Forum > Muziek

Het ontstaan van dance

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Mark_devriesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-3-2003
Laatste: 21-5-2009
Berichten: 15
7-12-2003 14:56
En het tweede deel van de presentatie door een vriend van mij, heeel kort over Techno en Garage...

Techno
After the period of House, a new chapter opened in the history of dance music.
In 1976 Techno arrived. It originated in the city of Detroit. Detroit is car city number one in the United States. 1976 is a year in which the industry declined.

I will mention two examples which influenced the development from House music to Techno. 1) In House music, the kick drum was very important. In Techno, the kick drum is fused with a new machine, the Roland TB 303 (an analogue bass with lots of interesting noises). 2)The sound is also influenced by electronic music produced in Europe from bands such as Kraftwerk from Germany.
The sound of the music became pure mechanical or electronic. This fits to its industrial birthplace. Techno has no disco background, like House.On the dancefloor one could here no discorythm or discomelodies.
The name 'techno' was introduced to the public via a couple of sources. In 1988 the term was used in a magazine called ‘The Face’ and in May of that year Virgin Records released a compilation entitled Techno! The New Dance Sound of Detroit.

Garage
House originated in a Chicago warehouse, Techno in an old Detroit factory and Garage in a New York club, called ‘the Paradise Garage’. The club was opened about eleven years ago in Greenwich Village. The music is hard to explain. Old soul music,heavy, loud and funky and with male or female vocal.
The sound was played at many clubs in the early seventies, but the term garage was born when DJs in the "Paradise Garage" played records that they made themselves in London pirate radiostations. The stations in turn promote the Garage club nights.
The Garage, with its sound system and spectacular light
show, was unparalleled by any other club in those days, and even today. It became the place to be: the DJ, the music, the sound system, and thousands of partygoers, not to mention the occasional visitors such as Mick Jagger, Eddie Murphy, Stevie Wonder, and Diana Ross.

The garage sound of today is a combination of '88 House sounds, Techno and
R'n'B music. It is a combination of old and new.
Garage music seems to have integrated itself into the mainstream
dance music scene, and it's not going away...
[TK] UDG Softbag Large (army green) €50,-
MoltifaoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2003
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 10
8-12-2003 09:43
Heel erg bedankt! Ik denk dat veel mensen hier een handige hulp aan hebben
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 1370
8-12-2003 10:27

colin232 schreef:

het gaat toch OOK om het onstaan van de DJ...

De DJ is de oudste vorm van entertaiment. 1 centrale man / vrouw die muziek maakt / draait. Duizenden jaren geleden sloeg men op trommels / zong. Andere mensen dansten daar om heen. Beetje hetzelfde concept. Die mensen waren ook een soort Dj's. En de eerste echte DJ kwam in de jaren 30.

En als je mij niet gelooft, Lees de boeken, praat met oudere mensen.
Ik vind dat iedereen voordat hij / zij gaat dj'n de geschiedenis moet weten.
Hier ga je volgens mij een denkfout maken..

Mensen die op trommels slaan, zijn absoluut geen dj's! Een drummer noem je toch ook geen dj, das een drummer. En samen zijn zij ARTIEST. Evenals een dj een beetje onder die groep valt. Maar een trommelaar is geen dj.
DJ staat voor Disc Jockey. Alleen de mensen die met schijven staan af te spelen mogen zich dus Dj noemen. En die groep is nog geen 100 jaar oud. Die zal wellicht begonnen zijn in de tijd dat men muziek kon afspelen via een medium (plaat). De eerste dj zal dan ook waarschijnlijk eerder een radio-dj zijn geweest.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
8-12-2003 14:54
The history of House Music starts in Chicago. Actually, house music is a follow up to Disco. About the year 1980 the first House sounds were born.
After the period of House, a new chapter opened in the history of dance music.
In 1976 Techno arrived. It originated in the city of Detroit. Detroit is car city number one in the United States. 1976 is a year in which the industry declined.
Mis ik iets??
NA House, kwam Techno... en Techno kwam in 1976 terwijl House er "al" was in 1980... shocked 8O
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-12-2003 15:06
Hmmm. Ik dacht dan weer dat techno in 1982 is ontstaan shocked 8O
Door internet beperkt
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
8-12-2003 15:42

Reemski schreef:

colin232 schreef:

het gaat toch OOK om het onstaan van de DJ...

