Forum > Off-Zone

Geheime zenders

(83 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
15-6-2006 17:07
Het is mijn muziekkeuze ook niet, maar ik heb ervaring genoeg op het lokale radio vlak (publiek als commercieel in NL en BE) om een oordeel te geven buiten de muziekkeuze om.

Ik vind de piraten van tegenwoordig en het gros van de lokale omroepen niets anders dan ether vervuiling. Dat voor mij de boetes en gevangenisstraffen op de ether piraten niet hoog genoeg en zwaar genoeg kunnen zijn lijkt me na mijn vorige verhaal wel duidelijk. Ik vraag mij af of dat er iemand in dit topic weet wat de publieke lokale en regionale omroepen de gemeenschap kosten om in stand te houden. Terwijl het meerendeel van de lokale omroepen het zelfs met die publieke sponsoring het vrijwel niet voor elkaar krijgt om aan de mediawet te voldoen, laat staan dat ze het voor elkaar krijgen om dusdanig goede programma's te maken dat ze het maximale uit de wettelijk toegestane hoeveelheid reclameblokken en sponsoring weten te halen. De regionale omroepen is een geheel ander verhaal waarom ik daar tegen ben in de huidige vorm. En dan vergeet ik gemakshalve maar even alle kosten die het oprollen van de goed bedoelende ether piraten met zich mee brengen.

Daarnaast wel hulde voor de commerciele lokale en semi regionale omroepen die zonder overheidssteun er nog euro's mee verdienen ook...
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
15-6-2006 17:46
(...)Wanneer houdt men in dit land nu eens op met het lekker negatief 'over één kam scheren' van álle lokale omroepen???? De subsidiebijdrage is doorgaans hooguit 1 euro per huishouden (dus *niet* per inwoner) dus daar wordt je als omroep echt niet rijk van. Wel of geen commercieel inzicht, je bent een publieke omroep, wat betekent dat je aan bepaalde eisen moet voldoen. Én aan die eisen voldoen, én zonder subsidies draaien is vrijwel onmogelijk. Bovendien is het aantal reclameminuten dat je als lokale omroep mag uitzenden vrij beperkt.
En inhoudelijk: er zijn wel dégelijk omroepen die, met een bijdrage van de gemeente, én reclame-inkomsten een goede omroep neer kunnen zetten. En geloof me, dat kost een hoop geld.

Overigens, zoals jij je dus een lokale omroep voorstelt (en zoals ik dat ook in grote lijnen zie), is het onmogelijk om dat commercieel vol te houden. Alle commerciële radiostations lijken niet voor niets zo op elkaar, dat is de enige manier om voldoende reclame-inkomsten binnen te krijgen om je eigen broek op te houden.
Het is een simpel vastgesteld feit dat het meerendeel van de lokale omroepen bestaat uit mensen die denken dat ze ook wel radio kunnen maken en binnen een omroep tegen elkaar gaan oplopen boksen met als gevolg dat je verschillende kampen krijgt . En dit helpt zeker niet mee aan de professionaliteit binnen een omroep. Het hoeven van mij echt geen top redacteuren, techneuten of presentatoren te zijn, maar de groep platendraaiers mag van mij wel wat minder.

Klopt, over 2003 bedroeg de gehele overheidssponsoring van de lokale omroepen bijna 6 miljoen euro en dat is zonder de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). Als je daar de regionale omroepen nog eens bij optelt kom je op het schrikbarende bedrag van 117 miljoen euro. Als je dit afzet tegen de vrij lage kwaliteit en vrij beperkte verslaggeving (bij regionale omroepen) vind ik het een dure hobby. Daarnaast ontgaat mij nog steeds het nut van het hebben van een lokale omroep in gemeenten van 10000 inwoners.

Het is ook niet de bedoeling dat je rijk wordt van de subsidie als lokale omroep. Deze is bedoelt als zetje in de rug de goede kant op. Ondanks dat je aan bepaalde eisen moet voldoen hebben die eisen speelruime zat. 12 minuten per uur met een maximum van van vijftien procent van de zendtijd per dag op een programmanet en tien procent van de totale zendtijd per jaar. Als je een goed luistergebied hebt (zeg een 100.000), de programmanetten (radio en kabelkrant, wanneer leren lokale omroepen nou eens dat TV veel te duur is) goed benut dan moet daar financieel ook echt iets uit te halen zijn. En nee dit is niet iets wat ik hier terplekke uit een duim zuig, maar waar gewoon complete formats, rapporten en haalbaarheidsonderzoeken van zijn. De regels voor nieuwsverziening is er ook eentje waar de gemiddelde lokale zijn nek overbreekt terwijl dat niet eens zo moeilijk hoeft te zijn. En dan hoef je niet eens een regionale omroep door te prikken.

Hebben we toch iets gemeen wink ;)
De grote fout die altijd gemaakt wordt is dat voor een lokale commerciele het vergelijk wordt gemaakt met een landelijke commerciele. Lokale luisteraars zitten niet te wachten op een zoveelste Q-music, Veronica of ID-T radio. Die willen het nieuws van de straat. Mensen zijn nog steeds enorm geil op het horen of zien van een kennis, buurman, partner of kind op radio en TV maak daar dan gebruik van. Sta op die school bij een diploma uitreiking, programmeer een eindexamen item dagelijks of ga in het weekend de horeca langs in de late uurtjes met een zender. Dan bereik je luisteraars in de doelgroep met geld wat ze te besteden hebben. Dan kun je een goede horizontale programmering maken met mensen en apparatuur. En voor de eerste financieringen zonder subsidie zijn er ook legio mogelijkheden.

