Forum > Licht

schakeling voor aandrijving

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
29-5-2002 00:40
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 29-5-2002 00:40

hans schreef:

en Dj Alf, torren doormeten met een scope is wel een heel ingewikelde manier, multimeter gaat sneller denk ik.
De boerenfluitjes methode werkt vaak prima bij normale torren (NIET bij fetjes en meestal NIET bij darlingtons).

Als je het ruwe vervangingsschema van een tor gezien heb dan heb je denk ik wel gezien dat het twee diodes in serie zijn (tegengesteld aangesloten). Het knooppunt is dan de basis.

Door nu die diode overgangen te meten kun je in ieder geval ontdekken WAT de basis is EN of het een PNP of NPN tor is. Het enige dat je dan nog uit moet puzelen is welke de collector is en welke de emitter.

Een DVM met een transistor tester kan hier uitkomst bieden. Vaak kun je het echter ook met "common sense" uitvogelen.

Leuk zo'n projectje ZOLANG we het veilig kunnen houden ;-)

Overigens wordt zeer vaak een 230V motor gebruikt in lichteffecten. Zo'n motor heeft net zoveel zin om linksom te draaien als hij zin heeft om rechtsom te draaien. Het enige dat de sturing dan hoeft te doen is hem aanzetten. Een opto-coupler, i.c.m. een kleine triac zorgt dan meestal voor de galvanische scheiding en aansturing. Het enige dat de schakeling in zo'n geval hoeft te doen is de motor aan en uit zetten. De willekeur van de motor zelf bepaalt dan de draairichting.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
29-5-2002 10:07
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-5-2002 10:08
Er worden ook genoeg gelijkstroom motoren gebruikt in lichteffecten (6,9 & 12 volt)
Die worden dan in twee richtingen gestuur doormiddel van een relais wat aantrekt en loslaat. En om de motor af en toe stil te laten staan valt gewoon de hele spanning weg.
En als ik de schakeling zo bekijk kun je hem ook wel geschikt maken om een relais aan te sturen.
Zo'n print heb ik in een data flower zitten. Maar dat is wel een uitgebreider stukje elektronica. Zitten ook diverse IC's op.
Zo iets kun je ook niet voor weinig geld in elkaar solderen. Het schema hier gepost is nog wel te doen op een universeelplaatje, maar dan moet het wel kloppen sad :(
Toch vind ik het nog steeds een aardig ini van Alf.
Nog ff de puntjes op de "I" en we kunnen aan de slag happy :)
De meeste van ons zullen helaas de technische kennis niet hebben om fouten in dit soort ontwrepen er uit te halen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-5-2002 12:19
nope ikke in ieder geval niet. volgend jaar pas, misschien na mn studie technische natuurkunde happy :) happy :)
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
29-5-2002 12:42
Ik deed in ieder geval een dappere poging wink ;) , heb al1 nog niet genoeg verstand ervan sad :(
Maar nog net genoeg dat dat ene schemaatje niet helemaal klopte wink ;)

Als ik op de 13e hoor dat ik ben geslaagt voor mn VWO dan wordt het een studie electrotechniek
happy :)

Groetjes
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
29-5-2002 20:44

Joost schreef:

Als ik op de 13e hoor dat ik ben geslaagt voor mn VWO dan wordt het een studie electrotechniek
happy :)
In dat geval petje af voor wat je er nu al van weet ;-)

HTS Electro is trouwens erg droog het eerste jaar (tweede jaar ook nog wel een beetje). Ga er dus niet heen in de gedachte dat je allemaal leuke dingetjes gaat bouwen (was mijn fout de eerste keer dat ik naar de HTS ging ;-). TH is nog een stappie erger (or so I've heard).

Pas na het afstuderen (in de praktijk dus) kom je er achter waarom bepaalde droge dingen geleerd moesten worden...

(Tjeusus, ik klink als een ouwe lul met dit verhaal ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
29-5-2002 21:47
1 x bewerkt. Laatst door Fossalta op 29-5-2002 21:47
Goed, voor de gene die nog interesse hebben, hier een werkend schema van de motor sturing. Ik heb deze schakeling getest op m`n school en werkt als een trein.
T1 en T3 zijn fetjes die door meerdere type nummers ondersteund worden. De andere torren zijn PNP overgangen als het hiergenoemde type niet gevonden kan worden denk ik dat een andere PNP tor het werk wel over kan nemen. De D1 is een makkelijk verkrijgbare diode net als de weerstandjes en de condensatortjes. De tekening (nu veel overzichtelijker) is gemaakt met wat hulp van een klasgenoot. happy :) de tekening (alleen screenshot) is te vinden op het oude adres: www.watchitdrivein.nl/projects/motorsturing/screenshot.gif de BOM list is hier al in verwerkt. Succes met bouwen. Greetz, Dj Alf
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
29-5-2002 22:48
1 x bewerkt. Laatst door Hans op 29-5-2002 22:55

Dj Alf schreef:

Ik heb deze schakeling getest op m`n school en werkt als een trein.
T1 en T3 zijn fetjes die door meerdere type nummers ondersteund worden. Greetz, Dj Alf
ik heb toch grote twijfels of dit werkt, naar mijn mening kunnen T3 en T4 zowiezo nooit in geleiding komen (of ik heb de werking van een tor al 17 jaar verkeerd begrepen). En als T1 en T3 fet's zijn (wat ik ten zeerste betwijfel, als er op een tor Cxxx staat is dat altijd 2SCxxx , en dus een tor) waarom teken je dan geen fet, en wat voor fet zou het zijn dan N-channel of P-channel.

