Forum > Off-Zone

Het bouwen van een Dj Meubel

(144 reacties. Pagina 1 van 15)
Moderator(s): Dré
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
18-2-2006 19:24
Goedendag allemaal,

Deze vakantie ga ik beginnen met het bouwen van een Dj meubel. Het leek mij een leuk idee om een soort van 'how-to' te schrijven voor de mensen die ook van plan zijn iets dergelijks te bouwen. Ik zal zoveel mogelijk uitleg geven en zoveel mogelijk foto's plaatsen om een zo'n goed mogelijk beeld te creëeren voor de lezers.

Het is niet mijn bedoeling jullie uit te leggen over de technieken van het bouwen zelf: het gaat meer om het geven van een indicatie van hoe het ongeveer in zijn werking gaat e.d. Zelf ben ik ook niet een superster in het doe-het-zelf-en: ik krijg dan ook hulp van mijn vader.

Vragen, tips en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom!

Oke, laat ik beginnen met waar ik zelf begonnen ben: inspiratie opdoen. Ik heb een tig-aantal sites bekeken waar foto's stonden van dj-tafels.
Voorbeelden van sites:
Booth van Ger-E
Dj Furniture

Ik heb gekozen voor MDF 18 mm, omdat je hiermee een net resultaat verkrijgt, althans, als je het goed doetwink ;)

Vervolgens heb ik zelf een ontwerp gemaakt. Wegens ruimtegebrek heb ik ervoor gekozen om alleen mijn draaitafels en mengpaneel erin te verwerken, en mn cd-spelers te bevestigen aan de muur d.m.v een wandsteun. Ik heb mn tekeningen op papier gemaakt, maar om het aan jullie te laten zien heb ik alles ook nog eens uitgetekend met photoshop:
Voorkant
Bovenkant

Ik hoop dat de tekeningen een beetje duidelijk zijn!wink ;) En vanzelfsprekend niet op schaal.
Laxap heeft me laatst aangeboden om een 3d tekening te maken met autocad. Ik heb hem daar over gemaild. Daar horen we dus nog van.

Uitleg bij de tekeningen:
- Voorkant: Bestaat uit feitelijk 3 delen: 2 'poten' en het bovenste gedeelte. De binnenmaat van de 2 onderste delen is 500 mm (dus de buitenmaat incl het hout is 536 mm). Ik heb gekozen voor 500 mm omdat ik deze maat zo vaak mogelijk wil aanhouden ivm de breedte van de platen MDF. In het midden blijft dan een ruimte van 269 mm over, waar ik één plank tussenzet om wat spullen neer te leggen zoals een koptelefoon. In de poten zelf is er ruimte voor vinyl, cd's en een versterker. De hoogte van de ruimte is uiteraard zelf te bepalen.
Het bovenste gedeelte is de plek waar de TT's en de mixer worden ingebouwd. De mixer en draaitafels zijn beide 90 mm hoog, dus ik heb gekozen voor een hoogte van 90 mm opdat de rand van de TT's en de mixer precies gelijk loopt met het tafelblad.
Tenslotte een werkhoogte van 1050 mm. Op deze hoogte mix ik nu ook en dat bevalt me prima. Deze maat ga ik dus ook weer aanhouden.
- Bovenkant: Een breedte van 1341 mm (in hoeverre dit exact lukt moet ik nog even afwachten). Ik heb 30 mm gerekend voor de randen, en iets meer dan 30 mm ruimte tussen de mixer en TT's. Dit ivm met het feit dat er ooit nog eens een andere mixer komt. Ik heb dus de grootste breedte van een toekomstige mixer genomen en die maat aangehouden. Aan de bovenkant 2 spotjes in de tafel zelf die gericht worden naar de muur. Lijkt mij een leuk effect en zal de gehele tafel voldoende belichten. Exacte maten heb ik nog niet genomen. Als het bijna klaar is zie ik wel hoe het uitkomt.

Dan de kleur. Aangezien mijn kamer de kleuren zwart en grijs met hoofdzakelijk felgroen bevat, heb ik ervoor gekozen om het hele meubel groen te verfen. De achterwand waar het tegen aan komt te staan is aan de onderkant zwart en aan de bovenkant grijs. De twee zijmuren groen.

De achterkant van het meubel blijft in eerste instantie open, zodat je er door heen kunt kijken. Mocht het zo uitkomen dat het niet lijkt, maak ik er alsnog een achterkant aan. Het bovenste gedeelte heeft uiteraard wel een dichte achterkant.

Met dit plan in mij hoofd ben ik met mn vader naar de praxis gegaan om het hout aan te schaffen. Van te voren heb ik natuurlijk opgeschreven welke formaten hout ik nodig had. (Aangezien ze bij de praxis kosteloos je plank zagen) Vervolgens heb ik het volgende aangeschaft:

Voor het bovenste deel:
- 1x 1341 x 500
- 2x 72 x 500
- 2x 1305 x 72

(Eigenlijk had ik 2 nodig van de bovenste planken maar om de kosten te drukken gebruiken we hiervoor hout dat we thuis nog op voorraad hebben. Het komt verder toch niet in het zicht.)

Voor de onderste delen:
- 4x 942 x 500
- 5x 500 x 500

En de middelste plank:
- 500 x 269

Voor het monteren:
- Setje van houtboor + deuvels (houten pluggen) + dopjes om plek van deuvels op te meten
- Groot aantal extra deuvels
- Houtlijm

En:
- Grondverf

(Het groene verf halen we later op: dit hebben we voorlopig nog niet nodig.)

