Forum > Off-Zone

Geloof niet alles wat je op internet ziet...

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
29-1-2005 00:41
Dit topic werd genoemd op een ander forum:
https://electronics.howstuffworks.com/question487.htm

Voor degene die de meeste feitelijke onjuistheden uit dit verhaal haalt ligt er een beloning klaar. Succes!

Echt een ongelofelijk dom staaltje onzin van één of andere nitwit die niet weet waar hij het over heeft.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
29-1-2005 01:00
1) This means that, by definition, a digital recording is not capturing the complete sound wave. It is approximating it with a series of steps. Some sounds that have very quick transitions, such as a drum beat or a trumpet's tone, will be distorted because they change too quickly for the sample rate.

Yeah right.
Op een cd kan gewoon een complete wave form. Simpele test is een signaal maken met cool edit welke van 20 tot aan 20.000 hertz loopt, fik die op cd en lees hem daarna vanaf cd weer terug naar een geluidsbewerkings programma. Controleer de curve en je ziet gewoon een nette curve.
Wil je kijken of het echt zo is..... flikker de cd dan maar is in de cd speler, zet je volume goed hard en kijk hoelang je schilderijen aan de muur blijven hangen met een loeiharde 20 tot 60 hertz toon...

2) A vinyl record has a groove carved into it that mirrors the original sound's waveform. This means that no information is lost.

Er gaat wel degelijk info verloren bij het maken van een master plaat. Digitaal naar analoge master naar een plakje vinyl......
Knappe jongen als je dat zonder verlies aan kwaliteit voor elkaar krijgt.

3) This means that the waveforms from a vinyl recording can be much more accurate, and that can be heard in the richness of the sound.

Ook een kul verhaal naar mijn mening. Het geluid is anders maar welke beter is dat is een persoonlijke kwestie. Ik heb liever gewoon het heldere geluid van een CD zonder die stof kraakjes e.d.

4) The recording industry has a new standard for DVD audio discs that will greatly improve the sound quality. The table below lists the sampling rate and the accuracy for CD recordings, and the maximum sampling rate and accuracy for DVD recordings. DVDs can hold 74 minutes of music at their highest quality level. CDs can also hold 74 minutes of music. By lowering either the sampling rate or the accuracy, DVDs can hold more music. For instance a DVD can hold almost 7 hours of CD quality audio.

Het signaal ongeacht het medium waar het op gebrand word (cd/dvd) maakt geen reet uit voor het signaal. Dat je meer op een DVD kwijt kan heeft geen ruk met de kwaliteit te maken.

5) Most DVD players only have a 96kHz/24-bit digital to analog converter. So if you are planning to take full advantage of DVD audio be sure to look for a 192kHz/24-bit DAC.

En mezelf zeker een beetje onnodig geld uit mijn zak laten kloppen door een fabrikant die een hogere signal rate heeft waar het menselijk gehoor geen reet van merkt..... nee dan spoel ik het net zo lief door de plee.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TomvStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 6
29-1-2005 10:22
Yeah right.
Op een cd kan gewoon een complete wave form. Simpele test is een signaal maken met cool edit welke van 20 tot aan 20.000 hertz loopt, fik die op cd en lees hem daarna vanaf cd weer terug naar een geluidsbewerkings programma. Controleer de curve en je ziet gewoon een nette curve.
Wil je kijken of het echt zo is..... flikker de cd dan maar is in de cd speler, zet je volume goed hard en kijk hoelang je schilderijen aan de muur blijven hangen met een loeiharde 20 tot 60 hertz toon...
Dat dacht ik toch niet hoor? Met de samplefrequentie van 44.1kHz is een signaal tot 20kHz PERFECT te samplen en daarna terug analoog maken. Hier ga je totaal niets van zien in je waveform of horen. Al het geluid boven de 20k wordt weggefilterd omdat het menselijk oor dat niet hoort.
Sample een frequentie van 10kHz maar eens met een sample frequentie van 15kHz, gegarandeerd dat er informatie weg is.
Er gaat wel degelijk info verloren bij het maken van een master plaat. Digitaal naar analoge master naar een plakje vinyl......
Knappe jongen als je dat zonder verlies aan kwaliteit voor elkaar krijgt.
Zij bedoelen hier dat er geen informatie weggaat dmv sample's te nemen. Alle wave's blijven erin zitten.
Het signaal ongeacht het medium waar het op gebrand word (cd/dvd) maakt geen reet uit voor het signaal. Dat je meer op een DVD kwijt kan heeft geen ruk met de kwaliteit te maken.
Jawel, weer het verhaal van de sample frequentie. Sample je tegen 40k of maar tegen 20k (gewoon voorbeeld he) zal je bij de 40k samplerate dubbel zoveel samples hebben als bij de 20k. Dus ook een dubbel zo groot bestand.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
29-1-2005 13:07
Als iemand stapjes ziet aan de uitgang van een CD-speler dan is het tijd de speler terug te brengen naar de winkel (want zo'n speler is per definitie stuk)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
29-1-2005 13:29
Toch is het kennelijk een wijd verbreid misverstand. Net als het idee dat een analoge recorder de audio waveform perfect zou kunnen volgen (alsof er geen vervorming is en geen beperkingen in frequentiebereik en dynamiek).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-1-2005 17:34
Toch heb ik het vaker gehoord dat een cd alles behalve perfect is vanwege de samplerate. De perfecte samplerate is volgens mij door een engelsman uitgerekend.(deze ligt vele malen hoger)