Vat dit niet verkeerd op, ik wil je je niet af kraken, ik vind het gewoon leuk deze puzzel, en ben benieuwd of we hem met z'n alle opgelost krijgen. Moet wel lukken denk ik, toch andre? met 2 electronica fanaten wink ;)

En ik sluit me bij andre aan wat betreft de hts (of th tegenwoordig) daar doe je weinig tot geen praktijk kennis op, en dat is juist het leuke aan electronica. Hoop droge wiskunde shit, daarom ben ik ook maar gestopt na een jaartje. Dan is de MTS (of hoe dat ook heet tegenwoordig) leuker, al vraag ik me af wat je daar nog leert tegenwoordig als ik al die stagaires tegenwoordig zie.
Waar is de echte hobbyist van vroeger gebleven. Fuck je wordt oud papa shocked 8O
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
30-5-2002 00:40

Dj Alf schreef:

Goed, voor de gene die nog interesse hebben, hier een werkend schema van de motor sturing. Ik heb deze schakeling getest op m`n school en werkt als een trein.
En toch is je schema nog steeds fout. Ook is het nogal overzichtelijk. Dit komt, denk ik, doordat je de functie van alle componenten niet helemaal begrijpt (no offense). Het frappante is namelijk dat je pas een duidelijk schema kunt tekenen (dat er ook logisch uitziet) als je de werking van het schema (in ieder geval ten dele) begrijpt.

Even kort een paar componenten (Joke wordt boos als ik de schakeling ga "doorzagen" en pas om 01:00 naar bed kom op onze vrije avond) doorlopen en uitleggen waarvoor ze zijn.

R4 vormt, tesamen met C2 een laagdoorlaatfilter om een stabiele DC spanning te maken waarmee de electret (microfoon) gevoed wordt. R1 is de stuurweerstand voor de DC naar de electret (en vormt ook gelijk de belasting voor de microfoon). Aan de andere kant van C3 vind je het uitgangssignaal van de microfoon dat dus OF een Fet OF een Tor ingekoppeld moet worden. Een GB schakeling (Gemeenschappelijke Basis) is NIET standaard toegepast op deze locatie (wordt eigenlijk alleen in HF toegepast als impedantietrafo vanwege z'n gigantische bandbreedte). Ook als T1 een Fet blijkt te zijn dan zou je verwachten dat waar nu de Emitter zit, eigenlijk de gate (zeg maar de basis van een Fet) zou moeten zitten. Ook de richting van de Emitter (of Drain bij een Fet) klopt wederom niet.

De schakeling rond T3 en T4 snap ik niet helemaal. Hier verwacht je een cascade schakeling (hoge versterkingsfactor oftwel minimale stuurstroom voor een maximale geleiding van T4). Volgens het schema ligt de Basis van T3 echter aan VDD (en het nut daarvan ontgaat me).

Ik denk dan ook (eigenlijk) dat je vervangingsschema van de Fet in kwestie incorrect is.

De standaard methode van tekenen is toch wel dat je VDD boven tekent (een mooie horizontale lijn) en VCC (of VSS of Ground in dit geval) aan de onderkant (ook weer een horizontale lijn).

De componenten worden daar dan tussen geplaatst. Doe dat en gebruik de juiste aansluitpunten voor de Fet (want daar MOET een fout in zitten), dan denk ik dat er eindelijk een reproduceerbare schakeling uit komt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
30-5-2002 12:07
Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat de schakeling wel werkt razz :p . en b.t.w. ik was niet degene die op het idee kwam om T1 en T3 een fet te noemen dat was het idee van m`n klasgenoot, omdat die in het groene boekje van C.J. Slieker nagezocht had hoe de coderingen van een fet in elkaar zaten. Ik zal als ik maandag weer naar school ga (Ja ik heb al weekend happy :) ) zal ik wel ff navragen hoe dat zit met die torren/fets. (de schakeling deed het toch dus mag aannemen dat het goed is)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
30-5-2002 16:43
Als elektronica-beet, zou ik het handig vinden als jullie er ff bij zetten hoe om de diverse onderdelen er in moeten gesoldeerd worden happy :)
Diode weet ik wel, weerstand ook nog wel, maar de torren en de elektrische condensatoren zit ik altijd mee te klooien(ontploffen) als ik het gok.
Als ik zo'n bouwpakketje bestel heb je er altijd afbeeldingen op de print staan hoe om je ze moet zetten, maar logiescherwijs moet ik nu een universeelprintje gebruiken.

Wat ik zelf nog kan bijdragen: De print is 6 volt gestuurd, gebruik als voeding een gelijkstroomadapter en je kunt een gelijkstroom motortje gebruiken die word aangestuur dmv. een relais die weer op de uitgang van de print aangesloten word. Het voordeel, de motor draait 2 kanten uit.
Ook zul je toch ergens met een pot de gevoeligheid moeten kunnen instellen lijkt me?. Waar moet die tussen?

Ik wacht ook nog wel ff tot jullie er helemaal uit zijn dat het goed werkt, anders kost het me zoveeeeel torretjes sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)