Forum > Licht

multikabel voor lichtsturing

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
WarpheadStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 7
3-6-2002 21:39
1 x bewerkt. Laatst door Warphead op 3-6-2002 21:40
Waarom heb je bij sommige lichtsturingen (voor parren) wel multikabels nodgi en bij andere niet... bij de botec dc-4p zei Dre dat je die nodig had. Maar parren aan parren zitten toch stekkers en daarmee kan je ze toch aansturen?? Dan is het toch gewoon een goedkoop stroomsnoer en geen multikabel???
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
3-6-2002 22:16

Warphead schreef:

Waarom heb je bij sommige lichtsturingen (voor parren) wel multikabels nodgi en bij andere niet... bij de botec dc-4p zei Dre dat je die nodig had. Maar parren aan parren zitten toch stekkers en daarmee kan je ze toch aansturen?? Dan is het toch gewoon een goedkoop stroomsnoer en geen multikabel???
Multikabel is vaak veel praktischer. In plaats van 4 losse kabels (of 4 kabels die met tie-wraps bij elkaar gebonden zijn, vol viezigheid gaan zitten en vaak je handen open halen) heb je dan 1 kabel.

Helemaal mooi is DMX natuurlijk (maar ook weer duurder).

Is een 8-aderige multi kabel zoveel duurder dan 4 losse (geaarde) netsnoeren? Nope. Het is zelfs goedkoper. Ook de stekkers zijn niet zo gek duur (de budget Bulgin connectoren tenminste).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
4-6-2002 01:00
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-6-2002 01:02
Ik denk dant warphead erg in de war is omtrent de verschillen tussen de diverse lichtsturingen sad :(

Let op:
1/ je hebt lichtsturingen waar je rechtstreeks lampen op aan kunt sluiten.
2/ je hebt lichtsturingen die met een stuurspanning werken.
(tot 10 volt=analoog of DMX=meer computerachtig)
Als je met een lichtsturing werkt met stuurspanning heb je dimpacks of swichpacks nodig.
Het signaal van je lichtsturing gaat in het pack.
Het pack heeft een stekker voor 230 volt, en 4 uitgangen om je lampen op aan te sluiten.

Waarom zou je dat zo doen zul je je afvragen:
Met packs kun je haast onbeperkt uitbreiden en met een lichtsturing waar de lampen direct op aangesloten worden is er meestal een max van 5 ampere per kanaal.

En nogmaals: spaar nou ff door voor iets beters dan een simpele chaser, die dingen ben je zo op uitgeken.
Het goedkoopste redelijke lichtstuurapp=
www.new-line.nl/v/1923
Met dit ding kan haast alles wat je je maar wilt wensen, en de boel is nog dimbaar per kanaal ook.
Je kunt er voldoende lampen op aansluiten voor een kleine drive in show.
Ga nou niet voor minder, want je krijgt gegarandeerd spijt sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
6-6-2002 20:26
hallo,

Multikabel is gewoon een vervanging voor tot maximaal 8 shuko kabels, het enige voordeel is dus dat je minder kabels hoeft te trekken. Waar je wel op moet letten is dat als je je kabels maximaal gaat belasten (gemiddeld is een multi 1,5 mm quadraat) dat je niet teveel kabels bijelkaar in een "loom" naar beneden laat komen ivbm hitte ontwikkeling. Ook is het niet verstandig om een datalijn (DMX) in of naast een loom van multi, en evt. krachtstroom kabels, te trekken. Dit ivm. de magnetische velden die een loom (kabelboom) opwekken. Aangezien een dmx-signaal op een zeer laag voltage werkt. (ik heb hierdoor zeer gekke storingen meegemaakt, vb. een blackout willen terwijl 1 cyberlight gezellig open wit gaat stroben!!!!!!!!!!!!!)
Tot slot kan ik Dre alleen gelijk geven dat een multi vaak een goedkopere oplosssing is boven meerdere shuko's
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
7-6-2002 11:16
(tot 10 volt=analoog of DMX=meer computerachtig)
OK voor de technici onder ons...

Beiden zijn computerachtig... 10 Volt analoog is pulspositie (0 of 10 volt) aansturing (ook te realiseren met bijv. COMpoort), het is maar wat je wilt uitsturen... en DMX is niks anders dan een reeks met adressering bits en met informatie bits (analoge waarden omgezet in binaire waarden).Dus die binaire waarden refereren aan een analoge amplitude, die dus de kleur/pan/tilt etc. bepaalt. Denk maar aan je faders, deze sturen (bijna) altijd analoge waarden uit.. En het daaropvolgende DMX signaal wordt gegenereert door een cpu met een analoge comparator ingang, die een digitale reeks (1 of 0 --> 5V of 0V) aan de uitgang geeft.. het grote voordeel is natuurlijk dat binaire waarden kunnen worden gemultiplexed, zodat meerdere stuursignalen over een lijn gaan.

Als laatste opmerking wil ik geven dat als 1 ding 'dodelijk' is voor je DMX signaal dan is het wel speakersnoeren...

greezzz..

correct me if I'm wrong...
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
7-6-2002 11:44

BENjpt schreef:

(tot 10 volt=analoog of DMX=meer computerachtig)
OK voor de technici onder ons...