Vergeet ook niet dat er velen nog analoog werken. (opname studio's) Daar is natuurlijk een reden voor. (en dat heeft niets met budget te maken)

Hoeveel dingen worden er wel niet uitgebracht die niet perfect zijn?

Martin.
kvm entertainment
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
29-1-2005 18:25
Ik heb geleerd dat de samplerate minstens 2 x de hoogste frequentie van het signaal moet zijn. Dus die 44.1kHz is voldoende
Niet genoten is altijd mis!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
29-1-2005 22:23

kvm schreef:

Hoeveel dingen worden er wel niet uitgebracht die niet perfect zijn?

Martin.
Dat zijn echter veel vaker stukjes vinyl dan een slechte cd.
Als ik kijk naar de kwaliteit van vinyl vandaag de dag dan is dat om te huilenin veel gevallen.

Er zijn maar een paar labels die hun zaakjes echt goed voor elkaar hebben. Helaas is dat dan meteen ook UK of US import en betaal je je daar scheel aan.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-1-2005 22:52
Ook zo'n wijd verbreid misverstand bij cd's e.d... Een putje zou een 0 zijn en een bultje een 1. Terwijl de overgang van een putje naar een bultje (en v.v.) een 1 is en iets dat niet veranderd (putje-putje, bultje-bultje) een 0 is. Ik weet niet eens of dat ook in de vermelde tekst staat. Ik het niet de puf om door al die fouten heen te worstelen razz :p
Door internet beperkt
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
30-1-2005 10:56
Lees eens een boek over : systeem-analyse; signaalanalyse, digitaaltechniek, AD/DA-techniek, error-correctie, enz...

Misschien is wat er staat allemaal zo onzinnig nog niet?

Geluid dat wij kunnen horen loopt tot +-22.000 Hz (maximaal). Volgens het niquist-theorema moeten we dan samplen met een frequentie van de dubbele maximale frequentie van het signaal, 44kHz dus (vandaar die samplefreq bij cd's). Nu bestaat geluid van instrumenten en dergelijke uit de voor ons hoorbare frequenties, maar ook uit harmonischen die kunnen lopen tot de 100kHz. Deze kunnen wij niet horen, maar zitten wel vervat in het signaal. De AD-converter moet hierdoor filters plaatsen voor z'n ingang om die onnodige frequenties eruit te filteren. Samplen we met 44kHz, dan moet gefilterd worden vanaf ongeveer 22kHz. Filters zijn nooit perfect, en in bodediagrammen kan je perfect de problemen vinden. Een flankstijlheid van inf/dec ga je nooit verkrijgen. Dus als we nu kunnen filteren vanaf veel hogere frequenties (pakweg 100 kHz) hebben we in het hoorbare gebied veel minder verstoring van het oorspronkelijke signaal. Meer data voor het signaal kan ook betekenen dat we uitgebreidere error-correctie en dergelijke kunnen toepassen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)