Foto's:
Hout
Hout
Hout
Overige

Ik weet zo de prijzen niet meer uit mn hoofd, maar in totaal was ik 68 euro kwijt.

Dit tot nu toe. Morgen ga ik een begin maken met het in elkaar zetten. Dan zal ik uiteraard hier de vorderingen plaatsen!

Groeten Dj Steev
Carpe noctem
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
18-2-2006 21:15

djsteev schreef:

Laxap heeft me laatst aangeboden om een 3d tekening te maken met autocad. Ik heb hem daar over gemaild. Daar horen we dus nog van.
Daar zijn ze dan happy :)

Ik heb de tekening in:
AutoCAD 2000 (bouwtekening)
AutoCAD 2006 (bouwtekening)
Sketch-up 5.0 (3D model)
PDF (bouwtekening & 3D model)
JPEG (3D model)

Moet wel genoeg zijn dacht ik zo.
Cyberlights in the house :D
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
18-2-2006 21:33
Ja super! Wordt het verhaal een stuk duidelijker van!
Carpe noctem
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
18-2-2006 22:26
Ik ben nou ook een meubel aan het maken heel simple maar wel effectief voor mij.
Hoef alleen nog te schilderen dan weer uitelkaar en op mijn slaapkamer neer zetten.
Ik zal maandag even een tekening maken ervan.

Met alle maten erbij.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
19-2-2006 19:54
Ben vandaag begonnen met het bouwen van de meubel! En tot mijn verbazing ging het sneller dan gedacht!

Zoals hierboven beschreven zal het meubel bestaan uit drie delen: elk deel wordt dus apart in elkaar gezet.

Ik ben begonnen met de twee onderste delen, de poten. Voordat we beginnen met het boren van gaatjes hebben we eerst alles globaal op elkaar gezet:
Klik

En toen begonnen met de gaatjes:
Klik
Klik

Deuvels lijmen en erin zetten:
Klik

Andere kant ertegenaan zetten en de eerste is klaar (Hij staat nog op de kop):
Klik

Voor de stevigheid tijdens het drogen heb ik een latje dwars gemonteerd (Beetje onduidelijk):
Klik

En de andere poot gaat op dezelfde manier.

Daarna ben ik begonnen met het bovenste gedeelte, dat meer problemen opleverde dan verwacht. Ik was namelijk van plan om een andere plank te gebruiken voor de onderste gedeelte. Maar door een misverstand tussen mn vader en ik bleek dit toch niet erg verstandig te zijn. Daarom waren we in eerste instantie toch van plan nog een plaat erbij te kopen. Maar omdat we het 'afval' van het zagen ook hadden meegenomen konden we toch nog een goedkopere oplossing vinden. Op de foto's wordt de oplossing wel duidelijker.

Dus, eerst weer gaatjes boren voor de deuvels:
Klik

Lijmen:
Klik
Klik

Vervolgens de bovenkant uittekenen, rekening houdende met de schanieren van de TT's:
Klik
Klik
Klik

Voor de zekerheid toch maar controleren of alles echt past:
Klik

Resultaat:
Klik

Hier staat het bovenste gedeelte te drogen. Zoals je ziet hebben we de onderste randen dichtgemaakt op de plaatsen waar de TT's en de mixer op staan. Geeft hetzelfde effect als een complete plaat
Klik

Alles in elkaar en staat te drogen:
Klik

Tenslotte alles maar boven op elkaar gezet:
Klik
Klik
Klik
Klik

Ik laat alles vannacht lekker drogen, morgen is het tijd voor de eerste laag grondverf! Ik houd jullie op de hoogte!
Carpe noctem
SpacecrapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2003
Laatste: 22-5-2013
Berichten: 35
19-2-2006 20:48
geweldig initiatief dit!! ik ben namelijk zelf ook van plan een meubel te maken en mijn idee komt vrijwel geheel overeen met wat je nu aan het doen bent!! en aangezien ik niet echt een geboren klusser ben kan ik hier nog veel van leren! laugh :D
yesterday is history - today is a gift - tomorrow is mystery
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
19-2-2006 21:09
Prima! Daarom ook deze how-to wink ;) Succes alvast!
Carpe noctem
DJ CubenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 5-12-2008
Berichten: 72
20-2-2006 10:18
Ben ook van plan om een meubel te bouwen en vind dit hier goed om na te lezen enzo.

Veel succes verder nog é! wink ;)
/////////
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
20-2-2006 14:14
Zo, weer een ochtend aan het klussen geweest. Vandaag ben ik begonnen met de eerste laag grondverf. Aangezien het hout erg goed de verf opneemt zal ik waarschijnlijk wel 2 à 3 lagen moeten aanbrengen. Dit zie ik later wel, eerst een paar foto's van vandaag:

Dit dus:
Klik
Lalawink ;):
Klik
#1:
Klik
Jaja, that's my namesneaky :V
Klik
Bovenkant:
Klik
Klik
Klik
Het gat voor de bekabeling:
Klik
Onderkant:
Klik

Uiteraard ga ik morgen weer verder. Waarschijnlijk morgen ook maar mooi afwerken met plamuurhappy :)

To be continued..
Carpe noctem
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
20-2-2006 19:05
Ziet er netjes uit!

Alleen even een vraagje: dat gat voor de bekabeling, krijg je daar wel een stekker doorheen?

En ten tweede, laat je je stofkapper er opzitten? anders had je net zo goed de houders er af kunnen schroeven (indien mogelijk natuurlijk)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)