Forum > Geluid

Vergelijk topmodellen mixers!

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 18:02

Gupy schreef:

Ja, de X92 geeft één rij PFL en één rij master...wel mono dus.
De VU naast de line fader vind ik wel een sterretje waar zoals bv de DJM, X64 en X92.
Bij de DJM heb ik 1 sterretje weg gelaten omdat de pfl VU mono is. De Xone:92 heeft de minst nauwkeurige VU-meters van alle mixers in de tabel. Ik weet ook niet waarom ze dat gedaan hebben, maar het was beter op de Xone:62. Nu zijn er op de 92 alleen maar ledjes voor als het geluid 2x zo hard of zacht is. Vandaar dus dat hij er maar 1 heeft.
- Ik mis de samplerfunctie.
- Het vervangen van de linefaders bij de DJM is nou niet echt een pretje, dus ook geen sterretje waard.
- Bij de X:92 is het vervangen van de linefaders juist gemakkelijk. Hij is modulair opgebouwd en ligt binnen 2 minuten uit elkaar.
- De AUX uitgangen mis ik.
- De EQ op de X92 zijn als volgt: Mid en Low zijn oneindig (kill), de twee Mid zijn -30.
Of er een sampler op zit of niet staat er nu ook bij de features.
Voor het makkelijk vervangen van de faders ging ik van 2 dingen uit: moet de mixer uit elkaar? ja/nee. Omdat het bij de djm toch niet echt makkelijk is dat je er van boven bij kan, en het bij de Xones geen probleem is dat hij eerst uit elkaar moet, heb ik deze optie maar weg gelaten.
De AUX uitgangen van de Xone:92 staat erop als "send" en heeft daarvoor 3 sterren.
De EQ waardes zijn ook aangepast. Eerst had ik -60 voor de kill staan...

home.quicknet.nl/qn/prive/jam.huijg/mixers3.htm
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 18:31

Reind schreef:

Nee je geeft juist geen neutraal beeld want je gebruikt variabele waardes van mensen die er een mening over geven.
FF een klein voorbeeld -> Iemand is een typische 50mm fader fan. Die schrijft op een forum dat ie de faders van een dateq k*t vind bij wijze van spreken. Hoe weet jij dan of ie het over de kwaliteit heeft of over de lengte?
Dat staat toch als 2 verschillende dingen in de tabel...
En prijzen zeggen helemaal geen ene ruk over faders. Das net zoiets als dat VCA gestuurde faders een keurmerkje zouden zijn voor kwaliteit. Das dus een lul verhaal want ik ken mixers die wel VCA hebben maar nog steeds compleet k*t met peren zijn.
Je mag toch hopen dat een crossfader van 150 euro langer mee gaat dan 1 van 30 euro.
Ok, afgezien van het feit of de prijs wat zegt over de kwaliteit is toch leuk om te zien wat een nieuwe fader kost.
Een Xone fader gaat veel langer mee dan een djm fader. Maar voor de djm heb je voor 150 euro alle faders vervangen. Bij de Xone ben je misschien wel meer dan 500 euro kwijt voor allemaal nieuwe schuiven. Als je een nieuwe mixer koopt is het toch handig om daar bij stil te staan.

Nouja we kunnen wel blijven quoten op deze manier. Waar wil je dan naartoe? Dat je eigenlijk niets zinnigs kan zeggen over de verschillende mixers, behalve de dingen die ook in de handleiding staan... En dat iedereen alles maar zelf uit moet zoeken?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 18:43
Inderdaad. Gewoon de gegevens van de fabrikant gebruiken en als je andere gegevens wilt gebruiken deze aantonen met meet gegevens of feiten die onderbouwd kunnen worden anders heeft dat hele gedeelte geen enkele zin.

Of durf jij soms wel uit te gaan van 1 of ander menneke van 15 jaar oud die zelf thuis op een 626 draaid en zegt dat een A&H helemaal top off the bill is omdat ie dat regens heeft gehoord? Of wou je zelf een oordeel geven terwijl je niet eens alle mixers onder handen hebt gehad? Je kunt pas echt gaan vergelijken als ze allemaal op 1 rij staan en door een deskundig iemand worden beoordeeld.

Dan kun je enige waarde hechten aan punten zoals headroom - kwaliteit faders e.d maar niet door gegevens te gebruiken van willekeurige personen want dan heb je geen correct beeld.
Hoeveel mensen blijven wel niet zeggen dat een DJM prima in elkaar zit? Kijk daar gaan we dan dus al.....
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
23-5-2004 19:03

Frisbee schreef:

De Xone:92 heeft de minst nauwkeurige VU-meters van alle mixers in de tabel. Ik weet ook niet waarom ze dat gedaan hebben, maar het was beter op de Xone:62. Nu zijn er op de 92 alleen maar ledjes voor als het geluid 2x zo hard of zacht is. Vandaar dus dat hij er maar 1 heeft.
Kijk dan nog eens goed naar de andere mixers. (X02 b.v.)
Of er een sampler op zit of niet staat er nu ook bij de features.
Ik doelde ook als algemene opmerking, niet de Xone.
De EQ waardes zijn ook aangepast. Eerst had ik -60 voor de kill staan...
Mooi, nu de mid nog.(-30) wink ;)

Maar verder keurig werk hoor. happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
23-5-2004 19:07
En laat je niet ontmoedigen. Hoe meer mensen er tegenaan schoppen, hoe beter het eindresultaat KAN worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 19:07
1 x bewerkt. Laatst door Frisbee op 23-5-2004 19:13
Ok Reind, ik snap wat je bedoelt wink ;)

Het is niet zo dat ik een complete n00b ben wat mixers betreft. Ik heb veel op de pioneer en op dateq's gemixt. Verder wel eens op de Xone:32 en Vestax PCV-275 en nog wat andere mixers die niet in de tabel staan. Maarja daar heeft niemand wat aan.

