Forum > Zelfbouw Speakers

tweeter ervaring

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
28-5-2002 13:56
Heeft iemand hier ook ervaring met de beyma CP-380m driver??

Groetjes
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
16-7-2002 16:57
na een tydje veel geld uitgeven, aan onnodige dingen.(lees bier/vakantie) ben ik maar weer eens gaan onternetten.... ik kom regelmatig de term bullet tweeter tegen, wat betekent dat precies, dus wat voor een tweeter is het?

ik zag er eentje van jb-systems. kan oook zijn dat het een ander merk is en door jb-s gebruikt wordt.

www.clubsound.nl/c211.html
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-7-2002 19:02

bartsegers schreef:

na een tydje veel geld uitgeven, aan onnodige dingen.(lees bier/vakantie) ben ik maar weer eens gaan onternetten.... ik kom regelmatig de term bullet tweeter tegen, wat betekent dat precies, dus wat voor een tweeter is het?
Een bullet is eigenlijk zo genoemd vanwege de kogel die je in het midden ziet zitten. Als we compleet zouden willen zijn (en dat willen we) dan zou de juiste banaming "ring radiator" zijn. Aangezien marketing mensen gemiddeld echter moeite hebben met begrippen die langer dan 1 woord zijn is het "bullet" geworden ;-)

Een ring radiator is een specifiek soort (dynamische) luidspreker waarbij er niet echt sprake is van een conus en ook niet echt van een ophanging. Het diafragma is "alles in een" en wordt in het "midden" aangedreven. De buitenring EN de middenring zijn verankerd en bewegen niet (vandaar dat er ook ruimte in het midden is voor de bullet/kogel). Voordeel is een zeer licht diafragma en daardoor dus prima HF response. Grootste nadeel is het feit dat hij nauwelijks een uitslag heeft en daardoor pas vanaf hoge frequentie bruikbaar is.

JBL noemt hem overigens WEL netjes Ring Radiator ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
16-7-2002 19:48
aha. maar het is dus een aparte soort tweeter, zoals piezzo, en dirver+horn? van ringradiater gehoord,
heeft dat dan weer iets met de afstraling te maken?

aangezien hij niet echt duur was, (wel pas vanaf 9khz inzetbaar) maar jammer dat er geen gevoeligheid bij staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)