Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 5 van 61)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 390
23-11-2005 20:35
Oké ik heb er even geen tijd voor gehad, maar laten we eens voorzichtig beginnen.

Eerst eens alle gewichten tellen:

Truss 22,8 kg
Parren 31,2 kg
Mac’s 51 kg
Spiegelbol 9 kg
Kabels 9,8 kg
Statiefadapters????? 10 kg?

Totaal: 133,8 kg

Statief TE 03 x 2

2 x 100kg x 0,75% = 150 kg

Volgens de tekening is alles redelijk universeel verdeeld, dus 150kg-133,8kg =16,2 kg.
Deze last mag dus op deze 2 statieven omhoog gebracht worden. We hebben nog 16,2 kg speling over.

Omdat alles symmetrisch hangt, hebben we alleen links te maken met een (meer) belasting van 3,8 kg aan kabel. Dit zit nog steeds binnen de 8,1 kg die we per statief er nog bij mogen doen, dus geen probleem. Bovendien heb ik het totale kabelgewicht gerekend, dus de helft van die 3,8 zat eer al bij in gerekend. Feitelijk is statief 1 dus meer belast, maar dat is hier verwaarloosbaar klein.

Nu de truss. Uit de prolyte tabel kunnen we halen, dat x30d, voor een overspanning van 6 meter, een gelijkmatig verdeelde last mag hebben van 98,2 kg per meter. Dit is dus in totaal 589,2 kg. Omdat we hier mensen onder willen laten, moeten we de vf. Verdubbelen, deze 589,2kg wordt dus 294,6 kg.

We hebben in de truss hangen, de mac’s de parren de spiegelbol en wat kabel. Bij elkaar15,6+25,5+9+25,5+15,6+5=96,2kg

294,6-96,2=198,6kg over.

In dit geval is er dus geen enkel probleem en is dit dus gewoon veilig.

Je kan dit alles natuurlijk ook in puntbelastingen uit gaan rekenen, maar dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. (het blijft symmetrisch belast.)

Zou je dit zelfde verhaal aan 9 meter truss hangen(niet ondenkbeeldig) dan krijgen je statieven er 11,4 + 3 kg kabel bij. Dan zit je dus al zo goed als op je maximum.

De truss mag dan nog maar 9x41,5x0,5=186,75 kg hebben. Dat komt nog altijd goed, maar is minder dan dat we in totaal op 6 meter over hebben.

Feit blijft: statieven zijn zo maar overbelast, truss niet zo snel. Tenzij we corners gaan gebruiken.

Leer er maar weer van. Wie volgt, al dan niet met berekening?

klunz
wink ;)
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
23-11-2005 20:37
Moet je, bij de lastbepaling van de statieven, niet ook daar met Vf=10 gaan rekenen in dit geval (met mensen die er onderdoor kunnen lopen)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 390
23-11-2005 21:20
Als het goed is, hebben de meeste statieven van hun zelf al een dubbele zekerheid. Zo heeft b.v. een v&b de rem op de lier en de pinnetjes in de gaten. Een manfrotto de mogelijkheid tot het dubbelklappen van het handvat, en een spanschroef. Een power drive 2 spanschroeven. In dit geval is dit dus een verdubbeling! Het hoeft nl. niet altijd een vf. 10 te zijn. De stelregel is, "als er mensen onder kunnen komen verdubbelen we de vf." Heeft je statief dus geen mogelijkheid tot dubbele borging, zul je idd. het max toelaatbaar gewicht door 2 moeten delen.

Gelukkig is dit in praktijk niet zo vaak dat je maar een enkele borging hebt. In ons voorbeeld van hiervoor, zou je dan nog maar 100*2*0.75*0.5=75kg over 2 statieven mogen verdelen. Hier nog even de truss af, en dan waren de 2 mac's alleen al te zwaar geweest wink ;) Stel je voor hoe veel kunstwerken dan niet meer zouden mogen shocked 8O

Ik heb zelf eens aan een klus een copie van de rf40? overgehouden, (een collegabedrijf liet dit met inladen achter, en vond het niet de moeite om dat ding bij mij op te halen) het betreft hier een doughty, deze heeft maar 1 schroef om te vergrendelen, mooi statief, niks mis mee, en gebruik hem regelmatig. Maar moet wel de toelaatbare last steeds door 2 delen. Nu gebruik ik dit statief en de ref 40's alleen maar voor een t-bar, dus bij mij geen probleem. Maar het is idd een puntje van aandacht.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
23-11-2005 21:37
Moet je perse in het bezit zijn van de truss om hier wat te plaatsen? Zo niet dan heb ik nog een leuk rekenvoorbeeldje.

Gebruikte materialen:
Alulite PQ30-001 Corner 45 Degrees x4 (fel blauw)
Alulite PQ30-003 Corner 90 Degrees x4 (donker paars)
Alulite PQ30-016 Cross 4 way x2 (groen)
Alulite PQ30-150 Straight 150 cm x6 (oranje)
Alulite PQ30-200 Straight 200 cm x2 (licht blauw)
Alulite PQ30-300 Straight 300 cm x4 (lila)

Over de voorste balk hangen (de hoogste dus):
Links en rechts op de hoek een Clay Paky ALPHA SPOT 1200 Moving head. (37 kg ps)
In het midden van de balk een spiegelbol van 75 cm (7 kg)
2x Clay Paky GOLDEN SCAN 4 (37 kg ps)

Achterste balk (en dus ook de laagste balk):
4 x Clay Paky GOLDEN SCAN 4 (37 kg ps)

Kabels lopen allemaal aan de rechterkant weg, kabel is 1,5 Kg/m1.