Daar is dit topic toch voor. Sommige dingen zijn nog niet helemaal duidelijk. Dat weet iemand anders vast beter dan ik. Jij (reind) kan toch ook naar de bovenste regel kijken: Kwaliteit geluid. Stel dat ik dat zo zeg, dat de verschillende mixer zo tov elkaar staan. Ben je het daar dan mee eens?

Ik weet bijvoorbeeld niet of de Stanton SMX-501 even goed klinkt als de PCV-275 en hoe goed de faders zijn van de SMX. Als iemand daar iets zinnig over kan zeggen???

Voor wat betreft de headroom lijkt het mij ook handig als daar concrete cijfers voor zijn. Dré had al wat getest maar dat zou dus ook goed in zo'n overzicht passen happy :)

Volgens mij kan het wel een betrouwbaar overzicht worden als iedereen het er mee eens is of heeft bijgedragen. Desnoods kijkt Dré het na razz :p en zet het als bijlage in het "welke mixer voor welk budget topic".
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
23-5-2004 19:09

Reind] schreef:

1 of ander menneke van 15 jaar oud die zelf thuis op een 626 draaid en zegt dat een A&H helemaal top off the bill
Haha, Reind en ik halen enkel modellen van A&H door elkaar. Ik zei Xone64 (is 62) en jij noemde de Xone626 (is 464).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
23-5-2004 19:13

Frisbee schreef:

Ik weet bijvoorbeeld niet of de Stanton SMX-501 even goed klinkt als de PCV-275 en hoe goed de faders zijn van de SMX. Als iemand daar iets zinnig over kan zeggen???
Da's zo link... Dit kan alleen in een dubbel blinde test uitgevoerd worden EN daarbij moet het testprotocol eenduidig zijn opgeschreven. En daar gaat het vaak al mank... Men doet maar wat en hangt daar dan stevige conclusies aan.

Kijk... Als ik een DJX-700 aansluit dan wordt ik direct getrakteerd op zee- en andere (vaak exotische) bijgeluiden... Dan weet ik dus dat die mixer NOOIT transparant kan zijn ;-)

Maar als een mixer redelijk stil is, een goede headroom heeft dan wordt het al een stuk moeilijker. Je moet dan letterlijk de versterkingsfactoren van de verschillende mixers binnen 0.1dB matchen (is nog net te doen) en daarna in een dubbel blinde (of ABX) test kijken welke van de 2 de voorkeur geniet.

Een andere mogelijkheid (wellicht de enige optie bij de ECHT goede mixers) is de "transparantietest". Bij deze test (wederom ABX uitgevoerd) plaats je de mixer wel (A) of niet (B) in de signaallus. Dan kun je aan de hand van de statistische uitkomst bepalen of de mixer mogelijk wel of niet transparant is. Nadeel is DAN weer dat het mogelijk is dat de rest van de test setup de beperkende factor is...

Geluidskwaliteit blijft dus HEEL erg moeilijk te testen en te kwantificeren.
Voor wat betreft de headroom lijkt het mij ook handig als daar concrete cijfers voor zijn. Dré had al wat getest maar dat zou dus ook goed in zo'n overzicht passen happy :).
Headroomtests geven een indicatie van ontwerpkwaliteit MAAR zijn op zich geen garantie voor een goed geluid.
Volgens mij kan het wel een betrouwbaar overzicht worden als iedereen het er mee eens is of heeft bijgedragen. Desnoods kijkt Dré het na razz :p en zet het als bijlage in het "welke mixer voor welk budget topic".
Zeker een optie MAAR ga ervan uit dat het weken zoniet maanden duurt voordat e.e.a. voldoende goed is uitgewerkt. Enig doorzettingsvermogen is dus zeker vereist in dit soort gevallen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 21:13

Gupy schreef:

Reind]1 of ander menneke van 15 jaar oud die zelf thuis op een 626 draaid en zegt dat een A&H helemaal top off the bill

Haha, Reind en ik halen enkel modellen van A&H door elkaar. Ik zei Xone64 (is 62) en jij noemde de Xone626 (is 464).
Nee ik doelde op mannetjes die op een Gemini PS626I draaien en hebben horen zeggen dat een Xone top off the bill is en daar een mening over hebben. Die kom je namelijk vaker tegen als mensen die ook echt daadwerkelijk praktijk ervaring en kennis van zaken hebben.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 21:18

Dré schreef:

En laat je niet ontmoedigen. Hoe meer mensen er tegenaan schoppen, hoe beter het eindresultaat KAN worden.
Het is ook alleen maar bedoeld om een zo'n goed mogelijk eindresultaat te verkrijgen waar iemand wat aan heeft.

En ik ben er op zich hartstikke voor dat het gebeurd want zo krijg je wel dingen boven de tafel die andere mensen al tijden zeggen maar waar geen hond aan wil. Als je op een gegeven moment gewoon aan kunt tonen wat de + en - van een bepaalde mixer is en je zet die allemaal tegen over elkaar en de mixers zijn correct en onder de zelfde omstandigheden getest dan kun je zo het rijtje in vullen en kan er alvast 1 fabrikant in gaan pakken met een bepaald model mixer want die valt dan giga door de mand heen.

Ik wil trouwens best mee helpen met het hele gebeuren maar alleen als er dus ook echt daadwerkelijk iets getest word en niet zo maar klakkeloos over word genomen van een forum o.i.d. (al zijn er inderdaad mensen waar je klakkeloos iets van over kunt nemen) en de test uitgebreider word gedaan want ik mis er toch aardig wat in dit rijtje.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)