Forum > Geluid

Speaker filter Fohnn FB3-FX

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
21-5-2020 14:13
Ik heb onlangs een gebruikt subje gekocht.
Deze heeft 1 woofer, enkelspoel, maar kan stereo worden aangestuurd.
Helaas hebben digitale amps daar problemen mee, bekend probleem volgens Heuff.
Schema's van de filters hebben ze niet, wel een "ombouw" instructie voor digitale amps (kom ik op terug)

Inputs zitten via een dubbele condensator (dus 6dB) en fase draaiing naar de top outs.
1 input gaat + rechtstreeks richting het subfilter, 2e input gaat via een dubbele PTC (parallel aan elkaar) naar 2e input van het subfilter.
Voor mono gebruik zit er een schakelaar op, deze zorgt ervoor dat beide sub-outs via de dubbele PTC lopen.

Subfilter bestaat uit:
input 1: forse spoel tussen input en speaker; condensator (4,7 mu) in serie met weerstand 6,8 OHm tussen + en - over de speaker.
input 2: forse spoel tussen input en speaker; condensator (4,7 mu) in serie met een kleinere spoel tussen + en - over de speaker.

Nu wil ik een aantal dingen kunnen doen:
- actief aansturen (eenvoudig, via schakelaar en input direct op de woofer) liefst via een bestaande input, dus moet goed kijken waar en hoe de schakelaar erin kan; je wil niet dat een filter via de wooferzijde signaal krijgt lijkt me?
- mono aansturen met filtering (drumfill ofzo)
- stereo aansturen (voor bijvoorbeeld een presentatie, als aanvulling op XT-1 tjes

De modificatie van Fohhn geeft aan dat de PTC's eruit moeten, de schakelaar overbrugt en de - op de print op 2 plaatsen splitsen.
Daardoor gaat maar van 1 input het signaal rechtstreeks naar beide inputs van het subfilter.

Vraag:
Waarom zou je dat filter perse op 2 inputs willen aansturen? Waarom niet maar eentje gebruiken, als je toch maar 1 kanaal naar de sub stuurt?

Iemand tips?
Mijn kennis van dit soort complexe filters schiet wat tekort.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
22-5-2020 08:54
Kun je e.e.a. wellicht in een schema zetten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2057
22-5-2020 09:26
Als je het optekenen meteen hierin doet, kun je meteen simuleren wat er gebeurt: www.livespice.org/
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-5-2020 10:01
Via livespace getekend: googledrive
Waarden van de spoelen zijn mij niet bekend. Op het oog (afmetingen etc) zijn L1 en L2 identiek, L3 is veel kleiner (3 cm diameter)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
22-5-2020 12:27
Idd doen wat Fohnn adviseert: de sub met 1 kanaal aansturen waarbij de spoelen parallel worden gezet. De ground verbinding tussen de 2 kanalen idd ook verbreken, want dat vinden sommige (bridged) versterkers niet leuk. Je moet beide spoelen gebruiken - ook als je de sub op 1 kanaal aansluit - om te zorgen dat de x-over frequentie klopt: de x-over frequentie is gebaseerd op de impedantie van de 2 spoelen parallel.

Ik kan me maar 1 voordeel bedenken van aansturing met 2 kanalen: als er een stereo effect in het laag zou zitten, wordt het iig mono weergegeven. Maar er is weinig muziek waar stereo effecten in het laag zitten. Er is geen winst in output, want de spanning blijft hetzelfde.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-5-2020 13:27

PvG schreef:

Je moet beide spoelen gebruiken - ook als je de sub op 1 kanaal aansluit - om te zorgen dat de x-over frequentie klopt: de x-over frequentie is gebaseerd op de impedantie van de 2 spoelen parallel.
Dat was het voornaamste dat ik wilde weten.
Die logica ontging me volledig.
CO ligt op 130 Hz overigens, waarbij ze geen impendantie van de toppen opgeven (wat dan weer raar is)

Heb problemen met een QSC GXD5 inderdaad. Gaat direct in overload limiter bij enig volume.

De PTC's moeten er toch gewoon tussen kunnen om de sub nog wat te beveiligen? Weliswaar niet op de exacte plaats waar ze nu zitten, maar direct naar de inputs van het low-pass filter.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
22-5-2020 14:10
Dit soort filters gaan vaak uit van aanbevolen combinaties (en als je daar naar kijkt zul je zien dat die aanbevolen combo's waarschijnlijk 8 Ohm topjes gebruiken). Bij 4 Ohm zal het X-over punt een octaaf hoger komen te liggen (onbruikbaar).