De DJ is de oudste vorm van entertaiment. 1 centrale man / vrouw die muziek maakt / draait. Duizenden jaren geleden sloeg men op trommels / zong. Andere mensen dansten daar om heen. Beetje hetzelfde concept. Die mensen waren ook een soort Dj's. En de eerste echte DJ kwam in de jaren 30.

En als je mij niet gelooft, Lees de boeken, praat met oudere mensen.
Ik vind dat iedereen voordat hij / zij gaat dj'n de geschiedenis moet weten.
Hier ga je volgens mij een denkfout maken..

Mensen die op trommels slaan, zijn absoluut geen dj's! Een drummer noem je toch ook geen dj, das een drummer. En samen zijn zij ARTIEST. Evenals een dj een beetje onder die groep valt. Maar een trommelaar is geen dj.
DJ staat voor Disc Jockey. Alleen de mensen die met schijven staan af te spelen mogen zich dus Dj noemen. En die groep is nog geen 100 jaar oud. Die zal wellicht begonnen zijn in de tijd dat men muziek kon afspelen via een medium (plaat). De eerste dj zal dan ook waarschijnlijk eerder een radio-dj zijn geweest.
Je moet ook goed lezen wat ik schrijf.

Ik maak een vergelijking van een Dj, en de "drummers" die vroeger duizenden jaren geleden op trommels sloegen, en waar mensen om heen dansten. Het concept is hetzelfde. Een Dj is iets van de laatste 100 jaar. De "drummer" is nog veel ouder.
Maar het concept is, 1 centrale man / vrouw die andere mensen entertaint met muziek.
De huidige dj's doen het met platen / ceedees, de mensen van duizenden jaren terug met trommels en zang. (doen ze trouwens nog steeds)

En trouwens, een Dj hoeft niet persé met cd's / platen te spelen. Vroeger deed men het met banden.

Lees de geschiedenis boeken die vertellen over het onstaan van dance en dj's...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 1370
8-12-2003 15:55

colin232 schreef:

De DJ is de oudste vorm van entertaiment......
Die mensen waren ook een soort Dj's.......
Dude.. Ik heb gelezen wat je schreef. En daarin maakte je duidelijk deze opmerkingen. Ga mij nou niet lopen vervelen met "je moet ook lezen".

Dat er dj's zijn geweest die het hebben gedaan met banden, das logisch. Maar de eerste zal toch zeker met platen hebben gedraaid. Ik neem niet aan dat de eerste dj al heeft gedraait met van die rollen waar geluidssporen op waren gedrukt.
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
8-12-2003 16:06

Reemski schreef:

colin232 schreef:

De DJ is de oudste vorm van entertaiment......
Die mensen waren ook een soort Dj's.......
Dude.. Ik heb gelezen wat je schreef. En daarin maakte je duidelijk deze opmerkingen. Ga mij nou niet lopen vervelen met "je moet ook lezen".

Dat er dj's zijn geweest die het hebben gedaan met banden, das logisch. Maar de eerste zal toch zeker met platen hebben gedraaid. Ik neem niet aan dat de eerste dj al heeft gedraait met van die rollen waar geluidssporen op waren gedrukt.
Dude...
Ik zei dus een "soort" dj's... Ik heb niet letterlijk gezegd dat deze mensen dj's waren. Ik maak alleen een vergelijking naar die mensen.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 1370
8-12-2003 16:18
Alleen jammer dat het in deze context dus totaal niet relevant is. Op die manier kan je zoveel bevolingsgroepen wel vergelijken met een dj.

Ik snap je punt, maar je formuleerd het niet goed. Ga dan mij niet lopen dissen wanneer je het zelf niet goed formuleerd.
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 47
8-12-2003 16:28

Reemski schreef:

Alleen jammer dat het in deze context dus totaal niet relevant is. Op die manier kan je zoveel bevolingsgroepen wel vergelijken met een dj.
'

Dat is puur jouw mening. In de gescheidenis van dance / dj's vind ik het zeker wel relevant. (en dat is mijn mening) En als je de boeken leest zal je zien dat er ook over deze dingen gesproken wordt en dat er ook vergelijkingen worden gemaakt waar je in 1ste instantie niet aan denkt, maar die wel een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het onstaan van dance. En ook zal je namen tegenkomen van mensen die een zeer belangrijke rol hadden in het onstaan van de dance. Maar die je in heel veel verhaaltjes niet tegenkomt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)