet dit (afhankelijk van de gemeente regeling) voor het evenement aanvragen, overigens is dit zeker geen vrijbrief om ongelimiteerd overlast te veroorzaken.
Degene die de zaak runt is eindverantwoordelijke.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)