Forum > Muziek

set voorbereiden

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
23-10-2004 13:57
Hoi,

ik ben benieuwd hoe jullie her tegenaan kijken. Heb binnenkort mijn eerste dj-gig ooit. (draai minmale techno btw)Nu heb ik, aangezien ik toch open en geen rekening hoef te houden met een dj voor me, mijn eerste 3 platen van mijn set alvast voorbereid. (zenuwen he?)
Kreeg ik me op een ander frum toch een uitbrander! 'Een set voorbereiden is uit den boze, dan kun je net zo goed een mix-cd-tje maken en die opzetten' , was 1 vd reacies. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik sanep namelijk ook wel da je als je een goede dj bent je ophet publiek moet kunnen inspelen, maar een opening voorbereiden is in mijn geval toch niet verkeerd?
Groet bram
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
23-10-2004 14:16
Niets mis mee hoor vind ik. Vergelijken met een voorgemixte cd is onzin, je kunt je immers altijd terplekke nog bedenken.

Het maken van een playlist doe ik ook vaak. Voor het geval ik ff geen inspiratie heb.

gebeurt trouwens weinig dat ik 'm ook gebruik.. maar je hebt wel eens van die momenten dat je maar blijft bladeren in je collectie en gewoon niets passends vind. Een blik op die playlist kan dan érg handig zijn.
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
23-10-2004 14:20
ik vind het best kunnen als je de eerste paar nummers van te voren bepaalt(zeker als het je eerste keer is). Je kunt hiervoor eigenlijk ook 3 verschillende typen nummers mee pakken, om te kijken waarop het publiek het beste reageert. En als je maar 3 nummers van te voren bepaalt vind ik t goed kunnen happy :) (zelf neem ik er meestal 2)
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
23-10-2004 14:57
Bij de eerste nummers in je set voel je nog niet meteen je publiek aan. Dat gaat gelijdelijk als je even staat te draaien. Met de eerste nummers voorbereiden vind ik dus zeker niks mis. De rest van je set kan je voorbereiden ,maar beter is het om het op gevoel te doen. Dus proberen uit te vogelen waar je publiek op reageerd. Alvast veel succes!!
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
23-10-2004 15:32
Voor zover ik weet bereiden veel DJ's hun set voor (ook bekende DJ). Ik vindt daar niets mis mee. Vooral in het begin van DJ carriere lijkt me het handig, op locatie moet je aan veel nieuwe dingen wennen (belichtig, apparatuur). Ik weet ongeveer welke nummers met welke gecombineerd kunnen worden, en dat bepaald meestal mijn setje. Maar op een groot evenement zou ik ook wel een tracklist maken.
Who is Elvis
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-10-2004 15:53
Of je een set wel of niet voorbereidt ligt er m.i. aan waarvoor je precies gevraagd bent. Je zegt dat je minimale techno draait. Is dat ook specifiek waarvoor je bent gevraagd? En is dat ook hoe je wordt aangekondigd? In dat geval zou ik zeker niet moeilijk doen en lekker de eerste drie minimal-plaatjes thuis voorbereiden.

Verder, als dit je eerste gig ooit is en deze manier van voorbereiden je zenuwen een beetje wegneemt, vooral doen. (De eerste x dat ik voor publiek moest draaien, meteen 700 man, hing ik een half uur van tevoren kotsend boven de wc van de zenuwen.)
Inmiddels kom ik zelf van mijn zenuwen af door minimaal een uur of anderhalf voordat ik ga draaien aanwezig te zijn, beetje invoelen, beetje apparatuur bekijken, mensen kijken en rustig in de avond zakken. Die dj's die 5 minuten voordat ze gaan draaien binnen komen rennen, heb ik nooit goed begrepen.

Eigenlijk bereid ik nooit een set voor, maar dat komt ook door wat ik doe: ik draai allround en sowieso nooit een "set". Ik werk 4 tot 6 uur aan 1 stuk door, alleen of met één collega-dj. Ik kan mij voorstellen dat je, wanneer je maar een uurtje de kans krijgt, wel degelijk van tevoren nadenkt over wat je ten gehore wilt brengen. De tijd is immers beperkt, en je hebt ongetwijfeld nummers die je zelf fantastisch vindt en waarvan jij denkt dat het publiek het ook goed gaat trekken, die je wilt gaan draaien. Een uur is zo voorbij.

Overigens heb ik een paar weken terug voor het eerst een heuse set van een uur thuis voorbereid en op een feest gedraaid. Er waren 6 dj's gevraagd, en ik stond lekker in de spits tussen 1:00 en 2:00 geprogrammeerd. Bij wijze van experiment heb ik thuis een uur muziek voorbereid, lekker alle mixen geoefend en die avond ijskoud ten gehore gebracht. (Wel wat andere muziek meegenomen voor de zekerheid, maar niets van gebruikt.) Ik moet zeggen: ik vond het oersaai en voelde me wezeloos arrogant, niet te geloven. De muziek sloeg prima aan, maar wat word je daar lui van zeg, gewoon die nummers erin gooien die je thuis hebt bedacht. Je hoeft nergens op te letten, zeker niet op je publiek, alleen op je mixtechniek. Je staat te draaien met een waardeloze take-it-or-leave-it-houding laugh :D . Het was niks voor mij.

