Forum > Licht

multikabel voor lichtsturing

(33 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
SteijntjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 3-6-2008
Berichten: 141
5-11-2002 19:15
Ja, dat is wat ik bedoel
MVG, Steijn Pelle
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
6-11-2002 00:04

steijntje schreef:

Bestaan er multikabels met gewoon 4 stekkers en een 4 stopcontacten zal ik maar zeggen? (geen zelfbouw dan)
Kan je heel makkelijk zelf maken.
Gewoon aan de uiiteinden van de 6 of 7 aderige multikabel zet je een grijze installatiedoos, en daarin een kroonsteen waar je weer je stekkers op aansluit met een stukje 3 aderig snoer.
je hebt voor 4 stekkers minimaal 6 aders nodig:
2,3,4,5=fase
1=0
6e (geel/groene draad)=aarde
En doe echt de aarde aansluiten!
Gebruik ook iet te dunne kabels; minetens 1,5 kwadraads.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SteijntjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 3-6-2008
Berichten: 141
6-11-2002 18:28
Zijn ze nergens gewoon te koop? happy :)
MVG, Steijn Pelle
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
6-11-2002 18:50

Tom schreef:

steijntje schreef:

Bestaan er multikabels met gewoon 4 stekkers en een 4 stopcontacten zal ik maar zeggen? (geen zelfbouw dan)
Kan je heel makkelijk zelf maken.
Gewoon aan de uiiteinden van de 6 of 7 aderige multikabel zet je een grijze installatiedoos, en daarin een kroonsteen waar je weer je stekkers op aansluit met een stukje 3 aderig snoer.
je hebt voor 4 stekkers minimaal 6 aders nodig:
2,3,4,5=fase
1=0
6e (geel/groene draad)=aarde
En doe echt de aarde aansluiten!
Gebruik ook iet te dunne kabels; minetens 1,5 kwadraads.
Ik steek stekker A in stopcontact waar pin 1 in de nulleider zit, en pin 2 in de fase
Ik steek stekker B in een stopcontact waar pin 1 in de fase zit en pin 3 in de nulleider...

Boem?

Goe bezig...Ik zou zeggen, ga vooral zo door!

Tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
6-11-2002 23:14

Tiemen schreef:

Ik steek stekker A in stopcontact waar pin 1 in de nulleider zit, en pin 2 in de fase
Ik steek stekker B in een stopcontact waar pin 1 in de fase zit en pin 3 in de nulleider...

Boem?

Goe bezig...Ik zou zeggen, ga vooral zo door!

Tiemen
Ja, dank u voor dit "compliment"

Ik heb geschreven mintens zes draden.
Zal er nog even bij zetten dat je de 0 niet mag verwisselen met een fase.Boem valt wel mee, er zit meestal toch wel een zekering tussen als het gebeurd.
Je moet uiteraard ook even opassen of bij je lichtsturing niet de 0 is gezekerd, maar de fase.
Bijvoorbeeld bij een Lm 400 is met 4 shuko's de 0
gezekerd en bij een lm 400 met een multiplug zijn de fases gezekerd.
Zo goed Tiemen?

En als Stein het helemaal niet meer weet neemt hij toch gewoon 9 aderig snoer en kan hij alles keurig gescheiden doen?
Of hij maakt/koopt gewoon 4 verlengsnoeren bij de Gamma voor een paar euro, en een zakje bindertjes of (nog beter) een rol Gaffa laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
6-11-2002 23:57

Tom schreef:

je hebt voor 4 stekkers minimaal 6 aders nodig:
2,3,4,5=fase
1=0
Het ging me er gewoon om dat je dit niet MAG aanraden aan iemand. Dit is 'not done', nooit, jamais, never...

2 aders per kanaal (aarding buiten beschouwing gelaten). Gewoon zo en niet anders. Eventueel bij audio kan je besparen op draden in je multi. Maar bij energie-overdracht altijd veilig spelen, en niet de hobby-bob uithangen. Net als je nulleider die je best even dik, of zelfs dikker dan je fases maakt (heeft niets met discussie te maken, maar gebruik t alleen als vergelijking)

Tiemen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
7-11-2002 01:21

Tom schreef:

Ja, dank u voor dit "compliment"
Het compliment was terecht. Wat jij voorstelde doe je gewoon NIET!

Soms zie ik wel eens van dat gepruts waar stekkers omgezet worden in multi's met gecombineerde nul (heck, ik heb het zelf ook EEN keer gedaan in een "5 minutes to curtain" situatie MAAR ik heb toen bij maar 1 van de 4 stopcontacten de nul aangesloten) maar het is gewoon link werk (en al helemaal als je nog niet helemaal thuis bent in electriciteit).

WANT... Disclaimer: Als je niet zeker weet wat je aan het doen bent met het lichtnet... blijf er dan met je vingers vanaf. Voor je het weet ben je DOOD!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SteijntjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 3-6-2008
Berichten: 141
7-11-2002 16:35
Een hoop technisch 'geleuter'waar ik (nog) niks van snap.Een gewone multikabel met stekkers zoals ik vroeg is dus niet te koop.Heb ik nog een andere vraag:

Weet iemand dan waar ik voor een redelijke prijs aan gewone ZWARTE verlengkabels (stekkers, stopcontact) kan komen. (liefst op het internet of im de buurt van roosendaal). Ben nl. half roosendaal al afgereden en heb niks gevonden. Hier op de site verkopen ze ze ook wel, maar 50 a 80 euro per kabel begin ik niet aan. Vandaar mijn vraag.

Weer vriendelijke groeten,
Steijntje
MVG, Steijn Pelle
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1855
7-11-2002 16:52
Een hoop technisch 'geleuter'waar ik (nog) niks van snap.Een gewone multikabel met stekkers zoals ik vroeg is dus niet te koop.Heb ik nog een andere vraag:

Weet iemand dan waar ik voor een redelijke prijs aan gewone ZWARTE verlengkabels (stekkers, stopcontact) kan komen. (liefst op het internet of im de buurt van roosendaal). Ben nl. half roosendaal al afgereden en heb niks gevonden. Hier op de site verkopen ze ze ook wel, maar 50 a 80 euro per kabel begin ik niet aan. Vandaar mijn vraag.

Weer vriendelijke groeten,
Ze zijn nu in de aanbieding bij Hornbach

Verlengkabel
- 3x 1.5 qmm
- rubbersnoer (neoropeen)
- 10 meter
- Spatwaterdicht
- Contrastekker
- Zeer stevig
- € 7.87

Ik zelf ga ze waarschijlijk ook kopen , kossten normaal 12.85€ (d8 ik ...)

Bij Hornbach
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
8-11-2002 00:09

Dré schreef:

maar het is gewoon link werk (en al helemaal als je nog niet helemaal thuis bent in electriciteit).

WANT... Disclaimer: Als je niet zeker weet wat je aan het doen bent met het lichtnet... blijf er dan met je vingers vanaf. Voor je het weet ben je DOOD!
En daar hebben jullie gelijk aan! Zal de volgende keer dat toch eens wat beter in mijn achterhoofd houden,
dat de meeste vragenstellers niet zo heel thuis zijn in de elektra.
Maar ja, die jongen had het over multikabel, vandaar mijn misschien wat al te enthousiaste reaktie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)