Forum > Opmerkingen

Burnproof...

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
3-6-2005 15:18
Wat onlangs aan de webshop is toegevoegd zijn tips met betrekking tot het product, ik vind dat een erg goede zaak want het kan je gewoon helpen...
Maar als ik dan bij cd spelers kijk dan zie ik zit:
Als je zelf CD's gaat branden, verdiep je dan eens in de materie. Gebruik opties zoals "burnproof" bij voorkeur NIET (lang niet elke CD-speler gaat daar even goed mee om namelijk) en brand op een gemiddelde snelheid. Investeer ook in een goede kwaliteit CD-R discs (want als je goedkope zooi koopt krijg je waar je voor betaalt: Rotzooi!).
Prima verder alleen het stukje over burnproof klopt volgens mij niet...
Waarom dat niet klopt zal ik hier zeggen:
Burnproof is een techniek om, als er geen data meer aangeleverd kan worden en buffers leeg zijn, het branden te stoppen. Dus als er geen problemen zijn tijdens het branden van een cd, grijpt het niet in.
Maar als je het dus uitzet, en vervolgens een cd brand en de buffers zijn leeg, krijg je de wellicht bekende "buffer underrun". De cd kun je weggooien. Als je het wel had gebruikt had hij het branden gepauzeert en was je cd gewoon gelukt en zeer waarschijnlijk gewoon afspeelbaar op de meeste cd spelers..
Dus volgens mij kun je het beter gewoon aanzetten, want meestal grijpt het niet in, dus is de cd hetzelfde, en als hij had moeten ingrijpen en je hebt het uit, is je cd verpest...

Wat je dus in feite doet is de afweging maken:
CD weggooien/ of een cd hebben die het waarschijnlijk gewoon doet...
schnappi???
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
3-6-2005 15:54
Het klopt wat je zegt. Als de buffer leegloopt en het branden mislukt kan je de cdr weggooien. Maar dat is een teken dat er iets niet goedgaat tijdens het brandproces en die cdr kan in een dj cd-speler die de cd's high-speed leest (om te kunnen bufferen) problemen opleveren.

Voor thuis afspelen in je stereo-set kan je burnproof gewoon aan laten staan. Wil je je cdr in een dj-cd speler afspelen dan is de afweging: gooi ik liever een enkele keer een mislukt cd-tje weg (en kijk ik waarom het brandproces mislukte en verbeter ik dat) of loop ik het risico dat de cdr overslaat/blijft hangen/niet wordt ingelezen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
3-6-2005 17:46

Victor schreef:

... die cdr kan in een dj cd-speler die de cd's high-speed leest (om te kunnen bufferen) problemen opleveren.

Voor thuis afspelen in je stereo-set kan je burnproof gewoon aan laten staan.....
Ik denk dat het juist andersom is ashamed :$

Voor Hifi toepassing is een burnproof cd niet perfect, het gat wat onheroepelijk is ontstaan door het stoppen en daarna verder branden met burnproof voldoet niet aan de audio CD standaard en kan dus een afwijking in het geluid veroorzaken (wat waarschijnlijk alleen door hifi freaks gehoord kan worden. wink ;) ). De datastroom gaat namelijk direct van de laserdetector naar de D/A converter (zonder buffer dus) en dan naar de audio uitgang.

de snelle DJ cd-spelers maken meestal gebruik van een CD-rom loopwerk, of iets wat daar sterk op lijkt. Ze lezen meestal voorruit op de audio, data beland in een buffer, hierdoor zullen haperingen in de datastroom meestal niet hoorbaar zijn.

Maar een CD die met burnproof is gebrand, en waar het ook in werking is getreden, voldoet niet aan de CD standaard en kan dus eerder problemen op leveren, naar mijn mening in iedere CD speler.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2005 13:29
Wat Hans zegt klopt naar mijn mening (en vandaar ook dat ik het erbij vermeld in de webhop). Overigens stond die tekst al eeuwen in de categorie zelf...

