Forum > Geluid

Tindie: Automatic SPDIF (Optical/RCA) Audio Switch.

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 2057
6-7-2023 23:42
Wat gaat er dan analoog naar de speakers en hoe schakel je deze om? Ethernet dient alleen voor configuratie?
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
7-7-2023 06:51
Hallo Joep,

Joepurlings schreef:

Wat gaat er dan analoog naar de speakers en hoe schakel je deze om?
Alle bekabeling ligt in goten langs de muur, heb de digitale er bij gelegd. De BMC-2 heeft zowel analoge en digitale uitgangen, en die analoge zit niet in de weg. Kan ook, als ik dat wil, vanuit mijn PC schakelen tussen de digitale en analoge d.m.v. een andere preset te kiezen of real-time de configuratie aan te passen. Op dit moment alleen de digitale actief (ook te zien op de foto's in voorgaande post, LEDs zijn uit op het analoge gedeelte van de BB).

https://www.dropbox.com/s/l5m7i058lzisyg5/BMC-2_P0CIZ_Rear_XL.png?raw=1

https://www.dropbox.com/s/ol3kzl2smgj0kmb/BMC-2_P0CIZ_Top_XL.png?raw=1

Joepurlings schreef:

Ethernet dient alleen voor configuratie?
Nee, voor de configuratie (gain, EQ, filters, delay, limiters e.d.) en monitoring. Ook maak ik en pas ik de presets af en toe aan, en kan ze zo makkelijk opslaan (in de DSP van de BB), inladen en naar mijn PC halen.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
13-7-2023 20:10
Hallo heren,

Vandaag is de Audio Switch netjes verpakt binnen gekomen (binnen 14 dagen na de order). Het apparaat zit degelijk en netjes in elkaar. Aangesloten en werkte gelijk. Heb de configuratie (nog) niet aangepast om te kijken hoever ik kom zonder configuren.

De poorten op de switch zijn van links naar rechts gerangschikt in prioriteit, d.w.z. naar links hogere en naar rechts lagere prioriteit. Is een beetje spelen met de prioriteiten en de instellingen van de aangesloten audio-bronnen als ze bijvoorbeeld een keep-alive functie hebben (uitzetten indien mogelijk). Draait nu een paar uur zo en heen en weer geschakeld tussen de bronnen.
Werkt tot nu toe goed, tijd tussen het scannen en "zien" en het daadwerkelijke schakelen tussen de poorten duurt even (tijd staat standaard op 10 sec die aan te passen is, optie Timeout) als je meer audiobronnen aan zet als er al een actief is. Maar is misschien al te verkorten om alles al aan te hebben staan als je wil overschakelen en zo gezegd het scan-proces over te slaan.

Morgen ga ik door de instellingen van mijn audio-bronnen spitten en de audio switch, en beiden eventueel aanpassen.

Hieronder een foto van de test-opstelling en een screen-shot van software die er bij hoort (rechts zie je de kolom met de opties die je kan instellen). Laatste stuk tekst hieronder geeft uitleg over de modi van de LEDs die op elke poort zitten.

https://www.dropbox.com/s/sw0nomge82cmp4v/Audio%20Switch.JPG?raw=1

https://www.dropbox.com/s/q35yybr8iqyojzr/Audio%20Switch%20Client.JPG?raw=1

Status LEDs
  • Each input of the switch has a 2-color status LED (red/green).
  • Current active input: solid
  • Inactive inputs: blinking
  • No signal available: red
  • Signal available: green
  • Signal available, but invalid or zero: orange (red+green)
  • solid red: current active input without signal
  • solid green: current active input with active signal
  • solid orange: current active input with signal that is invalid or zero
  • blinking red: inactive input without signal
  • blinking green: inactive input with signal available
  • blinking orange: inactive input where the last signal state was invalid or zero
Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
15-7-2023 04:39

Victor schreef:

Interessant!

Ik gebruik een Behringer Ultramatch voor het switchen tussen een cd-speler (spdif coax), pc (spdif optisch) en DAT- recorder (AES-EBU). Maar van ieder van deze inputs heeft hij er maar één, dus je kan niet switchen tussen bijvoorbeeld drie optische inputs.

Bovendien maakt Behringer voor zover ik weet dit handige apparaat niet meer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
15-7-2023 09:54
Hallo heren,

Na de volgorde te hebben aangepast (lees prioriteit) van de INPUTS aan de audio switch werkt het helemaal perfect. De Marmitek Connect AE14 en Connect TS21 er tussen uitgehaald om de zaak verder te vereenvoudigen en de kabelzooi te verminderen (wilde ook die Marmitek er tussen uit hebben). Loste gelijk het probleem op dat ik met mijn Blu-Ray speler had, ik kreeg geregeld een "not synchronous" signaal waardoor de BMC-2 een paar seconde "mute".