Ik vind het zeer vreemd dat de ene spreekspoelwikkeling een zobel filter ziet (RC) terwijl de andere een LC seriekring over z'n terminals ziet staan. Weet je zeker dat je geen fout gemaakt hebt in je schema? Ook vreemd dat de ene tak voorzien is van PTC's en de andere niet. Maar die seriekring, da's echt een hele rare tenzij die L3 eigenlijk gewoon een weerstand blijkt te zijn...

Massa's inderdaad liefst voor links en rechts gescheiden uitvoeren MITS de wikkelingen echt gescheiden zijn (meten is weten in dit geval). Zijn ze niet gescheiden (en die kans is aanwezig) dan kun je niet anders dan het te doen zoals het nu is gedaan.

Waarom de een wikkeling met een dubbele PTC beveiligd moet worden terwijl de andere wikkeling niet beveiligd wordt is mij niet duidelijk. Natuurlijk is er altijd 1 wikkeling die het ondergeschoven kindje is bij zo'n dubbele wikkelingsconstructie (letterlijk) maar toch... Het riekt naar wikkelingsdiscriminatie.

94uF geeft bij 130Hz (Xc = 1/(2*pi*f*C) zo'n 13 jOhm. Je zou, uitgaande van die 130Hz en 8 Ohm, ergens rond de 8 jOhm verwachten (dus ca. 150uF).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
23-5-2020 11:29
In combinatie is het subje bedoeld met een FH-3, voor zover mij bekend 8 Ohm.
Daarmee zou het laag-af filter van de topjes rond de 120 Hz liggen, als ik een online rekentool gebruik.

Als je de schakelaar (1 sub 1 top) indrukt, dan mag je alleen input 2 en output 2 gebruiken.
Daarmee komt de versterker input via de PTC's richting het laag doorlaat filter te staan op beide inputs van dat filter.

Hierbij nog wat foto's, dan is wellicht te zien of die ene spoel wel een spoel is.
klik

Als ik het wisselfilter voor de topjes volledig stereo maak, is fase draaing dan nodig?
In dat geval kan ik toch de PTC's tussen 1 input (neem links) en beide inputs van het subfilter zetten?

En is het voor actief aansturen (alleen sub uiteraard) dan voldoende om 1 input rechstreeks aan de woofer te hangen (dus gehele filters kortsluiten) of gaan de filters dan alsnog de boel beinvloeden?
Voordeel is dat dit met de ingebouwde schakelaar kan. Anders moet ik een dubbele wisselschakelaar hebben en die zijn weer niet 100% vlak. In dat geval kan ik wel het hele filter er tussenuit schakelen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
23-5-2020 20:33

Frank76 schreef:

Hierbij nog wat foto's, dan is wellicht te zien of die ene spoel wel een spoel is.
klik
Lijkt me inderdaad een spoel.
Als ik het wisselfilter voor de topjes volledig stereo maak, is fase draaing dan nodig?
Dat heeft werkelijk niets met elkaar te maken. Die ompoling zal gedaan zijn om een betere aansluiting tussen sub en top te krijgen (immers 2e orde LF gekoppeld aan 1e orde HF geeft rond de 135 graden fasedraaing rond X-over en da's dichter bij 180 dan bij 0).
In dat geval kan ik toch de PTC's tussen 1 input (neem links) en beide inputs van het subfilter zetten?
Het kan zijn dat de ene wikkeling veel meer kan verdragen dan de andere. Maar sowieso zou ik liever kiezen voor een actieve vorm van limiting dan met PTC's. Beetje houwtje touwtje IMO.

Voor actief gebruik zou ik ervoor zorgen dat er niets meer tussen versterker en luidspreker komt te zitten (net als bij een normale kast). Ik zou zelfs overwegen om alles eruit te halen en in een los kastje te stoppen. Als je dan passief wilt werken doe je dat via dat kastje. Wil je actief dan laat je het kastje achterwege.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
24-5-2020 09:49
De PTC's staat alleen bij mono-sub gebruik (origineel) tussen de input en beide inputs van het subfilter.
Daarmee zou dit voor passief gebruik m.i. ook weer kunnen.

Ik had ook al gedacht alles in een doosje te steken, maar ken mezelf, sta ik ergens, doos vergeten. Een schakelaar erin is dan veiliger, dan vergeet ik niet het hele crossover...
De reeds aanwezige schakelaar gebruiken zou het mooist zijn, maar die kan alleen kortsluiten, geen toggle switch.
Daarom de vraag, als ik input kortsluit met output van het sub filter, heeft dit dan nog enige invloed?
En ja, ik snap dat alles eruit het beste is, maar in praktische zin zijn er voordelen dit anders te doen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)