Forum > Geluid

Nieuwe set EAW, RCF oid.

(93 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2008 13:12

René Eppink schreef:

Wat ik me toch elke keer afvraag bij dit soort uitspraken is wat zo'n MX processor nou voor trucjes uithaalt waardoor hij zoveel beter is op deze kasten dan een 'normale' moderne speakerprocessor.
Zou kunnen zijn dat de programmeur van die MX processor erg veel van het systeem wist, meer dan de gemiddelde processorgebruiker...
Dat moet toch uit te vinden zijn?
Nou... Sidetrack voorbeeld: De Denon DN-X1500 mixer is uitgevoerd met programmeerbare EQ. Toch is het niemand gelukt om daarmee de EQ van de Nuo-5 na te doen (of ook maar in de buurt te komen). Waarom? Soms omdat programmeerbaar niet automatisch betekent dat ALLES mogelijk is, soms omdat de aanwezige kennis gewoonweg te kort schiet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2008 13:15

TB schreef:

Dré schreef:

Tja... Een beetje vreemde gedachtengang als je het mij vraagt. Pak de beste automotor en klauw daar het motormanagement uit. Die motor zal het NIET MEER DOEN. Is dat omdat die motor een pisbak is? Nee, natuurlijk niet. Die motor is ontworpen, uitgaande van dat motormanagement systeem.
Ik ben een enorm fan van dit soort vergelijkingen, maar vind hem in deze een beetje scheef: Een (moderne) motor heeft een management nodig, een speaker niet per definitie.
Wat jij wilt. Pak in plaats van het standaard motormanagement je eigen programmeerbare ECU. Mogelijk werkt het, mogelijk haal je niet alles uit de motor, mogelijk sloop je de boel. Ik zie een GROTE overeenkomst ;-)
42 hz met een afval van 24 db/oct...
2e orde is bijna altijd voldoende (en het stukje over powerdips heb je maar niet meegenomen in je reply...).

Groot voordeel van zelf ontwerpen is dat je, als het goed is, van de hoed en de rand weet. En bij nabouw weet je wellicht hoe je een zaag vast kunt houden. Big difference!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VerheyenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 18-2-2014
Berichten: 35
5-11-2008 16:44
Ik draai dus nu me Sis zijn eaw setje met kopie sb150's.

Toen ik ze net had had ik nog geen mx100 en heb ik ze dus zonder geprobeerd.
Dit sloeg lelijk tegen kwa klank (was met de settings die op de eaw site te vinden zijn)
Een tijdje daarna (ongeveer een jaar geleden nu denk ik) heb ik Sis zijn mx100 en JF100e's overgenomen.
Die mx100 maakt een wereld van verschil op de subs, op de topjes een pak minder(Die klinken van zichzelf hardstikke goed)MAAR niet perse voor sb 150's alleen.

Ik heb al verschillende 15" subs uitgeprobeerd met de mx100 en bijna altijd had dat hetzelfde gevolg, stevig drukkend laag. Ik heb onderandere met kopie ls500's getest en dit klinkt al dan niet beter de de ps10td controller en gaat veel harder.

greetz

Bert
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-11-2008 18:38

Dré schreef:

René Eppink schreef:

Wat ik me toch elke keer afvraag bij dit soort uitspraken is wat zo'n MX processor nou voor trucjes uithaalt waardoor hij zoveel beter is op deze kasten dan een 'normale' moderne speakerprocessor.
Zou kunnen zijn dat de programmeur van die MX processor erg veel van het systeem wist, meer dan de gemiddelde processorgebruiker...
Vandaar ook dat het interessant zou zijn om uit te zoeken wat een MX processor voor heeft op een normale speakerprocessor. Dat zou namelijk inzicht geven in wat de programmeur wel weet en de gemiddelde processorgebruiker niet.

Dré schreef:

René Eppink schreef:

Dat moet toch uit te vinden zijn?
Nou... Sidetrack voorbeeld: De Denon DN-X1500 mixer is uitgevoerd met programmeerbare EQ. Toch is het niemand gelukt om daarmee de EQ van de Nuo-5 na te doen (of ook maar in de buurt te komen). Waarom? Soms omdat programmeerbaar niet automatisch betekent dat ALLES mogelijk is, soms omdat de aanwezige kennis gewoonweg te kort schiet.
Men kan die EQ misschien niet namaken, verschillen tussen die twee meten lijkt mij echter wel mogelijk. Je zou in ieder geval moeten kunnen meten dát er een verschil is. Daar doelde ik ook op m.b.t. het uitvinden van het verschil tussen de processoren. Een meting moet met de mogelijkheden van vandaag de dag m.i. niet zo'n probleem meer vormen. (en als je bekijkt hoe vaak deze kwestie naar voren komt zou er toch vanzelf wel een keer iemand met de nodige capaciteiten en benodigde apparatuur zich er over willen buigen?)
Of zouden die mensen met kennis toevallig wél zelf goede settings hebben kunnen vinden?

