Forum > Geluid

Pioneer doet mee aan I-Pod hype?

(90 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-9-2005 12:46
Overigens wil ik even kwijt dat als men 1 soort muziek prefereert om te draaien dit ook prima met cd's kan. Muziek die ik zelf tegenwoordig alleen nog maar koop is trance/hard trance (en af- en toe wat andere dingen), neemt niet weg dat ik alle soorten house stijlen heb gedraaid. Heb in mijn bakken drum 'n base en ambient tot aan hard house liggen.

De vlieger dat als je maar 1 muziek stijl draait je beter vinyl kunt doen gaat dus ook niet op. Tegenwoordig zie ik heel veel (bekende) dj's zo'n beetje alleen nog maar cd's draaien en die hebben ook maar 1 stijl. Ik draai ook weleens op commerciele feestjes, maar dan wordt de muziek voor me geregeld.

Overigens, Sylvia, in de house scene is tot de komst van de cdj-1000 nooit echt sprake geweest van cd's. Uiteraard wel bij feestjes waar van alles door elkaar werd gedraaid. Als je de grote namen bekijkt die al +20 jaar meelopen (Jean, Dimitri, Marcello, Carl Cox etc. ) hoef je ze niet te vragen of ze voor de komst van de Pioneer cdj-1000 meer met cd's hebben gedraaid, misschien een doodenkele keer een cd'tje tussendoor maar zelfs dat betwijfel ik.

Vinyl was in de house wereld altijd de norm en je telde niet mee als je met cd's draaide, dat werd niet als "echt" beschouwt. Goa trance en Ambient zijn dan voorbeelden waar de cd's wat eerder doordrongen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
4-9-2005 12:56
Allemaal heel mooi en aardig die noviteiten, maar ik zit me af te vragen of dit allemaal wel goed voor de toekomst van het dj'en is. Ik ken genoeg jongens die thuis wat achter de pc te mixen ( met goede programma's niks op tegen trouwens ), het aantal bpm gelijk zetten en dan een knopje met de muis bewegen wat een crossfader voor moet stellen en dan hebben ze gemixt. Als ze dan mijn mixer zien, wijzen ze direct naar de crossfader en zeggen heel 'professioneel' dat je daarmee moet mixen en zitten je vreemd aan te kijken als jij de lijnfaders gebruikt en de bas van het andere nummer eruit draait. Iedereen denkt te kunnen mixen en het mixen wordt ook steeds makkelijker gemaakt met bpm counters e.d. Wat wordt de volgende stap? Dubbele op de pc aangesloten mp3spelers die automatisch alles gelijk zetten, het juiste moment om te mixen uitzoeken, automatisch de bas van het andere nummer terugdraaien zodat je geen aangedikte bas krijgt, storende melodielijnen of hoge tonen er automatisch uit filteren zodat je de perfecte mix krijgt? Zodat je nog maar 2 knoppen nodig hebt > Play en mix ?
Sinds ik mijn reloop RP 4000's naast mijn cdj100's heb betrap ik mijzelf erop dat ik bijna alleen nog maar met vinyl draai. Ik vind het gewoon veel leuker om zelf de plaat aan te raken dan dat je wat aan een wieltje draait die via de elektronica pitchbend.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-9-2005 13:04
Een vriend van me draait met virtual dj zonder hardware (alleen koptelefoon en geluidskaart) heeft heel veel functies op zijn toetsenbord geprogrammeerd. Ik heb laatst een cd gehoord en was ontzettend onder de indruk. Ik vind het juist knapper, je komt tenslotte eigenlijk een hand tekort wat ik met mijn mengpaneel niet heb. Niettemin, ik denk dat mensen die de nieuwe technieken niet omarmen ook bang zijn ervoor. Je snapt toch zelf ook wel dat je met alleen een pc en je lekker achter je beeldscherm verschuilen niet ver komt?
Het poremt gewoon niet. En waar zijn de meesten bang voor? Dat die jongens straks meer resultaat behalen of dat de "echte" dj zijn baan gaat verliezen of dat straks iedereen het kan. Ik denk dat je daar niet bang voor moet zijn, ondanks dat ik dol ben op nieuwe technieken zie ik mezelf niet on stage achter een pc verschuilen en denk ook niet dat dat de toekomst wordt.
Ableton misschien wel, maar dan is de pc ook weer bijzaak, je moet gewoon heel veel met controllers werken. En reken maar dat een programma als Ableton een knappe artiest erachter moet hebben wil je hier echt iets moois mee kunnen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
4-9-2005 13:36