INPUTS
1 = optical, Denon DN-700H
2 = RCA, -
3 = optical, Chromecast audio
4 = RCA, -
5 = optical, -
6 = RCA, Denon DN-500BD MKII
7 = Optical, Sony Bravia KD-65XG8096

OUTPUTS (beide outputs geven gelijktijdig het zelfde signaal uit)
1 = optical, TC Electronic BMC-2
2 = RCA, TC Electronic BMC-2

Config van de audio switch heb ik helemaal niet aangepast meer, is voor mijn situatie niet nodig. Kan mij wel voorstellen dat bij andere audio-bronnen of situaties het wel nodig of handig is.

Het config client programma (alleen voor Windows) heb je alleen nodig als je iets wil wijzigen aan de audio switch of wil trouble-shooten, de audio switch draait gewoon verder stand-alone. Heeft daarna alleen voeding nodig via de mini-usb.

Nog de switch tijd tussen de geluidsbronnen gecheckt, ongeveer 2 seconden heeft de switch nu nodig. Ik verdenk de Marmitek Connect AE14 er van dat die het moeizame scannen heeft veroorzaakt (die zat er namelijk nog tussen toen ik de audio switch voor het eerst gebruikte). Waarschijnlijk door het "not synchronous" signaal.

Al met al heel erg tevreden met de audio switch, ik raad hem echt aan voor mensen die veel digital audio-bronnen willen schakelen. In hoeverre je hem in een live situatie zoals drive-in show e.d. kan gebruiken ligt helemaal aan de situatie en de gebruikte apparatuur. Maar voor thuis is hij in ieder geval perfect.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
20-7-2023 13:28
Hallo heren,

Alles werkt perfect met de Audio Switch, alleen zit ik nu te kloten met Sony Bravia de KD-65XG8096, 4K Ultra HD Smart TV.
Werkt goed via HDMI (naar TV) + coax (naar Audio Switch) van de Denon DN-500BD MKII, Blu-Ray Disk player en kan zo probleemloos BluRay, DVD's en CD's afspelen.

Waar ik nu weer tegen aanloop (en ook al eerder deed met de Marmitek) is dat de optische uitgang van de TV geen (herkenbaar) signaal uitstuurt (wel licht). Rechtstreeks of met de Audio Switch er tussen, geen hoorbaar of zichtbaar signaal op mijn BMC-2 (geen lock en kanalen). Ingang van de BMC-2 is in orde daar hij gewoon werkt met alle andere apparaten digitaal signaal uitsturen (optisch en coax).

Heb het volgende al gedaan:
  • kabels gewisseld.
  • ARC optie i.c.m. de Marmitek Connect AE14 weer geprobeerd (heeft nog nooit (goed) gewerkt).
  • TV naar fabrieksinstellingen terug gezet.
  • alle instellingen nagelopen en geprobeerd (PCM-format staat aan en extern geluidssysteem gekozen).
  • handleiding 10x nagelopen en Google gebruikt.
Ik kan nu dus nu alleen het geluid van muziek/films over de BB's gooien (gaat rechtstreeks van de Denon de naar Audio Switch, dus niet via de TV), geluid van de TV en de apps moet via de interne speakers van de TV (baggergeluid).

Zover ik weet heb ik nu alles geprobeerd, maar misschien heeft een van jullie het zelfde gehad en de oplossing gevonden. Hoor graag van jullie.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 2057
20-7-2023 13:55
Tja... blijft soms toch een ellende met digitale signalen, video (hdmi en dergelijke) is nog erger helaas, niet in het minst door de kopieerbeveiliging shut up :X

Wellicht de moeite waard (geen enkele garantie mijnerzijds) om eens een hdmi naar spdif audio extractor icm. ARC ertussen te hangen?

Edit: de marmitek is een audio extractor zie ik...
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
21-7-2023 07:58
Hallo heren,

Nou, het werkt nu eindelijk na veel prullen. Lag niet aan de instellingen van de TV in ieder geval.

De 10meter merkloze optische kabel die tussen de TV zit en zat blijkt of op een of andere manier niet zonder de Marmitek Connect TS21 (een optische source selector) te werken. Waarom het niet werkte weet ik niet, want licht is licht denk ik dan simpel.

