Forum > Off-Zone

Oud & Nieuw 2005!

(133 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
3-1-2005 16:19

Niek Bolscher schreef:

Dit is de omgekeerde wereld. Een gefotografeerd persoon moet niet in een e-mail hoeven vragen om een foto te verwijderen, officieel moeten jullie bij de persoon vragen of de foto geplaatst mag worden.
Toch vindt ik de oplossing van Ronnie heel netjes. Onze fotografe vraagt ook niet aan alle gefotografeerden of ze toestemming geven voor plaatsing (gemiddeld optreden = 150 foto's, met gemiddeld 5 personen per foto = 750x om toestemming vragen....)
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 1855
3-1-2005 16:20

Niek Bolscher schreef:

Dit is de omgekeerde wereld. Een gefotografeerd persoon moet niet in een e-mail hoeven vragen om een foto te verwijderen, officieel moeten jullie bij de persoon vragen of de foto geplaatst mag worden.
En jij vraagt bij alle mensen op de ca. 100 foto's toestemming,
of de foto van hen op de website geplaatst mag worden?
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
3-1-2005 16:30
Ja, wij vragen degene(n) die gefotografeerd worden!
DjFxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2004
Laatste: 9-6-2013
Berichten: 157
3-1-2005 16:35
1 x bewerkt. Laatst door DjFx op 3-1-2005 16:36

Niek Bolscher schreef:

Ja, wij vragen degene(n) die gefotografeerd worden!
Ook op deze foto sneaky :V?
Op deze foto zal je het wel gevraagt hebben wink ;)
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 1207
3-1-2005 16:35
Je hebt nooit een overall shot van je publiek?
Zeg nou eerlijk, er staan ook regelmatig mensen op de foto's die er in eerste instantie niet op bedoeld waren (bijvoorbeeld op de achtergrond).
Darth Crossfader
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
3-1-2005 16:39
Maar ik ben het wel met Niek eens dat ik het raar vindt, dat je "een mailtje moet sturen met een goede reden"! Da's wel de omgekeerde wereld!
En officieel heeft Niek wel gelijk, maar ik kan me voorstellen dat het in de praktijk erg lastig is.
Beauty hides in the deep
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
3-1-2005 17:19
Natuurlijk is dat geen doen in de praktijk.
Maar jij maakt een foto van mij en ik vraag daar niet om, inbreuk van mijn privacy als jij die ergens plaatst wat vrij toegankelijk is voor iedereen.

Mocht je dit dan ook nog gebruiken voor promotiedoeleinden zou ik de mogelijkheid hebben om daar wat tegen te doen en vergoedingen/schadeloosstelling te eisen.
Ver gezocht maar wees gewaarschuwd.

Op t strand hadden wij webcams voor live shots op t net,
we hebben uiteindelijk de keus-
of duidelijk op meerdere plekken toonbaar maken dat er gefilmd/gefotografeerd word met het risico dat er een hoop gasten niet van gediend zijn,
of de nodige problemen kunnen verwachten.

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DjFxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2004
Laatste: 9-6-2013
Berichten: 157
3-1-2005 17:39
Ook nog een tip, soms zeggen ze al als je een "totaal-overzicht" fotootje maakt en er staat iemand op dat ze die liever niet op het internet zijn shut up :X
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
3-1-2005 17:41

DjFx schreef:

Ook op deze foto sneaky :V?
Begrijpelijker wijs: nee. Wél geven wij vooraf bij de locatie aan dat er foto's gemaakt worden, en dat hier ook van afgezien kan worden. In dat geval vertrouwen wij op het inzicht van de locatie. Inderdaad. Aan gasten welke "rechtstreeks" gefotografeerd worden, wordt toestemming gevraagd. Indien OK krijgen zij van ons dan ook een sticker met ons internetadres.

Een foto met toestemming plaatsen is de manier waarop het in mijn ogen zou moeten werken! Velen van jullie zijn erg druk met safeties, KVK nr's, etc. Dan is het een kleine moeite om ook dit onderdeel correct uit te voeren...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-1-2005 17:42
Ik heb een site met foto's van mijn eigen tweemaandelijkse queerparty. Je kunt je voorstellen dat er mensen zijn op die feesten die het niet leuk vinden als hun kop op internet wordt gekoppeld aan een gay-feest.

Bij portretten e.d. vraagt de fotografe altijd aan de mensen of het o.k. is en ze vermeldt erbij dat de foto voor publicatie op de website is.

Voor overzichtfoto's van publiek/zaal is het geen doen en ik vind het overdreven om posters op te hangen waarop mensen gewaarschuwd worden dat ze gefotografeerd kunnen worden. Deze mededeling heb ik overigens wél geplaatst toen de Stadsomroep Utrecht kwam filmen.

Op de site staat onder de foto's het volgende:
Sta je op een foto, maar wil je liever niet dat deze op de KITTY website te zien is? Stuur een mailtje naar KITTY waarin je laat weten om welke afbeelding het gaat en het verzoek om deze te verwijderen.
Een geldige reden hoef ik niet te horen. Beroep op privacy vind ik in deze context voldoende.

De praktijk:

- Ik heb in 3 jaar tijd welgeteld één verzoek gehad om een foto te verwijderen, en dat was alleen maar omdat de dame in kwestie vond dat ze er niet leuk op stond.
- Zodra er iemand met een camera de zaal inloopt, rent het halve publiek als een stel geile bijen er achteraan om maar gekiekt te worden.
- Mensen die niet graag gefotografeerd worden weten de camera zonder veel moeite behoorlijk efficiënt te ontwijken (ik spreek uit ervaring).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)