Beiden zijn computerachtig... 10 Volt analoog is pulspositie (0 of 10 volt) aansturing (ook te realiseren met bijv. COMpoort),
0-10V is een analoge manier van aansturen waarbij 0V overeenkomt met 0% en 10V overeenkomt met 100%. Hoe het verloop ertussen is hangt af van de curve van de dimmer. Bij een lineaire curve komt 5V overeen met 50%. Er is geen sprake van pulserende signalen (als de lamp op 50% moet blijven staan dan is het signaal gewoon een mooie 5VDC.
En het daaropvolgende DMX signaal wordt gegenereert door een cpu met een analoge comparator ingang,
We noemen dat een A/D converter. Een comparator doet immers niet meer dan 2 verschillende (analoge) signalen vergelijken en z'n uitgang OF hoog OF laag maken afhankelijk van welke van de twee signalen het hoogst is.
Als laatste opmerking wil ik geven dat als 1 ding 'dodelijk' is voor je DMX signaal dan is het wel speakersnoeren...
Nooit last van gehad. Ook niet van 230V kabels en krachtkabels. WEL moet ik er bij zeggen dat de "runs" die wij gebruiken eigenlijk altijd onder de 100 meter blijven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
7-6-2002 14:24
0-10V is een analoge manier van aansturen waarbij 0V overeenkomt met 0% en 10V overeenkomt met 100%. Hoe het verloop ertussen is hangt af van de curve van de dimmer. Bij een lineaire curve komt 5V overeen met 50%. Er is geen sprake van pulserende signalen (als de lamp op 50% moet blijven staan dan is het signaal gewoon een mooie 5VDC.
Sorry ik ben het niet met je eens.. ik heb in het verleden zelf dimmers gemaakt en kan je verzekeren dat het pulspositie is.. ivm faseaansnijding!
Ruwweg het dimmerprincipe:

De uitgang van de potmeter (fader) 0..10V en een zaagtand (0..10V) gaan beiden in een comparator. De comparator uitgang slaat om wanneer beide waarden gelijk zijn. Bijvoorbeeld de fader voor de helft open = 5V. Dit betekent dat de uitgang van de comparator op de helft van de zaagtandtijd omslaat --> puls van 10V totdat 5V waarde weer bereikt wordt. Indien uitgang potmeter 8V dan zal de comparator uitgang later omslaan, omdat het langer duurt voordat de zaagtand de waarde van 8V bereikt --> dus pulspositie. Uiteraard gebeurt dit alles in ms! Overigens een 'bewijs' dat uitgang 0V OF 10V is, is het feit dat een comparator een pull-up weerstand heeft aan de uitgang.. Het hele zelfde principe zou je overigens ook met bijv. 5V kunnen realiseren (maar ja het is gestandaardiseerd he? wink ;) )...

Wat betreft het A/D converter verhaal, dat wist ik en is idd een terechte opmerking. Misschien moeten we een nieuw onderwerp openen voor electronica/pcb liefhebbers onder ons? happy :)
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
7-6-2002 15:17

BENjpt schreef:

0-10V is een analoge manier van aansturen waarbij 0V overeenkomt met 0% en 10V overeenkomt met 100%. Hoe het verloop ertussen is hangt af van de curve van de dimmer. Bij een lineaire curve komt 5V overeen met 50%. Er is geen sprake van pulserende signalen (als de lamp op 50% moet blijven staan dan is het signaal gewoon een mooie 5VDC.
Sorry ik ben het niet met je eens.. ik heb in het verleden zelf dimmers gemaakt en kan je verzekeren dat het pulspositie is.. ivm faseaansnijding!
Da's BINNEN IN de dimmer. De manier waarop de dimmer aangestuurd wordt vanaf de stuurtafel is zoals ik het eerder uitlegde.

Natuurlijk wordt de triac zelf aangestuurd met een puls(trein) (maar dat geldt voor elke dimmer). We hadden het hier over de interface met de buitenkant. Deze is OF 0-10V OF DMX (of een van de vele (oudere) variaties).
Misschien moeten we een nieuw onderwerp openen voor electronica/pcb liefhebbers onder ons? happy :)
Altijd leuk ALS we het maar veilig houden!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
7-6-2002 15:33
Ja en nee.. als je meet met een DC/AC meter kan je idd een waarde tussen 0--10V meten als je signaal echter monitored op een scoop dan zul je zien dat het signaal echt 0 of 10 V is... Trouwens de interface naar buiten toe is die uitgang van de comparator.. de ingang van de dimmerpack is vaak de ingang van de optocoupler (combineren stuursignaal en 240V)

Misschien kom ik hardnekkig over wink ;) Maar ik ben eigenlijk 110% zeker dat het zo in elkaar steekt happy :)

Wat betreft het veilig houden van een evt. nieuw onderwerp.. laten we iig maar geen schema's plaatsen van dimmers, anders ben jij als admin straks nog verantwoordelijk voor de gevolgen! happy :) happy :) wink ;) wink ;)
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
7-6-2002 15:34
Desalniettemin altijd leuk om gedachten uit te wisselen.. happy :)
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)