(Overigens heeft ook een normale CD een (weliswaar kleine) buffer Hans (anders zou Circ niet mogelijk zijn remember??? ;-))

Het stoppen van het brandproces gaat ABSOLUUT gepaard met een (hoe klein ook) foutje in het brandpatroon. Een CD-Rom speler zal hier vrij vergevensgezind mee omgaan (maar ik blijf me afvragen of hij er perfect mee omgaat), een normale CD-speler (die CD's verwacht die 100% aan het red book voldoen) KAN hiervan over de rooie raken (synchronisatiefouten en wat niet meer).

Puntje bij paaltje: Als jij audio CD's brandt op 16 speed en die lullige datastroom van 2.4MB per seconde (met daartussen nog eens een (vaak) 10MB+ softwarebuffer) kan niet geleverd worden dan heb je een probleem. Je computer is dan waardeloos ingesteld!

Dus: Burnproof (en andere marketing namen voor "wanhopige poging brandproces weer voort te zetten na onderbrekening terwijl de spec daar NOOIT in voorzien heeft!!!") uitzetten en zorgen dat je andere zaakjes op orde zijn. Zorg gewoon dat je CD's zo red book compliant mogelijk is (het is al erg genoeg dat we geen 74 minuten CD-R discs meer kunnen kopen (80 minuten discs voldoen namelijk al per definitie niet aan de red book spec (mooi klote))).

OF: Gewoon lekker doen waar je zin in hebt maar niet gaan lopen kankeren of janken als je eens ergens komt te draaien waar je CD's het niet doen waardoor je mogelijke carriere vroegtijdig de strot om gedraaid wordt...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
4-6-2005 22:53

Dré schreef:

(Overigens heeft ook een normale CD een (weliswaar kleine) buffer Hans (anders zou Circ niet mogelijk zijn remember??? ;-))
...
ja Dré dat weet ik, maar wilde het niet ingewikelder maken dan nodig wink ;)

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat een old school Audio CD speler zich eerder verslikt dan een moderne (CD-rom) DJ speler omdat daar de opzet meer gebaseerd is op data verwerking, en de Audio verwerking rustig uit een geheugen data kan halen.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
15-8-2006 16:07
allereerst sorry dat ik dit topic zo kick, maar ik heb een vraagje. Ik heb namelijk het idee dat ik mijn cd's (TDK) niet op de juiste manier brand waardoor ik soms een soort storing krijg door het geluid tijdens het afspelen op dj-cd-spelers (niet op mijn huis tuin en keuken spelertjes) Na wat rondgezocht te hbben op dit forum (een dag of 2 veel lezen) ben ik niet veel wijzer geworden over de manier dat ik cd's moet branden; wat ik wel heb geleerd is dat je de burnproof optie uit moet zetten. Maar nu kan ik dat niet vinden in mijn brandprogramma Nero 5. Wel vind ik iets dat Ultrabuffer heet. Is dat hetzelfde? Daar kan ik namelijk de hoveelheid RAM-geheugen van de buffer instellen handmatig. Als dat de burnproof optie IS, heb ik nog een probleem, want die is niet uit te schakelen. Hij staat nu (automatisch) op 31 mb en moet minimaal 1 mb zijn.....
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 136
15-8-2006 18:36
Probeer eens op een lagere snelheid je cd te branden.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
15-8-2006 20:01
ik heb ze op 24x gebrand. Leek me prima want ik begreep dat een te lage snelheid ook weer niet goed was....Dus mijn vraag blijft staan: is burnproof hetzelfde als Ultrabuffer (bij Nero 5.0)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-8-2006 20:05
Yups.

En anders probeer je het gewoon een keer, wat kost een CD-R vandaag de dag nou nog. Van die ene die jij verkloot met het proberen hoef je echt geen armoe te lijden ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
15-8-2006 21:01
Nope!

Ultrabuffer is een instelling van Nero zelf. Een soort extra buffer in je RAM geheugen die als extra gebruikt wordt bovenop de buffer van je brander.

Helaas kan BurnProof al een tijd niet meer zomaar uit worden gezet in Nero. Maar als je op een lage snelheid brant, zal er sowieso geen beroep worden gedaan op BurnProof!
Hoe meer kennis hoe meer twijfel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)