Forum > Zelfbouw Speakers

beveiligen drivers

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
6-5-2002 19:35
een aantal types van yorkville gebruikt ook lampjes om een vermogen overschot te compenseren. hadden we met onze band. fijne kasten, maar naar mijn mening gooiden die lampen er al snel de stop in.
echter zijn eer twee keer de drivers kapotgegaan shocked 8O sad :(
dat betekent dat die lampbeveiliging niet goed, of dat yorkville een foutje heeft gemaakt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
6-5-2002 23:28
Een lamp beveiliging, of welke passieve beveiliging dan ook, is nog steeds geen definitieve beveiliging voor je drivers.
Het zullen waarschijnlijk je hogetonen-drivers geweest zijn die gekacheld zijn.
Redenen: Slechts een klein gedeelte van het vermogen gaat naar je hoge tonen, maar het kan ook al gauw te veel zijn. De verhouding tussen bassspeaker en tweeters is al gauw 4:1 in het vermogen.
Vooral als je bijvoorbeeld een sologitaar lekker laat "gillen". Het totale vermogen in de box hoeft dan helmaal niet zo hoog te zijn, maar de power die met die gitraar naar je tweeters gebracht word is dan wel hoog.

Bij de bose 802 (daaristieweer laugh :D )is er sprake van 8 gelijke drivers dus de kracht word gelijkmatig verdeeld. Je hoort dan ook bijna niet dat hij over z'n nek gaat als de gloeispiralen oplichten.
En als ze oplichten dan maak je het bij de 802 wel heel bar. Je moet dan boven de 1000 watt zitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-5-2002 14:05
het was idd de hoog driver die geschakeld was via de lamp. de bas was 300W rms. volgens mij een eminence speaker.(daar is die ook weer laugh :D ) de hoge tonen unit was mij onbekend. het zou volgens de 1:4 methode dan wel een redelijke hoog driver zijn. met 75 rms. maar het lijkt me sterk. ze zijn toen vervangen door anderen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)