Kobazz schreef:

Allemaal heel mooi en aardig die noviteiten, maar ik zit me af te vragen of dit allemaal wel goed voor de toekomst van het dj'en is. (...) Iedereen denkt te kunnen mixen en het mixen wordt ook steeds makkelijker gemaakt met bpm counters e.d. Wat wordt de volgende stap? Dubbele op de pc aangesloten mp3spelers die automatisch alles gelijk zetten, het juiste moment om te mixen uitzoeken, automatisch de bas van het andere nummer terugdraaien zodat je geen aangedikte bas krijgt, storende melodielijnen of hoge tonen er automatisch uit filteren zodat je de perfecte mix krijgt? (...)
Ik vind het zelf ook wel jammer dat de techniek zover is dat bijna jan-en-alleman kan beatmixen, maar de echte trucs e.d. kan alleen maar door creativiteit en improvisatie ontstaan.

Wat ik daarnaast nog veel belangrijker vind is de muziekkeuze zelf. Dj-en draait naar mijn mening meer om de muziek dan om de techniek. Platenkeuze en het publiek aanvoelen zijn dingen die belangrijker zijn en waar je wat gevoel voor moet hebben. Een uitdrukking uit het forum (weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald):
Een foute overgang duurt 15-30 seconden, een foute plaat min. 3,5 minuut.
Daarnaast ziet het er inderdaad niet uit om achter een toetsenbord wat te mixen. wink ;)

Het probleem is dat deze discussie altijd zal blijven bestaan, op het forum is dit topic nr. zoveel over dit onderwerp bijvoorbeeld.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-9-2005 14:19
Maar er loopt ook een topic over of iedereen kan beatmixen. We zijn er al lang over uit dat dat niet spannend is. Ik vind het een basistechniek die je als dj moet beheersen (en daar is niet iedereen het mee eens), maar als je het kan maakt het je nog geen dj. Beats op elkaar krijgen is 1 en goed mixen is 2. Met Ableton moet je echt mixen zonder dat je hoeft te beatmixen. Ik durf er een wedje onder te leggen dat op het Ableton forum jongens zijn die niet fantastisch kunnen beatmixen (of wel, dat maakt niet zoveel uit, veel mensen daar zijn ook goeie dj's) maar die beter kunnen mixen dan welke dj dan ook van dit forum.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-9-2005 14:46

Kobazz schreef:

Allemaal heel mooi en aardig die noviteiten, maar ik zit me af te vragen of dit allemaal wel goed voor de toekomst van het dj'en is. Ik ken genoeg jongens die thuis wat achter de pc te mixen ( met goede programma's niks op tegen trouwens ), het aantal bpm gelijk zetten en dan een knopje met de muis bewegen wat een crossfader voor moet stellen en dan hebben ze gemixt.
Ik zie het probleem niet. Vroegah reed men met paard en wagen, nu met een auto. Is dat slecht voor de toekomst van de mobiliteit? (Hmz, verkeerd voorbeeld: files.)

Waarom zou je als vinyl-dj bang moeten zijn dat jouw kunstje waar je zo hard voor hebt moeten oefenen geëvenaard wordt door een brakkie van 15 met een pc? Waarom moeilijk doen als makkelijk kan, zal het joch van 15 denken.

Waarom zijn vinyl-dj's er zo op gebrand hun exclusiviteit te behouden? Enerzijds zeggen een hoop dj's op het forum dat ze draaien voor hun plezier en voor hun liefde voor muziek, maar zodra deze liefde gedeeld moet worden met een ander die hetzelfde kan met moderne techniek en minder oefening, dan is het ineens een probleem?