Voor alle zekerheid een nieuwe kabel besteld van het merk Clicktronic, waarom dit merk? Omdat het tot nu toe al mijn rare problemen voor zoal de digitale coax als optische verbindingen heeft opgelost. Degelijke wat dikkere kabels met fijne stekkers met goede grip. Bijkomend voordeel van die optische kabels met vierkante stekkers die zorgen (met het logo op de stekkers) dat je makkelijk ziet waar de "notch" zit (zie foto's). Ik zit daar altijd mee te prullen, zeker als de kabel wat stugger is. Door het logo zie je gelijk hoe de stekker in het apparaat moet.

https://www.dropbox.com/s/czwsh95njx5q9qf/Clicktronic.jpg?raw=1

Als de kabels binnen zijn (heb ook een HDMI kabel besteld van het zelfde merk) zijn alle kabels buiten het rack vervangen door merk-kabels van Neutrik en Clicktronic. Ben benieuwd of dan de laatste Marmitek (tussen TV en de Audio Switch) er tussen uit kan. Ik denk vooral bij langere kabels de kwaliteit gaat meespelen. We gaan het zien/horen :-)

Ik laat het jullie weten wat de uitkomst is, zodat andere mensen ook wat hebben aan de info.

https://www.dropbox.com/s/n06lopz9all1bvo/BMC-2.JPG?raw=1

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
22-7-2023 14:12
Hallo heren,

Even een laatste update. Eén kabel is nu binnen, de HDMI komt volgende week binnen.

Wat ik hoopte is ook gebeurt, de 15 meter lange Clicktronic optische audio kabel werkte gelijk zonder de Marmitek. Het bevestigd maar weer eens dat kabels de culprit kunnen zijn bij problemen met geluid en data overdracht.

Je kan redelijkerwijs stellen dat meestal de goedkoopste kabels de mindere zijn (zullen heus wel uitzonderingen zijn). In principe heb ik dus twee keer geld uit moeten geven aan kabels, verkeerde zuinigheid. Om je een idee te geven wat de Clicktronic's kosten; de 15 meter optische audio kabel kost 39,45 Euro en de 15 meter HDMI kabel 79,- Euro.

Ik ben zeker niet iemand die valt voor absurd dure gouden stekkers en overdreven dikke kabels (en andere volksverlakkerij), want op zich voegen die niks toe aan kwaliteit. Het bekende audiophile verhaal. Maar denk wel dat goede kabels veel ellende en zoekwerk kan besparen.

Nu dan helemaal Marmitek-free :-)

(als de 15 meter HDMI binnen is update ik jullie nog even, maar verwacht dat de aanschaf niet ertoe leidt tot een beter beeld, misschien dat de 15 meter goed presteert waar een goedkope 15 meter dat niet meer doet en fouten geeft (heb nu nog de goedkope 10 meter er tussen zitten)).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
10-4-2024 09:13
Hallo Heren,

Hier een update van mijn rack:
  • MikroTik router die aan de achterkant van mijn rack zat vervangen door een Aruba (HPE) managed switch die nu intern is geplaatst.
  • Stukje huisvlijt; van een 19" 1HE tray en een 19" 1HE front panel een basis gemaakt om apparatuur en bekabeling netter in mijn rack te krijgen (ty-raps aan de oren zijn tijdelijk om de zaak bij elkaar te houden, worden los geknipt tijdens de montage in het rack).
  • Op de tray zitten nu de Ikea USB voeding, Raspberry Pi 4b, Aruba 1830 switch, Ugreen LAN-adapter voor de Chromecast audio en de Tindie Audio switch.
  • Achterop het rack zit een Micro SD-card verlenging/adapter die het makkelijk maakt de MicroSD-card te wisselen, mede door dat de verlenging een maatje groter SD accepteert. De SD word gebruikt voor de Raspberry Pi 4b.
  • De Pi bevat nu de volgende software; OpenMediaVault met FTP, SMB, OneDrive (backup) en OwnTone Media Server. Opslag gebeurt op de BlackMagic Design MultiDock 10G.
Alles werkt 100% storingsvrij, heel direct, snel en stabiel. Heb heel veel verschillende configuraties getest aan hardware, kabels en software.

https://www.dropbox.com/scl/fi/0j8lrmln1ugq5xy8urwc3/Rack_Update1.jpg?rlkey=rl39hqd462jozg78zr5ebiflg&dl=1

https://www.dropbox.com/scl/fi/ks1rgvokjqv8jr27xl4qw/Rack_Update2.jpg?rlkey=0wjlih92uq3d4fbdrtslmuky3&dl=1

https://m.media-amazon.com/images/I/610FnsI+QXL._AC_SL1000_.jpg

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)