Forum > Newbie Forum

PDI boxes, passief en fantoomvoeding?

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PluisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2013
Laatste: 5-3-2013
Berichten: 8
19-1-2013 12:26
@PvG: Als de tip & sleeve een balanced preamp ingaan dan is het wellicht niet nodig dus? Hoe kom ik erachter of die erin zitten? In dat geval zou ik dus alleen een XLR chassisdeel op de juiste manier te solderen aan de jack inouts. Ik wil sowieso XLR inputs hebben op de monitors, aangezien dat voor ons prettiger werkt in de praktijk. (alles XLR)

@Frank76: Ik heb een site gevonden waar ik ze kan bestellen. Wat is het verschik tussen de 110 en de 106 in werking? Ik wil het toch in de monitor inbouwen dus er hoeft van mij geen uitgebreid boxje die ik moet modificeren.

Iemand anders nog iets toe te voegen?
PluisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2013
Laatste: 5-3-2013
Berichten: 8
19-1-2013 14:58
Ik heb wat foto's genomen:

https://www.freebits.nl/images/328IMG_0514.jpg

https://www.freebits.nl/images/924IMG_0515.jpg

https://www.freebits.nl/images/569IMG_0516.jpg

@PvG: Kun je hier een balanced preamp ontdekken? op het middelste plaatje zie je de print waarnaartoe de jackinputs gaan. Op die print zit eq en volume. Daarna door naar de versterker. Klopt dit?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
19-1-2013 16:20
1 x bewerkt. Laatst door PvG op 20-1-2013 10:20
Dit lijkt me helaas geen (semi-)gebalanceerd input circuit: ground van jacks hangt rechtstreeks aan voedingsground van input printje, welke via schroeven weer direct aan power/chassisground hangt. Bij een semi-balanced input zou de ground van de jack niet direct aan de interne ground hangen. Dit betekent echter niet meteen dat je een probleem hebt: de print layout kan zo zijn dat een groundloop toch geen brom veroorzaakt. Ik zeg: proberen! Mixer met multi en alle monitoren gewoon even met jack aansluiten. Monitoren allemaal op een geaard stopcantact (evt verschillende). Als je dan geen brom/storingen hebt, heb je geen probleem en hoef je alleen maar de jacks door xlrs te vervangen (1=signaal/tip, 3=ground/sleeve, pin 2 evt met een 100ohm weerstandje aan pin 3 hangen voor het geval je toch ergens een trafootje in de signaalweg hebt).

Edit: hierbovenstaande pinnrs zijn fout. Zie post hieronder voor juiste nrs...
't is maar een hobby...
PluisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2013
Laatste: 5-3-2013
Berichten: 8
19-1-2013 18:16
Bedankt voor je antwoord. Ik ga dat testen maar ben niet zeker of altijd alle situaties hetzelfde zijn. M.a.w. als ik tijdens de test geen brom of andere bijgeluiden heb, is dat dan nooit. Ook niet in een andere setup met bijvoorbeeld een DJ ingeprikt. Ik ben bang dat ik met testen niet alle sitauties kan nabootsen.

Daarnaast zijn er veel mensen die beweren altijd te balanceren boven de 5 meter.

Kan het veel kwaad om het te balanceren? Wat zijn precies de nadelen? Waarom zou j het niet doen?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
19-1-2013 19:55

pluisje schreef:

Bedankt voor je antwoord. Ik ga dat testen maar ben niet zeker of altijd alle situaties hetzelfde zijn. M.a.w. als ik tijdens de test geen brom of andere bijgeluiden heb, is dat dan nooit. Ook niet in een andere setup met bijvoorbeeld een DJ ingeprikt. Ik ben bang dat ik met testen niet alle sitauties kan nabootsen.
Mwah, zorgen dat je zoveel mogelijk situaties test zoals bij de optredens. DJ's laat ik altijd via DI's inprikken.

pluisje schreef:

Daarnaast zijn er veel mensen die beweren altijd te balanceren boven de 5 meter.

Kan het veel kwaad om het te balanceren? Wat zijn precies de nadelen? Waarom zou j het niet doen?
Microfoon signalen (lage spanning en relatief hoge uitgangsimpedantie) moet je gebalanceerd aansluiten. Line signalen (hogere spanning en lage uitgangsimpedantie) niet per se: storingen (ruis, knetters, ed) zul je niet snel tegenkomen, wel brom door aardlussen bij ongebalanceerde verbindingen.

Ik vind dat je niet "problemen" moet oplossen die er niet zijn. Een goedkope DI/trafo in de signaalweg kost je toch weer de nodige euros en de bandbreedte wordt nadelig beïnvloed. De meeste DI's zijn trouwens erg gevoelig voor stoorsignalen van telefoons...
't is maar een hobby...
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 694
19-1-2013 22:57
De gouden regel "Keep It Simple Stupid!" lijkt mij hier idd van toepassing.
heeft iets met Murphy`s Law te maken geloof ik
Meer apparaten in je signaalpad=meer kans op onvoorziene problemen...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
PluisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2013
Laatste: 5-3-2013
Berichten: 8
20-1-2013 02:20
Kloppen de Jack naar xlr verbindingen wel zo PvG?

@powersound: heb je hier ervaring mee? Ik ben me op dit forum aan het inlezen maar een topic hierover ben ik niet tegengekomen. Je komt over als een ervaren geluidstechnicus. Wellicht kun je me helpen:

Ik twijfel aan de juiste aansluiting van mono Jack naar xlr. Hoe moet die volgens jullie?

Wie heeft er andere ideeën over? Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de reactie van Dre
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
20-1-2013 09:06
Nee, daar klopt niets van... Moet zijn:
X=1=ground/sleeve
L=2=signal+/tip
R=3=signal-/ring, met 100ohm aan ground

Sorry, ik snap niet hoe ik de pinnetjes van een xlr heb kunnen verwisselen. Ouderdom? ashamed :$
Edit: Ik snap het al. Ik zat met de jack volgorde TRS in mijn hoofd.
't is maar een hobby...
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 694
20-1-2013 10:27
Hee, daar had ik ook ff overheen gelezen... pin 1 hot? die kende ik nog niet... laugh :D

Ben niet echt audiotechnicus, maar doe wel veel met (gebruikt) low-budget licht en geluid dus kom ook veel "alternatieve" constructies tegen.. shut up :X
Bekabeling is meestal aangelegd door amateurs, dus je komt de gekste dingen tegen, en maar raar vinden dat het niet werkt/klinkt.
Altijd 2x kijken, en bij twijfel ff meten hoe het zit.
Oudere apparaten met pin 3 hot of pin 2 hot, met lichtsturingen DMX en Martin protocol door elkaar... blijven opletten!
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
PluisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2013
Laatste: 5-3-2013
Berichten: 8
20-1-2013 13:41
Zo dacht ik idd ook de XLR's aan te sluiten.

Ik ga komende week één en ander maar eens testen en laat jullie mijn bevindingen weten. Als die goed zijn, dan volg ik jullie advies op.

edit: voor de zekerheid: wat voor weerstandje moet het zijn. Iemand misschien een link

@Soundpower: Dat is ook precies waarom ik zo uitvoerig dingen uitzoek op forums. Ik ben ook amateur maar wil het wel graag volgens een goede en indien mogelijk 'standaard' manier bedraden.

@anderen: Als er mensen meer ideeen hebben, dan hoor ik dat graag.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)