Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 6 van 60)
Moderator(s): Dré
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
26-12-2003 14:10

djBjorn schreef:

Nogmaals, ik snap niet waarom iedereen zich hier zo druk maakt! In heel t forum staat slchets 1 reactie van iemand die een controle heeft meegemaakt bij z'n oom (of ander familielid??), daar controleerde ze niet eens de dj.. kun je nagaan hoe nihil de kans is... (er komen VEEL mensen op t forum!!) En tuurlijk is het illegaal om met gekopieerde cd's te draaien. Alhoewel er wel wordt gezegd dat als je het origineel hebt er nix aan de hand is. Er wordt ook gezegd dat je van 10 originele cd's er 1 gebrande cd van mag maken met 'je beste nummers'. Maar hoe willen ze dat gaan controleren dan? Voor t zelfde geld heb je ze gedownload. En als je bijv. van 150 originele cd's 10 kopieën hebt gemaakt met je beste nummers, gaan ze dan elk nummer terugzoeken als ze controleren?? Dat is natuurlijk bullshit. Daar komt ook nog eens bij: Wie zegt dat de nummers die jij op je gebrande cd-hoesje hebt geschreven ook daadwerkelijk op de cd staat? En als de boete 100 euro is per gekopieerde cd, maar je hebt de helft van de nummers op die cd wel origineel, hoe gaat dat dan?? Dat kunnen ze simpelweg niet controleren. En zo kan ik nog wel 10 varianten opnoemen. Koop gewoon originele cd's die je echt vet vind en daarbij nummers downloaden die je heel moeilijk kan krijgen...
Weet je wat het probleem is, hun hoeven niet aan te tonen dat jij gekopieerde of gejatte muziek draait, jij moet aan tonen dat het niet zo is. Heb je een cd waar een paar "legale" en een paar gedownloaden nummers op staan dan moet je gewoon per nummer betalen (voor je hele illegale collectie) wat overgens duurder is omdat hun er vanuit gaan dat er 14 nummers op een cd staan en dat er meestal op gebranden cd's veel meer staan dus wordt de boete ook hoger.

Verder dat van die loterij was een grapje, soort beeldspraak. maar anyway ik ken wel een aantal dj's/producers die er problemen mee hebben gehad (waaronder ik zelf) niet zo zeer met gebranden cd's maar wel met het gebruiken van andermans werk zonder de rechten te betalen.
Wij organiseren zelf evenementen en een tijd geleden controleerde ze dat dus. Wij gebruiken op die avonden alleen vinyl dj's dus gebranden cd's was het probleem niet, alleen wel de rechten zoals ik een paar posts hier boven beschreven heb. Deze hebben wij uiteindelijk moeten betalen + een flinke boete omdat wij niets hadden afgedragen aan hun.
Verder heeft een vriend/fellow dj site een demo mix te downloaden was (vrij logisch zul je denken) maar voor de nummers had hij geen rechten betaald en moest de mix er direct van afhalen en anders een dwangsom betalen/ voor de rechter komen.
Ook een producer die voor ons veel dingen doet heeft er problemen mee gehad, hij zou een bootlegg uitbrengen maar heeft toen brein er achter kwam alleen maar een flinke boete gekregen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de kans erg groot is maar dat hij weldegelijk aanwezig is. Overgens heb ik nog nooit mee gemaakt dat ze op een evenement zeft kwamen controleren. Bij ons was het na het evenement.

Dus even aan iedereen steek niet je kop in het zand en denk van het gebeurt mij niet, wees professioneel en zorg dat je legaal dingen koopt brein toeslagen netjes betaald.

