Forum > Licht

Beste merk

(74 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
8-8-2006 23:54

DeMennooos schreef:

LED als frontlicht is geen aan te raden optie.
Het mengen van wit als kleur is al redelijk lastig en gebeurt door het mengen van RGB, als je dit vervolgens als front gaat gebruiken krijg je erg lelijke schaduwen.

Ik zou voor front gewoon Parren, Fresnels of profieltjes gebruiken.
Zou je uit kunnen leggen waarom het gebruik van de LED par niet geschikt is voor front licht?

PS cu@Plasa (als er niks tussen komt)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
9-8-2006 08:17

Douwe schreef:

DeMennooos schreef:

LED als frontlicht is geen aan te raden optie.
Het mengen van wit als kleur is al redelijk lastig en gebeurt door het mengen van RGB, als je dit vervolgens als front gaat gebruiken krijg je erg lelijke schaduwen.

Ik zou voor front gewoon Parren, Fresnels of profieltjes gebruiken.
Zou je uit kunnen leggen waarom het gebruik van de LED par niet geschikt is voor front licht?

PS cu@Plasa (als er niks tussen komt)
Dat staat er toch?! Je moet maar eens gewoon een groen en een rood spotje mengen (op een zelfde punt belichten). Je zal meteen de schaduw kunnen waarnemen. Daar een LED par dus volgens RGB menging werkt, zullen de schaduwen alom aanwezig zijn, waardoor je i.m.o. een slordige belichting krijgt. Ook ben ik nog steeds niet overtuigd van de output van een LED par, maar dat terzijde...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
9-8-2006 08:40
De schaduwen die je krijgt zijn RGB schaduwen en dat kan zeer lelijk zijn..

Maar voor degene die nog niet overtuigt zijn van de LED output heb ik het volgende (onafhankelijke) artikel over een vergelijking tussen een PixelPar 90L en een Source Four PAR uit PLSN van augustus 2004.

Artikel
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
10-8-2006 14:01
Wat gebeurt er als je nou eens een frostje plaatst voor je LED par? De opbrengst zal er nog wel een stukje van verminderen, maar blijven die RGB schaduwen dan nog?
GeitEx Lid
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
10-8-2006 22:44
krijg je dan geen kleurensoep op je frost?
DouweVIP Lid
12-8-2006 00:31

René Eppink schreef:

Wat gebeurt er als je nou eens een frostje plaatst voor je LED par? De opbrengst zal er nog wel een stukje van verminderen, maar blijven die RGB schaduwen dan nog?
Zou best kunnen. Tijd voor een testje DeMennooos? Persoonlijk denk ik dat de lichtopbrengst, te veel af zal nemen. Omdat je met een frost de beam verbreed, hetzelfde licht, door een filter, op een groter opppervlakte.
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
12-8-2006 01:09
Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar wanneer je nou een frost-filter vlak voor de LEDs plaatst, en verderop een lens naar keuze (NSP/MFL/WFL) die het geheel weer bundelt?
Light Image
DouweVIP Lid
12-8-2006 01:20

JeroenVDV schreef:

Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar wanneer je nou een frost-filter vlak voor de LEDs plaatst, en verderop een lens naar keuze (NSP/MFL/WFL) die het geheel weer bundelt?
Dat zou misschien kunnen werken. Hebt natuurlijk wel te maken met het lens na lens principe. Dwz. De frost verspreid het licht en de lens moet het weer bundelen, deze is echter gemaakt om het vanaf de bron(LED'S) te bundelen, maar ik denk dat we eerst eens even moeten wachten op een testje van DeMennooos.
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
14-8-2006 15:40
Ik zou daar eens wat tijd voor moeten maken.
We hebben we een test gedaan met PixelLine 1044 / PixelLine 110ec en een Lee410 om voor een horizon nog lager in te komen op het doek, ik heb toen niet echt gelet op de schaduwen. Maar logisch gedacht zal de schaduw nog steeds RGB zijn omdat de kleuren niet uit 1 punt komen, maar vanaf de afzonderlijk RGB(-A) LEDs. Als je nou RGB in 1 LEDs zou gebruiken zou het kwa schaduwen anders zijn, alleen heb je standaard al een veel lagere lichtopbrengst.

Maar we hebben nog het een en ander op stapel staan kwa tests met lenzen, filters en andere positionering van spots.

@Douwe
FF koffie (of bier) doen op PLASA?
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
17-8-2006 00:24
Om even terug te komen op LED in theater: ik heb me er nooit echt mee bezig gehouden, totdat ik als vrijwilliger meewerkte bij jeckyll en hyde op de TU/e. Daar hadden we SGM Palco's als zijlicht en om de matglazen achterwand van achter mee te verlichten en dat zag er over het algemeen heel prima uit. Het grootste nadeel vond ik dat de Palco's aan de zijkant voor het publiek zichtbaar waren en dat de kleur op de vloer de eerste 40/50 cm een soep was. Sindsdien ben ik absoluut niet van mening dat LED ongeschikt is voor theater (Led wel (razz :p), daarvoor had ik er GEEN mening over), al zal dat ongetwijfeld afhangen van het gebruikte systeem/amatuur.

Foto's waarbij de achterwand een paar lichte plekjes lijken te vertonen en voor de rest donker, men zal mij op mijn woord moeten geloven dat ik weinig oneffenheid kon ontdekken, laat staan dat men kon zien waar palco's hingen. Grotere foto's kan op verzoek, ik heb ze als het goed is ergens op DVD.

link naar de links naar de filmpjes
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)