Forum > Newbie Forum

Heb ik een aparte limiter nodig?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
25-7-2017 03:13
Beste diehards (die in 2017 blijkbaar nog steeds actief zijn op dit forum - waarvoor hulde!)

Afgelopen weekend ben ik zo sympathiek geweest mijn ElectroVoice set te plaatsen op een technofeest van een maat. Om kort te gaan: minstens één van de toppen geeft geen hoog meer. Aangezien mijn versterkers 'safe' afgesteld stonden (zonder dat er iemand aan kon), zal het wel komen doordat een van de deejays de vu-meter van de mixer flink boven de 0dB-grens doen gaan heeft ...

Anyway; mijn spijt is groot, maar mijn voornemen om dit soort zaken in de toekomst te PROBEREN vermijden, is nog groter (en ja,ik weet dat limiters nooit 100% bescherming geven).

Set bestaat uit 2 x EV ELX115 (passieve toppen), 2 x EV ELX118 (passieve subs), aangedreven door 2 X EV Q99 versterkers waarvoor een Behringer 2310 (cross-over) zit. Rechtstreeks op mijn DJM zitten dan nog eens 2 x EV ELX118P (actieve subs) ingeplugd via xlr.

Concrete vraag 1: uit mijn tweede top klinkt wel nog 'hoog'. Ik neem echter aan dat de kans groot is dat ook hier beschadiging (immers zelfde blootstelling) plaatsvond en ik dit exemplaar best ook laat controleren?
Concrete vraag 2: welke betrouwbare limiter wordt anno 2017 aangeraden, qua kostprijs/kwaliteit wat in verhouding met bovenstaande set.
Concrete bijvraag: zijn er anno 2017 überhaupt manieren om mijn set 99% foolproof te maken zonder zelf lijfelijk aanwezig te zijn (ja hoor, ik las al jullie topics over verzegeling en aangepaste contracten)?

Groeten
Joris
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
25-7-2017 11:45

Teknoknights schreef:

Concrete vraag 2: welke betrouwbare limiter wordt anno 2017 aangeraden, qua kostprijs/kwaliteit wat in verhouding met bovenstaande set.
Concrete bijvraag: zijn er anno 2017 überhaupt manieren om mijn set 99% foolproof te maken zonder zelf lijfelijk aanwezig te zijn
Nee.
Je sloopt speakers door ze te verwarmen/smelten of doordat de beweging van voor naar achter de groot wordt en ze scheuren. Het laatste kan je behoorlijk goed oplossen met een snelle limiter, het eerste kan je weinig aan doen behalve er zelf bij blijven. Muziek met weinig dynamiek, platgewalst naar nog minder dynamiek doordat de DJ denkt dat de limiter niet voor hem/haar is zal alsnog je speakers laten smelten. Zeker op housefeestjes waar 8 uur lang, zonder pauze tussen de nummers, gebruik wordt gemaakt van jouw apparatuur.
Natuurlijk kan je een limiter zo instellen dat zelfs het meest dynamiekloze signaal geen deuk in een pak boter slaat, maar dan kom je met dit setje niet verder dan het niveau 'achtergrondmuziek'.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1593
25-7-2017 12:10
Met goed ingestelde peak- EN rms-limiter PER driver (dus actief aangestuurde set) ben je behoorlijk safe. Voor de subs heb je dan alleen nog een voldoende scherpe highpass nodig (om te zorgen dat je de Xmech van de drivers niet test).
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
25-7-2017 13:40
Het lijkt me verstandig om je crossover te vervangen door een loudspeakermanagement. Ik denk hierbij dan bijvoorbeeld aan de Behringer dcx2496 maar eigenlijk zal eender welk ander merk ook voldoen. Je kunt dan je filters uitgebreider instellen, een highpass filter op je subs toepassen om te voorkomen dat je ze onnodig belast en kapot speelt, limitter en compressie toepassen en equalisen. Op deze manier haal je nog meer rendement uit je soundsystem en, mits fatsoenlijk ingestelde limiters, zit je ook nog eens redelijk safe. Tevens zijn de instellingen met een wachtwoord te beveiligen dus kunnen onverlaten niet zomaar iets veranderen.
Helemaal hufterproof zal het nooit worden maar zo ben je wel al goed op weg.
Free beats!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
19-9-2017 12:49
Fool proof gaat je niet lukken, wil je dit voorkomen, niet aan verhuren, de schade is groter dan de opbrengst vaak.

Je zou een ev dc one kunnen kopen, heb je al wat meer in de hand.

Speakers sneuvelen bij deze muziek vaak niet door te veel vermogen maar door vervorming.

Enigste manier om een dj uit het rood te houden is van achter hem staan met een scaff pijp, zijn lieden die vaak niet gehinderd worden door overbodige kennis en de spullen zijn toch niet van hun.

Je kunt een huurcontract opstellen wat je laat tekenen dat stuk maken dokken is.

Blijft lastig dit soort kwesties.
DPA 2011C - DPA 4099

Terug naar forum Reageer (zonder quote)