Maar nogmaals: als je gevraagd bent voor een specifieke stijl, onervaren bent en bloednerveus, lekker thuis een stukje instuderen, geeft niks.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
23-10-2004 16:38
razz :p razz :p razz :p
gelukkig denken jullie er dus anders over dan mijn collega minimal djs. Die doen daar dus echt minderwaardig over. Ik weet nu gewoon welke platen ik sowieso wil draaien, nog niet welke volgorde, maar wel het begin van mijn set.

Ik organiseer het feest zelf, ben daarvoor gevraagd door het plaatselijke cultuurpodium, Groene Engel in Oss. Had alleen niet verwacht dat ik zelf moest gaan draaien, maar er viel ineens een uurtje open. Dat moet ik dus zelf oplossen. Aangezien mijn mixechniek nog niet perfect is, bereid ik me graag goed voor. Beter een voorbereid setje zonder fouten, dan en spontane mix boordevol van fouten. Neemt niet weg dat ik tal van mogelijkheden heb geoefend zodat ik toch wel een beetje van stijl kan switchen mocht mijn favo muziek niet aanslaan.

Over 2 weken (6 nov) is he zover; ik laat wel weten hoe het ging razz :p of angry
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
23-10-2004 16:54
Tjah, ik heb met bekendere DJ's en tevens organisatoren van feesten gesproken en die zeggen het volgende:

"Ik heb liever dat een DJ een hele set voorbereid en geen enkel foutje maakt, dan wanneer hij zomaar wat platen kiest en wel fouten maakt."

Daar worden zij namelijk op afgerekend " wel kut DJ's die draaiden op je feessie man, tering!!"

Zelf bereid ik echter niets voor, aangezien ik draaien een creatief proces vindt. Je draait platen, omdat je iets merkt aan het publiek, of ziet aan het publiek. Als je een voorgemixte set zou draaien, dan kun je niet meer inspelen op het publiek.

Ik kies zelf ook altijd mijn beginplaat een paar minuten voordat ik moet draaien. Mijn mixtechniek is immers in orde en heb al meer op feesten gestaan, dus hoef me geen zorgen te maken dat ik stressie wordt en veel fouten ga maken (die ik uiteraard ook maak).

Kortom : Doe wat jij het meest prettig vindt. Het is je eerste gig! Wen er een beetje aan. Op den duur zal je meer varieren.

Succes man! Laat ons even weten hoe het is gegaan!

P.S. Een ding raad ik je wel aan > DRAAI PLATEN DIE JE GOED KENT!! Dan voel je je namelijk al veel meer op je gemak....
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-10-2004 17:01

mr_jows schreef:

Tjah, ik heb met bekendere DJ's en tevens organisatoren van feesten gesproken en die zeggen het volgende:

"Ik heb liever dat een DJ een hele set voorbereid en geen enkel foutje maakt, dan wanneer hij zomaar wat platen kiest en wel fouten maakt."
Ik vind dat een ietwat vreemde opmerking. De discussie is al zo vaak gevoerd, maar een goeie set hangt m.i. niet in de eerste instantie af van de mixtechniek, wel van de platenkeuze. Het ligt er in deze dus maar net aan wat er onder "een foutje" wordt verstaan en over welke context we het hebben.
UnsubduedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2004
Laatste: 31-7-2007
Berichten: 13
23-10-2004 17:03
Prachtig altijd he reacties van anderen? Iedereen weet ook altijd perfect hoe het allemaal werkt. Zegt vaak genoeg over de reagerende. Ik had vorig weekend m'n eerste buitenlandse draaibeurt. Zware stress van te voren dus zeker dat ik wel een grove voorselectie had gemaakt om er vervolgens weer achter te komen dat allemaal wel meeviel, maar wat houvast just in case kan geen kwaad. Doe in elk geval wat het beste voor jezelf werkt. Op succes valt namelijk nooit af te dingen. Hoe je het doet who cares als het goed blijkt te werken? Als het deze keer goed gaat ben je ook een drempel over en ga je meer durven. Idd kan je natuurlijk nooit beginnen met de laatste plaat van de vorige DJ of één die net er voor is gedraaid, maar daar heb je nu geen last van. Houd ook rekening met 'afslagen' in het geval het met de respons niet vlot. Zit je rigide aan een set vast dan ben je mooi gaar in zo'n geval, maar eigenlijk heeft dat meer te maken met de selectie die je uiteindelijk in den platen- dan wel cd koffer meeneemt. Verder al veel nuttige tips hier vermeld voor je door anderen dus ik zou zeggen succes en relax dan moet het goedkomen :-)
Knite Force! Making today look worse, so tomorrow looks better!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)