Maar om een kort verhaal nog langer te maken en nog verder af te dwalen wink ;)
Het is mogelijk om lokaal jezelf te bedruipen, alleen moet je dan wel van je trots afstappen en samenwerking zoeken met andere omroepen (en fuseren) of de sprong in het diepe wagen en zelf vanaf 0 beginnen.

Als iemand deze discussie wil voortzetten is het misschien handig om er een apart topic over te openen of om gewoon in mijn mailbox te vallen. Dan dwalen we hier ook niet zover af van het werkelijk onderwerp.
DjnickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 2-5-2018
Berichten: 12
5-7-2006 12:14
In 2003 was er een geheime zender, ik zal de naam niet noemen laugh :D,
draaiden met een mast van 110 meter, en 12 kw.. voor 1 weekendje.
na 2 dagen werden ze gepakt. Boete... €10.000 na een rechtzaak, voor de rechtzaak was de boete boven de €50,000!!

Ongelofelijk zon hoge boete! shocked 8O
Als je wordt opgepakt na draaien denken ze dat je een crimineel bent... Ongelofelijk..

(ps. deze zender was nog te bereiken in Denemarken shut up :X )
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
5-7-2006 14:03

djnick schreef:

denken ze dat je een crimineel bent... )
Sterker nog, je bent dan gewoon crimineel.
Dit soort dingen mogen niet en elk normaal denkend mens weet dat echt wel.
Zo niet.. dan ben je niet crimineel maar gewoon een randdebiel.
Zo'n boete kan voor mij niet hoog genoeg zijn.
Je drukt gewoon een aantal zenders uit de lucht met dit soort praktijken, enig idee hoeveel schade die daardoor lijden? Of tenminste dan de bedrijven die een flinke smak geld hebben betaald voor een paar seconden reclame?
Darth Crossfader
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
5-7-2006 17:09
Nou is dit voorbeeld natuurlijk wel een heel extreem geval...
Een paar boerenjongens in een schuur is een heel ander verhaal, die komen een paar kilometer.. (hierbij moet je natuurlijk wel denken dat zij ook proberen steeds verder te komen)
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
DjnickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 2-5-2018
Berichten: 12
6-7-2006 12:33

djnick schreef:

denken ze dat je een crimineel bent... )

DJ.T schreef:

Sterker nog, je bent dan gewoon crimineel.
Haha, ieders zn mening..
maar ze zaten op een vrije freqentie.. dus ze drukten geen legale zenders er af..
en zeker weten dat die jongens ook sponsors hadden, hoe wil je dat anders allemaal betalen..??!
Oké als je andere zenders der af drukt, dan ben je wel fout bezig, maar zo niet, dan snap ik niet waarom zulke hoge boetes nodig zijn?

Tim versteeg schreef:

Nou is dit voorbeeld natuurlijk wel een heel extreem geval...
Een paar boerenjongens in een schuur is een heel ander verhaal, die komen een paar kilometer.. (hierbij moet je natuurlijk wel denken dat zij ook proberen steeds verder te komen)
Zeker, eerst een klein zendertje van 350 watt, dan een 1 kw, dan... enz.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
6-7-2006 13:45
En dan schroeven we het zendertje zo ver mogelijk op, en de gemiddelde piraat heeft nog nooit van stokkemasker gehoord, laat staan dat hij over de apparatuur beschikt om te meten of z'n signaal er binnen zit. 'nee hoor', we zitten op een vrije frequentie dus we storen niet'. En wat als de harmonischen van jouw niet-goedgekeurde-zover-mogelijk-opgeschroefde zender ineens in de luchtvaartband terecht komen????
maar zo niet, dan snap ik niet waarom zulke hoge boetes nodig zijn?
Daarom dus...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DjnickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 2-5-2018
Berichten: 12
6-7-2006 16:10
fabriekszenders worden niet opgevoerd zijn eenvoudig te ingewikkeld dus....
Fabriekszenders storen niet! (zolang je alles op de juiste manier aansluit)
Zelfbouwzender kunnen storen...
maar ja, inderdaad alles geheime zenders worden hier over 1 kam geschoren.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-7-2006 16:30

djnick schreef:

fabriekszenders worden niet opgevoerd zijn eenvoudig te ingewikkeld dus....
Dus die vermogensregelaar is te moeilijk om te verdraaien op een gemiddeld fabrieksbakje? Volgens mij is dat niet veel moeilijker dan het ronddraaien van een knopje op je mixer (...).
Fabriekszenders storen niet! (zolang je alles op de juiste manier aansluit)
Sommige zenders hebben een limiter ingebouwd die toch nog toelaat dat de zender buiten het stokkemasker terecht komt. Ook bepaalt de gekozen frequentie (en plaatsing EN afstelling van de antenne(s)) of er wel of niet storing op gaat treden.
maar ja, inderdaad alles geheime zenders worden hier over 1 kam geschoren.
Je bedoelt dat de opmerking dat het niet mag over 1 kam scheren is? In dat geval heb je helemaal gelijk (...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
6-7-2006 21:47

Dré schreef:

maar ja, inderdaad alles geheime zenders worden hier over 1 kam geschoren.
Je bedoelt dat de opmerking dat het niet mag over 1 kam scheren is? In dat geval heb je helemaal gelijk (...).
Nee dat zie je beetje verkeerd, de verschillende ether piraten worden over 1 kam geschoren.. Ik vind dat er een verschil is tussen 16 jarige jongens in een hok die op hun zaterdagavond hun zender gebruiken en niet verder komen dan een paar kilometer, en piraten die er heel veel achter zitten en kilometers ver komen. Of kwalijker piraten die wel en die niet op de andere zenders storen.

(durf ik zomaar de baas aan te vallen shut up :X , straks ben ik weer een ezelsoor sad :( )
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)