Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 59 van 61)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
27-11-2012 12:40

Frank76 schreef:

Waarom zou je dit met Truss en Backdrop oplossen?
In een fabriekshal zou ik denken aan Baffle's aan het plafond en andere opties.
Als je dan al met Backdrop werkt, waarom niet aan een Spur rail ofzo? Kan ie ook nog eens worden open geschoven.
Truss lijkt me een erg dure oplossing.
Er is voor deze optie gekozen omdat de backdrops al aanwezig zijn/waren en hier een evvoudig ophang systeem voor nodg was. Uit esthetisch oogpunt is gekozen voor Truss, daarnaast voor de verkoopwaarde over bijvoorbeeld 2 jaar. (truss behoud (redelijk) zijn waarde) Een rail is nog in bespreking om ana de truss te bevestigen. ivm aanwezige sprinkler installatie kan er niet gewoon aan het dak iets vast gemaakt worden. Er zal dus eerst een overspanning gemaakt moeten worden tussen de pilaren. Waarbij de voorkeur / en gekozen is voor Truss.

Eventueel geen midden punt dmv een steel is een goede optie, zal het geheel eens goed bereken. (mijn insteek was, 5M overspannning, voorbereid op eventueele sfeerlampjes toe-tevoegen.

(de fabriekshal zal gebruikt gaan worden om sportlessen in te geven, er word dmv een doek iets gedaan aan de echo en geluidsoverlast tussen verschillende gedeeltes in de hal)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
28-6-2013 11:34
Ik weet niet of het al besproken is, maar stel ik wil 20m truss aan 1 lengte vliegen, en heb 4 1000kg hand takels tot beschikking. In die truss moet ehm. Ik roep even 8 stangen met elk 4 multiparren en 4 ps15 toppen.

Hoe beteken ik hoeveel kg ik in de truss mag hangen en op welke plekken er een takel moet komen?

Edit: ter verduidelijking: een tekeningetje, twitpic.com/czmh6k
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
2-7-2013 02:00
Ja en nee.

Het is totaal afhankelijk van je truss.
We gaan er nu van uit dat je truss de last kan hebben met de deflectie die takelen met hantakels opleverd.

Ja het kan met 4 1 tons hantakels.
Let op dat de middelste 2 takels meer last pakken dan de 2 buitenste.
Verdeel de 4 takels over de 20m truss, begin vanuit het midden te meten.

Hoe je het berekend is gewoon basis wis- en natuurkunde.

(Ik neem geen enkele verantwoording)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
5-7-2013 23:41
Bram, hoe ben je ertoe gekomen om de set met 3 takels in te hangen? Ik zou de truss in 2-en verdelen en met 4 takels inhangen. Zo weet je zeker dat je je truss niet "buigt" doordat een van de takels sneller hijst. (daarna alsnog aan elkaar tikken zou kunnen.

Zag een foto op FB voorbij komen. De manier van je truss "aanslaan" is juist. Echter moet je nu rekening houden met je maximale belasting van de truss. Deze moet immers met deze manier van aanslaan gehalveerd worden!

foto posten en leren wat er evt verbetert, anders zou kunnen? Of commtaar geven over een juiste manier?

Ik zeg niet dat het foutief is... ik heb op enkele punten echter wel bedenkingen. Ook ivm behoud van materiaal.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
13-7-2013 00:01

Watt-Xtra schreef:

Zag een foto op FB voorbij komen. De manier van je truss "aanslaan" is juist. Echter moet je nu rekening houden met je maximale belasting van de truss. Deze moet immers met deze manier van aanslaan gehalveerd worden!
Wil je mij even uitleggen waarom de manier van aanslaan, de belasting van een truss gehalveerd moet worden?
Truss is een constructie wat gemaakt/ontworpen is om lasten zo evenredig mogelijk te verdelen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
13-7-2013 13:43

Douwe schreef:

Watt-Xtra schreef:

Zag een foto op FB voorbij komen. De manier van je truss "aanslaan" is juist. Echter moet je nu rekening houden met je maximale belasting van de truss. Deze moet immers met deze manier van aanslaan gehalveerd worden!
Wil je mij even uitleggen waarom de manier van aanslaan, de belasting van een truss gehalveerd moet worden?
Truss is een constructie wat gemaakt/ontworpen is om lasten zo evenredig mogelijk te verdelen.
De truss is nu bevestigt aan de bovenste liggers. Dit houdt in dat de krachten hangen op de tussenspijlen tussen bovenste en onderste liggers. Prolyte heeft het met een aantal duidelijke tekeningen in de boeken staan. Hoe aan te slaan en welke percentage belasting je daarbij moet hanteren. Indien je de truss volledig omslaat met hijsband, sling, softsteel, steel. Dan verdeel je je krachten over zowel de onderste als ook bovenste liggers. Je "ondersteunt" nu ook de onderste liggers.

Met ligger bedoel ik de 50mm buizen, spijlen zijn de dunne tussenstukjes. (zijn daar eigenlijk officiele namen voor?)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
16-7-2013 19:34
Duidelijk, het was mij niet bekend dat het om Prolyte ging en welke manier van aanslaan werd gebruikt.
Ligger en spijlen zijn vrij gangbare manieren van omschrijven.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
PimvandewalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2009
Laatste: 24-3-2016
Berichten: 21
25-9-2013 15:33
Beste New-liners,

Ik heb een vraag over een truss constructie met daarin een banner.
ik wil een truss constructie met daarin een banner maken van 8M hoog met daarin een banner van 6*1.
Nu zou ik willen weten hoe ik kan berekenen of deze constructie stevig is en niet omwaait.
heb een tekening toegevoegd in de link in het bovenste stuk komt de banner

www.dropbox.com/sh/16fjrbkpljprhhc/JEPoZluA_N

Alvast bedankt,

Pim van de Wal
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
26-9-2013 01:40
Hallo Pim,

Is altijd lastig wanneer waait iets niet om. Goed dat je er over nadenkt.
De mooiste manier zou zijn:
2x T stuk aan de onderkant
4x 4M (dus een stuk van 4M truss eraan
op deze poten wat extra gewicht toevoegen
En om je T stuk te verstevigen 4 buizen scaffen vanuit de poot omhoog naar het je "base" stuk.

Dan durf ik je te verzekeren dat het aardig mag gaan waaien voordat er iets met die constructie mis gaat.

Tip, gebruik een mesh doek als banner deze laten iets wind door en daarmee bouw je niet gewoon 1 vlieger van 6m2
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
PimvandewalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2009
Laatste: 24-3-2016
Berichten: 21
26-9-2013 08:34
Hee,

Bedankt voor je reactie, goed idee van het mesh doek.
alleen ik heb niet veel ruimte op de grond ik zat er nog aan te denken om een beton blok tussen de poot naar achteren te zetten.

Bedankt,

Pim

Terug naar forum Reageer (zonder quote)