Het laatste woord voor jouw kwaliteiten als dj ligt uiteindelijk toch bij het publiek. Natuurlijk zijn er party's waar cd of pc "not done" is. Maar echt: de meerderheid van het publiek zal het worst wezen hoe je die geweldige mixen, loopjes en weet ik wat nog meer tevoorschijn tovert, als je muziekkeuze en techniek maar deugt, als je als dj maar flair en uitstraling hebt, en als het vooral maar dansbaar is. Leef je uit, daar gaat het om happy :) .

Hetzelfde probleem heb je als drive-inn: ooit was het bijzonder dat je een cd-collectie had met 1000 stuks. Nu kan iedere sukkel van 13 met een pc alles downloaden en met een paar k*tboxjes de dj uithangen. Maar is dit garantie voor een goed feest? Welnee. En kan-ie het wel, ook best. Ik kan het ook, maar dan beter en legaler. Mij zit niemand in de weg.
NdewitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
Berichten: 108
4-9-2005 14:56
1 x bewerkt. Laatst door Ndewit op 4-9-2005 15:00
De vlieger dat als je maar 1 muziek stijl draait je beter vinyl kunt doen gaat dus ook niet op.
Zucht, er is dan ook werkelijk niemand die die vlieger op probeert te laten gaan. Wel iemand die stelt dat bepaalde type DJ's sneller blijven plakken bij vinyl en een deel van hun lol uit platen verzamelen halen. Zodoende.
Tegenwoordig zie ik heel veel (bekende) dj's zo'n beetje alleen nog maar cd's draaien en die hebben ook maar 1 stijl.
Ik heb het dan ook niet echt over Roog-achtige types :) Maar nogmaals, niemand zegt ook dat het niet gebeurt of dat het gelimiteerd is aan een doelgroep.

Alle argumenten zijn wel langs geweest en iedereen is het globaal wel met elkaar eens denk ik.

Bovendien, dat hele verschijnsel van een snellere learning curve met nieuw materiaal geloof ik totaal niet in. Dat gaat om technische vaardigheden waarvan ik ten eerste niet geloof dat ze werkelijk zo veel makkelijker zijn geworden en ten tweede niet de essentie van goed draaien zijn, zoals ook al gezegd.

Anyway, ik zal eens zo'n CD-speler gaan kopen o.i.d. Iemand een aanrader?
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
4-9-2005 15:38

Sylvia schreef:

Het laatste woord voor jouw kwaliteiten als dj ligt uiteindelijk toch bij het publiek. Natuurlijk zijn er party's waar cd of pc "not done" is. Maar echt: de meerderheid van het publiek zal het worst wezen hoe je die geweldige mixen, loopjes en weet ik wat nog meer tevoorschijn tovert, als je muziekkeuze en techniek maar deugt, als je als dj maar flair en uitstraling hebt, en als het vooral maar dansbaar is. Leef je uit, daar gaat het om happy :) .
Daar heb je helemaal gelijk in en ik denk dat het ook wat met jaloezie te maken heeft dat dj's met computer evenveel of meestal zelfs meer kunnen dan wij met vinyl.
Hetzelfde probleem heb je als drive-inn: ooit was het bijzonder dat je een cd-collectie had met 1000 stuks. Nu kan iedere sukkel van 13 met een pc alles downloaden en met een paar k*tboxjes de dj uithangen. Maar is dit garantie voor een goed feest? Welnee. En kan-ie het wel, ook best. Ik kan het ook, maar dan beter en legaler. Mij zit niemand in de weg.
Ik kan die 'dj' van 13 wel begrijpen, hij heeft natuurlijk nooit het budget van een grote professionele drive-inn en zal dus ook met zijn pc en gedownloade muziek nooit concurrent van een 'echte' professionele drive-inn zijn. Toch lijkt het mij wel jammer voor kleine beginnende drive-inns die wel alles legaal gekocht hebben.
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
4-9-2005 15:41
Anyway, ik zal eens zo'n CD-speler gaan kopen o.i.d. Iemand een aanrader?
Budget?
NdewitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
Berichten: 108
4-9-2005 15:44

Kobazz schreef:

Anyway, ik zal eens zo'n CD-speler gaan kopen o.i.d. Iemand een aanrader?
Budget?
600-700?
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)