Schetsen:
1,2,3 en 4

Het hele zooitje komt op een podium te staan waar geen publiek bij kan komen.

Ik weet alleen niet hoe zwaar en hoeveel gewicht de truss mag hebben. Waar kun je dit vinden?

En nogmaals dit is dus niet een echte situatie. Voordat ik dit heb ben ik wel heel wat jaartjes verder (als dat ooit zou gaan lukken).

Het leek mij intressant om te zien hoe dit soort constructies berekent worden.
Cyberlights in the house :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-11-2005 21:40
Even nakijken wat de kruisstukken mogen hebben, hefboom-formule loslaten op de "bovenarmen" en je komt eruit dat de kruisstukken dit NOOIT kunnen en mogen hebben.

Die kruisstukken gaan compleet vervormd uit deze constructie komen, alleen al door het eigen gewicht van de truss. Is denk ik nieteens een berekening voor nodig.
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
23-11-2005 21:45
Dan ben ik benieuwd hoe ze dat bij yorin drive-in show voor een paar jaar geleden voor mekaar gekregen hebben. Daar hadden ze namelijk deze constructie ook. Alleen dan ipv die moving heads gewone scanners.
Cyberlights in the house :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-11-2005 21:46

Laxap schreef:

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat bij yorin drive-in show voor een paar jaar geleden voor mekaar gekregen hebben. Daar hadden ze namelijk deze constructie ook. Alleen dan ipv die moving heads gewone scanners.
Niet echt gemakkelijk te berekenen, maar wat wel een oplossing kan zijn: Spanbanden tussen de bovenkanten en onderkanten van de constructie, zodat de kruisstukken minder te verduren krijgen.
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
23-11-2005 21:48

JeroenVDV schreef:

Laxap schreef:

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat bij yorin drive-in show voor een paar jaar geleden voor mekaar gekregen hebben. Daar hadden ze namelijk deze constructie ook. Alleen dan ipv die moving heads gewone scanners.
Niet echt gemakkelijk te berekenen, maar wat wel een oplossing kan zijn: Spanbanden tussen de bovenkanten en onderkanten van de constructie, zodat de kruisstukken minder te verduren krijgen.
Ik weet dat het niet makkelijk is daarom was ik ook benieuwd hoe dit dan zou gaan sneaky :V

Het vorige voorbeeld vond ik wel heel simpel namelijk
Cyberlights in the house :D
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
23-11-2005 21:51
Tja, berekend of niet, het ontwerp bestaat in ieder geval al jaaaren, in dit geval zelfs met custom made hoeken voor de fronttruss, dachten we hiervan:
https://www.licht-verhuur.nl/div/yorin/yorin_1.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/yorin/yorin_2.jpg
En aangezien er wat custom spul in zit zal er heus wel over nagedacht zijn sneaky :V .

Heb dit showtje meermaals versleept en gebouwd in de huidige configuratie (kryptons aan voortruss en scans aan achtertruss), en daarbij ook speciale aandacht gehad voor die Xjes, aansgezien ze toch al geruime tijd enkel en alleen voor dit showtje gebruikt worden heb ik er geen gekke dingen aan kunnen ontdekken.
Alleen ehm.. zo'n lading scans van 37 kg per stuk zou ik er niet aanhangen. De "hefboom" vanaf de X is overigens in de yorin show ook vrij klein.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-11-2005 22:01

CyberDance schreef:

Tja, berekend of niet, het ontwerp bestaat in ieder geval al jaaaren, in dit geval zelfs met custom made hoeken voor de fronttruss, dachten we hiervan:
https://www.licht-verhuur.nl/div/yorin/yorin_1.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/yorin/yorin_2.jpg
En aangezien er wat custom spul in zit zal er heus wel over nagedacht zijn sneaky :V .

Heb dit showtje meermaals versleept en gebouwd in de huidige configuratie (kryptons aan voortruss en scans aan achtertruss), en daarbij ook speciale aandacht gehad voor die Xjes, aansgezien ze toch al geruime tijd enkel en alleen voor dit showtje gebruikt worden heb ik er geen gekke dingen aan kunnen ontdekken.
Alleen ehm.. zo'n lading scans van 37 kg per stuk zou ik er niet aanhangen. De "hefboom" vanaf de X is overigens in de yorin show ook vrij klein.
Omdat die hefboom bij Yorin relatief klein is, zou het nog te doen kunnen zijn (Sterker nog, het KAN anders zou de foto een soort onwaarheid zijn. Is het berekend?).

Daarbij komt dat ik aanneem dat ze bij de Yorin-show Prolyte gebruiken, en hierboven wordt de situatie geschetst met Alulite... sneaky :V
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)