Forum > Geluid

Hoe harde bas (zoem) achter de DjBooth te verminderen?

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MarcusnlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2022
Laatste: 11-4-2023
Berichten: 3
8-4-2023 12:46
Hallo allemaal,

Wat ik ook doe ik blijf maar een behoorlijke bas (zoem) achter de booth houden. Als alles wat harder staat is het vermoeiend en lastig te mixen. Hebben jullie tips of is hier een hobbyist of pro die eventueel tegen betaling mij kan helpen?

Ik heb een redelijk profi (prive) studio in mijn bedrijfspand gebouwd van een kleine 6x6mtr en 270cm hoog. Het is een zwevende houten cabine en daarachter geïsoleerd met gerecyclde jeans/katoen platen. Op de harde houtenvloer liggen 19db dempende 5mm isolatie platen en daarop dikke project tapijttegels. Het gehele plafond is voorzien van noppenfoam. De wand achter de booth is bekleed met tapijt filt. Er staat een bank, een kleed, kussens en we hebben heel veel geëxperimenteerd om de zoem te verlagen. Als we de speakers andersom plaatsen. Dus met de voorzijde naar de achterwand is het een heel stuk minder en is het geluid meer opde dansvloer. Prima, maar het ziet er niet uit en is de muziek weer te hard voor de dj. Ik had een pittige Mackie speakerset en sinds kort een Bose F1 set. Deze klinkt al vele malen beter dus we zijn aardig onderweg. De speakers verplaatsen in de hoek of veel meer naar voren of juist naast de booth maakt allemaal niets tot weinig uit. Overweeg ze nu om juist aan de achterzijde te plaatsen maar dat wil je als dj niet. Maar ben natuurlijk wel benieuwd wat dat doet. De studio is voor een groepje djees en vrienden om muziek te maken, dansje te doen en te genieten. Er wordt progressieve house, melodic techno tot aan techno gedraaid. Het geluid is overigens wel heel erg goed. Alleen die zoem achter de booth is irritant. Alle tips zijn welkom en als je wilt komen kijken….ook helermaal leuk. Groet Marcus
Aan het leren
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 9469
8-4-2023 16:04
Zwevende booth?
Dus de boel trilt lekker mee?
Als dat het geval is, is de eerste oplossing de boel lekker stevig op de grond zetten,
eventueel nog zwaarder maken met een tegelvloertje onderin.
Al die houten platen trillen zich de kolere in zon booth laugh :D
Subs en ander boxen gewoon in de hoeken van de ruimte dat geeft het meeste rendement, en dan hoeft het misschien ook allemaal minder hard.

Maar ik begrijp het niet helemaal, staat de dj booth in de ruimte, of aan de ruimte
als alles in een ruimte staat, is er weinig aan te doen, Bas druk is overal.....Hoog kan je projecteren
Misschien anders ff wat foto's om een beter idee te krijgen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1343
8-4-2023 16:26
Plaatsing van de subs kan veel uitmaken, vooral als die 'zoem' een resonantie is die afhankelijk is van de (afmetingen van de) ruimte. Plaatsing van de subs heeft dan invloed op welke resonanties en hoe hard deze worden aangeslagen. Die resonanties zorgen er dan ook vaak voor dat je op tien verschillende plaatsen in de ruimte, tien keer een verschillende frequentierespons meet.

Het meten van de frequentierespons op de plek kan veel duidelijk maken, wellicht heb je te maken met een piek die je gemakkelijk weg kunt EQ'en. Ook verschuiven en het asymmetrisch plaatsen van de subs kan dan veel uitmaken. Als het de materialen zijn zoals Tom suggereert dan is verzwaren of verstevigen een betere oplossing.

+1 voor een foto of tekening.
1-2-3-4-hoedje-van...
MarcusnlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2022
Laatste: 11-4-2023
Berichten: 3
9-4-2023 18:54
Hi, het gaat echt om gezoem vd Bas dus geen trillingen in materialen. Ik ga de subs verplaatsen en ook niet symmetrisch opstellen. Bedankt zo ver.
Aan het leren
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
10-4-2023 19:54
Gaat dit om rondzingende draaitafels of om iets anders? Als het gaat om rondzingende draaitafels: Zet de boel eens op mono (scheelt weer een dB of 6 voordat het gaat rondzingen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarcusnlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2022
Laatste: 11-4-2023
Berichten: 3
11-4-2023 09:45

Dré schreef:

Gaat dit om rondzingende draaitafels of om iets anders? Als het gaat om rondzingende draaitafels: Zet de boel eens op mono (scheelt weer een dB of 6 voordat het gaat rondzingen).
Nee het gaat echt om het geluid. Als je achter de both staat klinkt de bas veel harder zodat het zelfs in het laag zoemt. Als je van achter de booth naar voren loopt is het weg.
Aan het leren
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
11-4-2023 22:59
Dan is het niet weg, maar jij hoort het dan niet, of veel minder, omdat je dan voor de toppen staat en dus "minder laag" denkt te horen.
Ik begin te denken dat jij misschien geen zoem hoort maar een soort van Rumble zoals André al aangaf.
Kan je geen filmpje / geluidsopname maken....maakt veel duidelijk als we het kunnen horen?
Alles komt goed....
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 1230
13-4-2023 09:13
Ik neem aan dat het gewoon een rechthoekige of vierkante ruimte is met hoeken van 90 graden? In dat geval kunnen bass traps misschien een oplossing zijn.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
13-4-2023 21:12
Zoals Rademakers al aangaf: Plaatsing van de subs doet in dit geval echt alles. Zet ze eens in de DJ booth neer (of onder de booth). Of zet ze allemaal in een hoek die een paar meter verwijderd is van de booth. Mooiste is om een positionering te vinden waarbij op de dansvloer het laag optimaal is. Trek daar maar gerust een aantal uren voor uit (en zet de subs even op karretjes zodat je wat minder hoeft te slepen tijdens het zoeken naar de optimale positie(s).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)