(125€ * illegale cd's) + (aantal vierkanten meter van de locatie * 0,50 ex. boete afhankelijk van hoe/wat/wanneer)

tel dat op en kijk dan nog eens kritisch naar het risico
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
26-12-2003 14:44
Het heeft even geduurd, maar eindelijk een goed en duidelijk antwoord, Thanks
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
26-12-2003 17:31
Nu ik toch lichtelijk ben overgehaald tot het meer aanschaffen van originele cd's en best al veel geleerd heb op dit forum happy :) (niet dat ik helemaal zonder gekopieerde cd's draai, voor mij is t namelijk nog niet echt aan de orde, draai heel af en toe en dan meestal ook nog op n kleinschalig feestje voor n drive-in...) kan ik meteen nog wel even een vraagje stellen... Hoe kom ik goedkoop (of goedkoper) aan cd's? Het gaat dan vooral om de wat oudere feest en 80's 90's muziek want de nieuwste cd's zijn niet goedkoop te krijgen. Kom wel s bij de mediamarkt, daar is t wel goedkoop... of heeft 1 van jullie nog een leuk zaakje ni petto?!?! razz :p
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-12-2003 19:42
Eigenlijk gun ik ze de reclame niet, maar je moet die enorme aanbiedingbakken bij de Free Record Shops eens uitpluizen, daar haal ik alle bekende 70-ies, 80-ies en 90-ies spullen vandaan. Het is vaak een rotklus, want er zit geen sortering in, dus doe dat niet op een drukke zaterdagmiddag. Ik neem er eens per maand gewoon een uurtje of anderhalf de tijd voor.

(Wel even voorbeluisteren, want heel soms word je uit het hoesje net niet wijs genoeg om in de gaten te hebben dat de nummers ingemixt of geremixt of ge-edit of door een ander ingezongen zijn.)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
26-12-2003 23:23
En wat je ook ziet bij die verzamelboxen waar op staat:
Uitsluitend orginele HELE nummers,
word toch vaak een nummer iets koerter afgeleverd dan de orginele vinyl single.
Zeker bij 70er jaren muziek heb ik dat al diverse keren gezien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
28-12-2003 23:03
bij ons in belgië kost het per gekopieerde cd 200 euro!!
+ administratieve kosten, als je er zo een paar liggen hebt! shocked 8O shocked 8O shocked 8O

een dj met gekopieerde cd's is geen dj!!!
dat is mijn mening.
love my sharpy moving-heads!!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
28-12-2003 23:26
Een DJ met CD's is uberhaupt geen DJ wink ;) razz :p laugh :D
Vinyl is gewoon mijn ding en dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over legale/ilegale muziek...

Maar ik ben er voor Cs-overflow events wel vaak mee bezig om onze show(s)/DJ's/skijay's er van te overtuigen dat de risico's behoorlijk groot zijn.

Ik weet overgens niet precies wat vanaf 2004 een gebrand cd'tje gaat kosten als ze je pakken. als ik het weet post ik het wel.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
28-12-2003 23:31

Boellie schreef:

Een DJ met CD's is uberhaupt geen DJ wink ;) razz :p laugh :D
Vinyl is gewoon mijn ding en dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over legale/ilegale muziek...
Edit Mod: a/ Laten we alsjeblieft geen discussie maken over cd of vinyl! angry


b/ En om je even uit de droom te helpen,
Ilegale vinyl is al zou oud als het maar kan.
In de 70er jaren stonden er hele fabrieken in spanje die de nieuwste platen copieëerden.
En je kon vaak al platen van conserten kopen die helemaal nog niet uit waren.
Die werden stiekum met een draagbare BAND recorder tijdens een concert opgenoemen.
En ook liet een corruptje geluidstechniucus in menige studio wel een bandje meelopen om er later een plaat van te laten maken wat toen heel veel geld op bracht.
Men noemde dat vroeger ook wel eens bootlegs.
er zijn bootlegs waar men 100000den euro's voor over heeft.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
29-12-2003 10:28
Overigens heb je ook bootleg cd's, een hele hoop zelfs, met name met demo- en liveopnamen.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
29-12-2003 11:44
voorbeeldje van illegale vinyls: white label!!!
love my sharpy moving-heads!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)