Nogmaals, niet om iemands bevindingen in twijfel te willen trekken. Ik ben alleen nieuwsgierig, kom graag nieuwe dingen te weten en ik ben gek op wetenschappelijke/rationele verklaringen. razz :p
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
5-11-2008 18:56
Feit is dat diverse fabrikanten die eigen controllers bouwen, buiten de statische equalizing ook dynamische EQ-punten inbrengen. Zo heb ik controllers hier gehad welke op laag niveau een flinke boost op het sublaag gaven (30-35Hz), welke bij toenemend volume minder wordt en in frequentie naar boven verschuift richting de afstemfrequentie van de poort. Soms zie je (vooral bij controllers voor sub-sub kasten) dat boven een bepaald niveau een dip in de transferfunctie verschijnt waar de kast een powerdip heeft (om de driver mechanisch te beschermen). Daarnaast zit in veel controllers een echte RMS-limiter om de spreekspoeltemperatuur te simuleren. Al met al functies die je met een universeel DSP'tje niet gemakkelijk nabootst.

Tip: bestudeer eens het schema van een analoge systeemcontroller (B.v. Nexo PS10td/PS15td). Je zult schrikken met hoeveel dingen zo'n controller rekening houdt.

Ik heb zo wel eens Nexo PS15td controllerd gemodificeerd voor gebruik met eigen subs (2x15" hybride i.p.v. de Nexo LS1200). Modificatie betrof hoofdzakelijk het aanpassen van de VLF-boost, de dynamische EQ'ing en de fase van het sub rond de crossoverfrequentie. Is aardig wat werk, maar het resultaat mag er zijn.
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
5-11-2008 19:20
Met goede processing haal je eigenlijk altijd meer uit je set happy :)

Maar even terug naar een nieuwe set. Ik zat er aan te denken eerst 2 tops te kopen (ART522 of 722) en later uit te breiden met 2 subs (4Pro8001) Voorlopig kan ik kan mijn eigen subs eronder houden.

Ineen keer is te duur.

Nu zit ik nog met een vraag,

Als fullrange/topkast, kan ik beter voor een 12" of een 15" gaan. Voor fullrange waarschijnlijk de 15" voor een top de 12".

Ik hoorde dat het verloop van een 15" naar een 2" driver minder goed is (een dip in het mid) dan bij een 12" naar een 2". Wat zijn jullie ervaringen hier over.

Daarnaast heeft RCF de 522 en de 722 in het assortiment. Ik zie qua specificaties weinig verschil, hoewel ik de 522 lelijk vind, terwijl de 722 een stuk gelikter is.

Tevens staat er op de site van RCF niet of er onder de 722 een "paalgat" zit, de 522 heeft die wel. Ik neem aan dat de 722 het ook heeft.

Nu eens kijken of die kast 2e hands te vinden is en anders toch een rekening plunderen wink ;) sad :(

Het liefst wil ik wel een demo horen, maar ik vind het lullig om naar een RCF dealer te gaan, te luisteren, en vervolgens de set ergens anders op de kop tikken.

Iemand in de buurt hier toevallig met RCF kasten? (bunnik, utrecht) laugh :D
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
5-11-2008 19:21
@ JVS

Zou jij een schema hebben van een dergelijke controller? Ik zou zoiets wel willen bestuderen happy :)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
5-11-2008 21:14
@Ganzz... Niet in Bunnik, maar wel vlakbij. Heb geen 722's staan, die zijn erg nieuw en ik vind ze er toevallig niet uitzien wink ;). Heb wel een redelijk deel van de serie hier staan: art 310, 322 en 522 en voor groter werk de 4pro6001. Als subs de art705 en 4pro8001. Kijk maar...
VerheyenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-5-2008
Laatste: 18-2-2014
Berichten: 35
5-11-2008 21:18
Nexo PS..TD's zitten propvol voor maar 1 systeem.
De mx100 werkt met insteek kaartjes.
1 kaartje voor de subs en 1 voor de toppen.
Deze kaartjes zijn echt niet groot en er steken niet echt veel componenten op.
Zal dadelijk eens een foto knallen van een interne mx100
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
5-11-2008 21:19
Kijk, dat een een hele serie, Volgens mij lijkt de 522 wel aardig opde 722 als ik de specificaties vergelijk.

Smaken kunnen wel verschillen, ik vind plasic toch niet echt mooi, vind de nieuwe een iets stoerdere uiterlijk hebben razz :p

Ik neem van de week even via de mail contact met je op, ik zou graag langs willen komen om het eea te beluisteren (eventueel tegen vergoeding) happy :)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)